Fantastisk godt spørsmål. Jeg tror ikke det er noen trylleformel eller perfekt svar på det. Men jeg deler gjerne av mine egne erfaringer.
Jeg startet i 2006, og gikk full time i 2008. Jeg hadde drevet virksomheten ved siden av jobb et par år, fikk stadig nye oppdrag og kunder. Så ble det sånn at jeg traff en hyggelig dame fra Sør Amerika som jeg ikke ville slippe taket på. Så jeg sluttet i jobben og bestemte meg der og da for å ta med virksomheten til Brasil, selv om jeg egentlig burde hatt et par år til på å bygge virksomheten. Firmaet fikk en tidlig fødsel kan man si.
Gjennom disse årene har jeg vært gjennom alt. Oppturer, nedturer, suksesser, fiaskoer, store kontrakter, konkursvarsler, lykkerus og depresjon. Jeg har hørt du må
elske det du driver med over alt, for å lykkes. Nettopp fordi du vil møte motgang, gjerne i flere år i strekk, før ting virkelig begynner å gå bra. Og hvis du da ikke virkelig elsker å gjøre det du gjør så klarer du ikke å fortsette når motgangen melder seg. Da ser du ikke lenger poenget. For meg var det selv i de mørkeste bølgedalene ganske givende å gå på jobb, fordi jeg tross alt følte meg inspirert av det jeg drev med.
Så det er nok bud nummer 1. Ikke begynn med noe du ikke storkoser deg med. Forvent nedturer og spør deg selv "Er jeg villig til å jobbe gratis i 3 mnd bare fordi jobben i seg selv er betaling nok?".
Men jeg skal helt ærlig innrømme at det å elske jobben ikke alltid holder. Når jeg opplevde økonomiske problemer ble det jo en naturligs refleks å begynne å se etter andre alternativer. Hvis det ikke går rundt, så går det ikke rundt. Økonomi er derfor punkt nummer 2. Dette må du forsøke så godt du kan å planlegge til den minste detalj før du starter opp. Det gjorde ikke jeg. Og jeg tror den eneste grunnen til at jeg fortsatt driver, og at ting faktisk nå går bra, er at jeg rett og slett ikke hadde noe valg. Jeg satt i Brasil, med ei dame jeg ikke så for meg å leve uten, og hadde ingen spesiell utdannelse. Lønnsnivået jeg ville fått i det landet er ikke nok til å betale 10 megabiten engang, så derfor hadde jeg rett og slett ingen annen utvei enn å skape min egen mulighet. Jeg hadde simpelthen intet annet valg enn å kjøre på uansett hvor dårlig det så ut til å gå. Og det var nok det som til syvende og sist gjorde at jeg fortsatt holder på og at firmaet nå endelig begynner å ta form.
Utholdenhet er derfor punkt nummer 3, selv om ikke jeg vil skryte på meg at jeg hadde det. Jeg hadde bare "flaks nok" til at jeg ikke hadde noe annet valg der jeg var. Du må sette deg i en situasjon hvor du rett og slett ikke har noe annen utvei enn å få virksomheten til å gå. Så lenge det eksisterer et alternativ, så vil hjernen din umiddelbart søke mot det alternativet med en gang ting begynner å bli litt ubehagelig.
Punkt nummer 4 på min liste handler om arbeidstid, selvstendighet og disiplin. Hvis du er en av dem som ønsker å starte for deg selv "for å bli din egen sjef" så må du bare legge det på hylla med en gang. Hvis du får 10 kunder så har du 10 nye sjefer. Du vil få flere sjefer enn noengang ved å starte for deg selv. Og det værste er at samtlige av disse sjefene krever din fulle oppmerksomhet når de vil, og tar ikke hensyn til at en annen sjef nettopp har bedt deg om noe annet.
Tro heller ikke at du kan jobbe mindre når du starter for deg selv. Spør deg selv om du er villig til å jobbe 60 timer i uka eller mer når det står på. Det
blir nødvendig hvis du vil lykkes.
Vær profesjonell. Lei deg et lite kontor, gjerne i en inkubator der du sitter sammen med mange andre gründere i et vanlig arbeidsmiljø. Ikke sett deg til i pysjen på hjemmekontor. Det kan høres behagelig ut, men til slutt blir det ensomt og så går det psyken løs at man ikke "føler seg proff". Det er viktig å være en del av et miljø, være sosial og være
på jobb. Her får du også flere forretningsmuligheter enn ved å sitte hjemme.
For å unngå å sove for lenge anbefaler jeg å alltid prøve å sette opp møter med kunder og andre tidlig på morgenen. Da tvinges du opp og opplever å få mer ut av dagen.
Cashflow er et helt eget kapittel (punkt 5). Det går jo litt på økonomi det også, men jeg har lært at det å holde et nystartet firma i live ikke bare handler om pluss og minus (penger inn - penger ut = profitt) . Det er også en tredje dimensjon inne i bildet, som går på
forfallsdatoer. Det hjelper ingen verdens ting om du får utbetalt 200 000 kroner om 3 mnd, hvis du sitter med 20 000 kr på konto og en regning på 50 000 som skal betales om 1 mnd. Da er du konkurs før du får betalingen. Dette er å sette ting litt på spissen, men det er viktig å forstå at cashflow problemer like gjerne kan knekke et selskap selv om inntekter VS kostnader egentlig ser greit ut. Du må derfor ikke ta for lett på at kunder drøyer med betaling, og jeg vil fraråde å stole på at kunder betaler på dato. I starten kan det være fornuftig å finne seg i å betale noen kroner for en "cashflow forsikring" som feks
Hjem - Amfa Finans og liknende som driver med factoring. Da kjører de kredittsjekk for deg, og betaler ut til deg på dagen hvis kunden ser OK ut. Hvis kunden ikke har kredittverdighet får du beskjed og kan da passe deg ekstra godt.
Så var det noen som nevnte det å gå sammen med andre i et partnerskap. Det kan kanskje være vel og bra, men de fleste partnerskap ender på et eller annet tidspunkt. Spør deg selv om den personen du går sammen med vil ha samme drive og engasjement som du, og om vedkommende også er villig til å ofre så mye som jeg her har skissert som nødvendig for å lykkes. Jeg har vært partner, og det ble ingen suksess. Rosenrødt og kjempefint i starten, men voldsomt slitsomt etterhvert. Nå er jeg ene-eier igjen og stortrives med det.
Lykke til