Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Slippe unna fortolling via Posten på 700kg lette ting

Gomlers

Member
Hei!

Har nylig bestilt en del produkter til en nyoppstart, og totalt vil vekten være rundt 700kg.

Dette blir fraktet gratis fra leverandøren til meg, men dessverre er det da slik at Posten tar over så fort den kommer hit til lands.

Posten har vi vel "alle" erfart er noen **** *** ***** når det kommer til alt som har med frakt å gjøre. (Tid, pris, elendig kundeservice, gebyrer for absolutt ALT mulig osv.)

På toppen av det hele krever de 22,- i gebyr for å fortolle per varelinje, så dette kan jo bli nokså kostbart ettersom hvert produkt veier i underkant av 400 gram. Totalt har jeg kanskje 6-700 varelinjer.

Så til spørsmålet:Er det noen her som har noen tips på hvordan man kan fremdeles få varene inn til landet via leverandøres fraktselskap, og så få eks. UPS eller FedEX til å ta over + ta fortolling osv. her til lands.

Eller er det helt dead-end, og jeg MÅ bruke Posten / Bring Cargo på denne jobben?

Alle tips mottas med stort takk!

NB! Jeg vet alternativet er å betale en profesjonell speditør, f.eks. UPS, Fed EX eller andre - men da blir jo ikke frakten gratis lenger, og 0,7 tonn blir fort ganske dyrt, så jeg takker leverandøren for at jeg får dette gratis. Bare synd at Posten skal ruinere hele fortjenesten.
 

hvaer

Medlem
NB! Jeg vet alternativet er å betale en profesjonell speditør, f.eks. UPS, Fed EX eller andre - men da blir jo ikke frakten gratis lenger, og 0,7 tonn blir fort ganske dyrt, så jeg takker leverandøren for at jeg får dette gratis. Bare synd at Posten skal ruinere hele fortjenesten.

Det kommer helt an på opprinnelsesland samt hva innholdet er, ift. hva man skal velge. Uten å vite dette, så er det vanskelig å si noe. Man kan kontakte større speditører, for å høre om de har noen biler på det aktuelle stedet, eller i den nærmeste fremtiden. Dette for at nå i sommerferien, er det mindre varer som blir fraktet og enkelte biler kjører tomme over store strekninger. Da er det enklere å forhandle seg frem til en god pris, og de store speditørene kan fortolle for deg.
 

seher

Medlem
Du kan bruke hvem selskap du vil til fortolling.
Ta kontakt med et selskap som driver med fortolling.
Tror de fleste skal ha en del dersom alle varelinjer må søkes opp
for å finne Klassifisering av varer, temahefte - Tollvesenet med statistisk varefortegnelse

Da koster det penger samme hvem som gjør det.
For det tar tid! Er det for mye kluss i invoice koster det deg masse ekstra+
At pakken kan bli stoppet (av tollvesenet bare på grunn av varene som er
med)

Sett deg inn i denne delen av import sånn at invoicer kommer med varenr så går det som en lek.
 
Jeg tok inn en pappeske med ca 150 forskjellige ting via EMS (posten når det kom hit). La et ark inni med innholdsfortegnelse på alt sammen så tolleren som snoket i pakken skulle bli fornøyd, og klistret bare en leverandørfaktura på utsiden hvor det sto noen ord om type materialer og type varer = 1 varelinje.
 

seher

Medlem
Til Bizminizer
Vis du tror at det er sånn det fungerer med fortolling tar du feil.
Den dagen eller viss du får Toll ettersyn/bokettersyn er det du selv som er ansvarlig for at
det er fortollet på riktig måte. Grunnen til Klassifisering av varer, temahefte - Tollvesenet Er
at myndigheter skal vite om hvor mange som handler sko/klær/trilleborer og ellers alt annet
som blir importert til Norge+ At det blir regnet ut riktig avgift eller bare MVA vis det
er varer uten avgift.

Har selv jobbet med fortolling av varer så vet litt om akkurat dette her.
Er ikke så vanskelig men tar litt tid. Dette skjønner du mer av den dagen sendingen din blir stoppet i
tollen og du må betale 10 dagers døgn leie hos leverandøren du kjøper frakt av.
Bare på grunn av at en Toller sjekker sendingen din og ser at det er 150 forskjellige ting i den
og derfor skal lære deg en lekse om fortolling.

Det er ikke Tollen som sjekker hver pakke dette gjør de kun ved kontroll.
 
Sist redigert:
Burde kanskje presisert at alle enkeltvarene var laget av samme materiale og at alt var innenfor samme avgiftsklasse (sjekket dette før vi satte sammen pakken). Pakken var behørig åpnet og gjennomromstert og ene gjenparten av fakturaen og innholdsfortegnelsen var fjernet når den kom fram, så hvis noe hadde vært feil der regner jeg med at jeg hadde fått høre det. Det eneste jeg fikk var et vanlig mva og avgiftskrav.
 

hvaer

Medlem
Burde kanskje presisert at alle enkeltvarene var laget av samme materiale og at alt var innenfor samme avgiftsklasse (sjekket dette før vi satte sammen pakken).

Hjelper ikke. Selv fortoller jeg varer til Sverige hver dag på jobb, og hvert eneste enkeltprodukt, også med samme tolltariffnummer, skal ha sin egen linje. Om man har 2 pakker med AA batterier, og 2 pakker med AA oppladbare batterier, så skal disse ha hver sin linje.
 
Topp