Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skyldig mva/skatt på konto -> formueskatt?

knottulf

Medlem
Har stående anslagsvis 100.000 på egen konto, som skal betales i moms og forskuddsskatt. Så er jeg i den "uheldige" situasjonen at jeg også eier såpass at jeg må betale formueskatt.

Spørsmålet er da, om jeg må betale formueskatt av de pengene jeg egentlig skylder kemneren når pengene ved årsskiftet står på min konto? Eller kan jeg gjøre innbetalingen etter nyttår og bokføre det slik at jeg slipper formueskatt?
 

Steve Cash

Medlem
Mva er gjeld ved formuesberegningen, så hvis du betaler før nyttår går jo både bankinnskudd og gjeld ned, og du oppnår ingenting.

Personlig skatt er ikke fradragsberettiget gjeld hvis den ikke har forfalt, så innbetaling før nyttår vil redusere formuen, men om dette lønner seg når en tar tapt rente på bankinnskudd i betraktning er ikke godt å si uten å regne på det.

Uansett gir ikke 100 000 ekstra i formue så mye skatt at det er stort å bekymre seg over.
 

spikre

peterhamre.no
For andre lesere (studenter m.fl)
...da jeg også studerer får jeg stipend. Jeg får redusert stipend på grunn av for høy formue og inntekt. Jeg ble anbefalt av lånekassa å innbetale de 150 000,- jeg har satt av til skatt/mva nå før jul, fordi det ikke var sikkert at det ble regnet som utestående gjeld når stipendet ble bergenet. Regnskapsfører sa det samme.
 

Steve Cash

Medlem
Enig med Spikre, selv om jeg syns det er rart at lånekassa anbefaler folk å gå utenom deres egne regler. I alle fall er jeg enig når det gjelder skatten, mva er gjeld i formuessammenheng. (Hvis det ikke er brutto formue de går ut fra? Det kan da ikke være mulig?)

Merkelig tankeeksperiment: Hva hvis jeg var mangemilliardær, og het f.eks. Løkke eller Nøkke eller kanskje Røkke, eller muligens Thon, og innbetalte 1 milliard for mye i skatt rett før jul ved en "feil". For mye innbetalt skatt er ikke formue, og norske skatteoppkrevere er pålitelige kreditorer, så jeg ville helt sikkert på pengene tilbake. Jeg ville ikke få renter på pengene, men renten er lav nå om dagen likevel. Jeg har aldri sett noen regel som skal forhindre dette. Så da måtte jeg vel spare formuesskatt av 1 milliard?
 

knottulf

Medlem
Takk for nyttig svar, herr Cash.

Enig med Spikre, selv om jeg syns det er rart at lånekassa anbefaler folk å gå utenom deres egne regler. I alle fall er jeg enig når det gjelder skatten, mva er gjeld i formuessammenheng. (Hvis det ikke er brutto formue de går ut fra? Det kan da ikke være mulig?)

Merkelig tankeeksperiment: Hva hvis jeg var mangemilliardær, og het f.eks. Løkke eller Nøkke eller kanskje Røkke, eller muligens Thon, og innbetalte 1 milliard for mye i skatt rett før jul ved en "feil". For mye innbetalt skatt er ikke formue, og norske skatteoppkrevere er pålitelige kreditorer, så jeg ville helt sikkert på pengene tilbake. Jeg ville ikke få renter på pengene, men renten er lav nå om dagen likevel. Jeg har aldri sett noen regel som skal forhindre dette. Så da måtte jeg vel spare formuesskatt av 1 milliard?

Tipper guttene med såpass mye stål har smartere måte å lure unna milliardene. Internfakturering og overføring av verdier mellom selskaper i et internasjonalt konsern gir suverene muligheter for å sende pengene til steder de aldri vil bli skattlagt. Men tipset ditt kan kanskje funke for småfisk som meg :)
 

Steve Cash

Medlem
Det tror jeg også, knottulf, jeg tviler på at milliardæren gjør, sikkert ikke millionærer engang. Det var bare ment som et uhøytidelig tankeeksperiment. Men det om er sant er at myndighetene strammet inn for noen år siden ved at en ikke lenger får renter av for mye innbetalt ekstraforskudd på våren. Det var noen som spekulerte i det. Og ettersom en må unnvære penge rentefritt en god stund, så er det neppe attraktivt lenger.
 
Topp