Skriving av tekster

Jeg startet i fjor badeplasser.no. Rundt omkring på nettet finnes det mange andre nettsider som har informasjon badeplasser. Om jeg gjør følgende:
- Sjekker flere nettsider som omhandler en badeplass
- Notere stikkord om badeplassen mens jeg sjekker overnevnte sider.
- Skrive en egen tekst basert på stikkordene.

Trenger jeg da en kildehenvisning? Bryter jeg noe kopirettigheter av noe slag?

Alle finner informasjon fra forskjellige steder. Skriver du teksten din selv, uten å kopier direkte fra andre sider, ser jeg personlig ikke noe problem. Det vil heller ikke være mulig for andre å si at du har kopier noe, ettersom det kun er dine egne ord, innenfor samme tema. På den andre siden synes jeg ikke det skader en side å linke til innhold av samme type, for å gi en større helhet.

hansson

Langveisfarende
Blir kanskje vanskelig å gjøre informasjonen din vanskelig å tilbakespore hvis du bare har en eneste kilde. Da vil denne ene kilden lett kunne bevise at du har tatt informasjonen fra dem. Selv om det ikke er kopiert har du tatt unik informasjon de kanskje har brukt tid på å skaffe, eller som du ikke kunne skaffet deg uten å gått via dem. Du bør kanskje heller ta en biltur rundt kysten og satse på å gjøre badeplasser.no til en side som har mye bedre informasjon enn alle de andre? Det vil øke verdien kraftig, og trolig også trafikken også. Det er god plass til norske sider med kvalitetsinnhold, fremdeles.

Takker for gode tips. Det er heldigvis de færreste tilfellene det kun er en kilde. Jeg skulle gjerne dratt Norge på kryss og tvers, men som alle andre har jeg begrensing i tid og penger. Så jeg starter med de som jeg lett kan finne informasjon om.

MobyDick

New Member
enig at kilehenvisning ikke er noe vits i ditt tilfelle. er ikke nødvendigivis noe vits i å "kvalitetssikre" info om en badeplass heller, da du har lite å tjene på å finne på ting som ikke er sant... en ting er å gi kildene sine den kreden de fortjener, men en annen viktig del med kilder er jo å gi ekstra støtte til et argument. men ingen av delene blir vel så relevant for din del.

Godt tips. Jeg har foreløpig kun benyttet familie, men bør nok spør direkte til noen andre. Det er jo bilder av badeplassene som gjør at siden blir god så jeg bør nok benytte mitt nettverk til det fulle.

Har tenkt litt OT. Hadde jeg vært deg ville jeg startet med en Badeplass toppliste, enten du selv lager det eller om folk kan stemme. Aviser har veldig lite å skrive om på sommeren, og sjanse for at media bruker siden din som kilde. Og sendt ut pressemelding, en gang i året. Med andre ord kan du bli kilden. (regner forsåvit med at du allerede har tenkt på dette..)

zapotek

Medlem
Har tenkt litt OT. Hadde jeg vært deg ville jeg startet med en Badeplass toppliste, enten du selv lager det eller om folk kan stemme. Aviser har veldig lite å skrive om på sommeren, og sjanse for at media bruker siden din som kilde. Og sendt ut pressemelding, en gang i året. Med andre ord kan du bli kilden. (regner forsåvit med at du allerede har tenkt på dette..)

Bra tips! Særlig stor sjanse har du til å bli kilden (og få noen jummy naturlige innlenker) er om - din side - er den eneste som har informasjon om en spesifikk badeplass.

Jepp, har vært inne på en variant av den tanken. Jeg trenger å komme opp i antall badeplasser på siden, spesielt rundt de største byene. Så jeg har en skrivejobb å gjøre.

Topp