Skrive av reiseutgifter på firma

muffins

Medlem
Jeg har en del nettsider som omhandler reise. For å kunne tilby brukerne virkelig god og realistisk reiseinfo, så ser jeg det som en nødvendighet å besøke byene/stedene i detalj for å kunne lage knallgodt content (artikler, intervjuer, bilder etc).

I og med at dette er veldig relatert til business, så regner jeg med at en del utgifter kan skrives av på firmaet.

Så spørsmålet blir vel rett og slett: Hvor mye kan egentlig skrives av på firmaet?

Det vil være snakk om kostnader som f.eks:

- Flybilletter
- Hotell/leilighet
- Transport lokalt i byen/stedet
- Inngangspenger på museer/arrangementer o.l
- Utgifter til lunch/middag med intervjupersoner o.l
- Diverse andre avgifter relatert til business

Noen som har litt erfaringer rundt dette?
 

sta

Medlem
Jeg har vel ikke så veldig mye erfaring med dette, men jeg var "profesjonell" messedeltaker et par år. Dvs. jeg besøkte store messer innen bransjen, primært i USA og Asia, og skrev reportasjer på eget nettsted i tillegg til at jeg solgte en del saker til aviser og samarbeidspartnere. Største kostnaden her var jo uten tvil reiseutgifter og jeg kom meg gjennom et bokettersyn med bare mindre merknader, så jeg tror følgende skal stemme relativt bra:

* Først av alt; Prinsippet er at alle utgifter til inntektservervelse kan fradragsføres, med noen få unntak. Bla. er det egne regler for fradragsføring av alkohol f.eks. Men; Det heter seg også at for at bedriften din skal bli anset som nettopp en bedrift og ikke en hobby, så må den være egnet til å skape overskudd på sikt. Dvs. du vil få utfordringer med å kreve fradrag for reiseutgifter som er mange ganger inntekten disse utgiftene genererer. For noen enkelte reiser skal det gå bra, men over tid får du ikke Skatteetaten med på dette.

* Reisen må primært ha inntekservervelse til hensikt. Du vil derfor nok få problemer med å forklare hvorfor du har kostnadsført en 14 dagers tur til Thailand og bare produsert 2 artikler til dine nettsteder. Teoretisk kan jo disse artiklene være så bra at de genererer mer inntekter enn hele turen kostet, så det blir nok i stor grad skjønn som blir lagt til grunn, men du må være forberedt på at du må kunne dokumentere dette.

* Utgifter til overnatting kostnadsføres etter regning, dvs. du legger ved kvittering fra hotell/leilighet. Her er det en makssats pr. natt, som varierer fra land til land.

* Utgifter til mat: Føres som diett, igjen med egen sats for det aktuelle landet. Merk at du må motregne evt. måltider du får dette, i denne satsen. Er frokost f.eks. inkludert på hotellet, må du motregne dette i diettsatsen.

* forpleining ifbm. møter/intervju kan kostnadsføres etter gitte regler. Igjen må det være en viss sammenheng mellom kostnad og potensiale for inntekt for at du skal unngå for mange spørsmål. Kostnadsfører du f.eks. en lunch med et intervjuobjekt. må du trekke standardsatsen for lunch fra dietten din den aktuelle dagen.
 

hansson

Langveisfarende
Det er ingen faste makssatser for diett og overnatting i eget firma. Dette gjelder kun når man som ansatt krever fradrag etter statens satser. Er altså interessant for ansatte i eget AS, bl.a. Men som ENK legger du ved kvitteringer på alt, og fører opp alt i en reiseregning (stilles opp à la reiseregning.no). Her kan du også vise en fordeling av beløpene mellom hva som var nødvendig for jobben, og hva som var ferie. Det er mulig å trekke fra f.eks. 50% av alle utgiftene fordi du hadde 4 dager jobb og 4 dager ferie på steder. Men så lenge du faktisk må være på stedet hver dag for å kunne skrive artikler, og du tjener nok på det over tid, er det ikke noe problem å føre fradrag for hele reiser.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Interessant tråd. Her er det mange muligheter for oss med nettsider som omhandler all verdens greier :)
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Men det er vel neppe alle som tenker over slikt....
 

muffins

Medlem
Takk for gode svar folkens!

Hvordan gjøres dette rent praktisk med et AS kontra ENK? Er det f.eks ok å bestille/kjøpe ting/tjenester på mitt navn kontra firmanavnet (AS)?

Jeg ser også for meg en del scenarioer hvor kvitteringene ikke vil inneholde navn i det hele tatt. Er dette også mulig å få med som utgifter?
 

hansson

Langveisfarende
Sjekk om du kan bruke ordningen "ansattutlegg" når du er på reise som ansatt i ditt eget AS. Det er en skattefri tilbakebetaling av utlegg som står på den ansattes navn. Det skal fylles ut et skjema hver gang.

Rune69: du har lagt merke til at norske samtidsforfattere ofte legger handlingen av en del av boka til Spania, Marokko, e.l.? Nå vet du hvorfor ;)
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Rune69: du har lagt merke til at norske samtidsforfattere ofte legger handlingen av en del av boka til Spania, Marokko, e.l.? Nå vet du hvorfor ;)

Gleder meg fælt til neste "bokprosjekt", selv om jeg nok blir refusert :) :D
 

Nextri

Rebel
Nå er jeg på tynn is her, men jeg mener at det lønner seg å la AS betale utgifter, ikke gjøre det på eget navn. Husker ikke hvorfor.
Kvitteringer uten navn går bra, du får f.eks. ikke navnet ditt på en restaurantregning.

ulempen ved å ha firmaet sitt navn på kvitteringen ved kjøp av for eksempel hvite/brunevarer er at du kun har 6mnds garanti istedenfor gjerne 2-5 år. helt ulogisk...

derfor er det ofte bedre å ikke ha navn på kvitteringen for å kunne bruke den både som firma for å få fradrag, og som privatperson for å få garanti
 

Overlord

Medlem
Nå er jeg på ingen måte sikker, men hvis man ser på f.eks

Statens satser for reiser innland - regjeringen.no

Så ser det ut som man kan trekke 400 kr natten hvis man er på innenlandsreiser. Så det vil si hvis du drar fra oslo til trondheim, bor hos din mor i en uke MENS du er der på jobbreise, kan du få 7*400=2800 kr i fratrekk.

Høres sært ut, men dette var også det jeg lærte (i det minste det jeg trodde jeg lærte :) Når jeg var på et av disse kursene: Gratis skattekurs over hele landet for grundere - risanger.no
 
Topp