Skrive av Julegavene på firma?

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Hei
Har for kort tid siden startet ENk
og lurte egentlig av nyskjerrighet på om det er mulig å skrive av feks en xbox på firma?
Enk og jeg er vel en enhet?

Eller blir det litt bokstavlig selv om det er jeg som kjøper den til meg selv?
Ikke mulig å sette det som en slags pause underholdning...

Skal sette meg ordentlig inn i regnskap i Januar men tenkte det er jo greit å sjekke

Christian

Medlem
Hadde du hatt et AS og vært ansatt kunne du fått til en del ting som "velferdstiltak for ansatte" - trening, julebord, julegratiale, xbox på kontoret... Men i ENK har man ikke lov til dette.

Men det er likevel ikke slik at alle "velferdstiltak for ansatte" automatisk er fradragsberettiget. I tillegg kan den ansatte bli fordelsbeskattet av godene.

hansson

Langveisfarende
I denne sammenhengen, siden vi snakket om skattefradrag, tenkte jeg kun på velferdstiltak som både er fradragsberettiget og som ikke påfører ansatte noen fordelsbeskatning. Innenfor visse rammer gjelder dette julebord, trening, firmaturer, bedriftskantine, julegave(kort), osv. Xbox på kontoret kan muligens forsvares hvis kontoret ellers er bra utstyrt, men jeg tør ikke å garantere det. Xbox på hjemmekontor går nok ikke... faren for privat bruk er overhengende.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
For å si det sånn: jeg skal starte en spillanmeldernettside etter jul :)

Christian

Medlem
I denne sammenhengen, siden vi snakket om skattefradrag, tenkte jeg kun på velferdstiltak som både er fradragsberettiget og som ikke påfører ansatte noen fordelsbeskatning. Innenfor visse rammer gjelder dette julebord, trening, firmaturer, bedriftskantine, julegave(kort), osv. Xbox på kontoret kan muligens forsvares hvis kontoret ellers er bra utstyrt, men jeg tør ikke å garantere det. Xbox på hjemmekontor går nok ikke... faren for privat bruk er overhengende.

Poenget mitt var at for eksempel trening (medlemsskap) utløser fordelsbeskatning av arbeidstaker, samt at arbeidsgiver må betale arbeidsgiveravgift. Disclaimer: Hvis ikke noe har endret seg de siste 12 mnd, for det konkrete tilfellet.

hansson

Langveisfarende
Ja, det må være et kollektivt treningstilbud (f.eks. bedriftsidrettslag..) hvis det skal være skattefritt. Gis ikke noe sånt til eneaksjonær/arbeidende innehaver. Arbeidsgiveravgift må man jo betale når man ansetter seg selv eller andre, så det blir vel ett fett uansett om man gir bort skattefrie eller ikke-skattefrie "goder" til den ansatte.

Beergear.no

Medlem
Kan vel skrives av som "premie i julekalender eller konkurranse".
Nå kjenner jeg ikke så godt til x-box, men her har vi kjøpt inn en PS3 for "å sjekke hvordan nettbutikken ser ut i browsere på konsoller" Det vil jeg påstå er ganske relevant, da mange bruker disse til å surfe med, og det er viktig for oss å kunne sjekke at alt ser ok ut også her.
Hva regnskapsføreren sier til det vet jeg ikke, men jeg regner med det går bra....
En så billig sak skrives jo også av etter et år, og kan da etter hva jeg vet tas ut av firma og brukes privat uten problemer.
Dette er slik jeg oppfatter det, og kan ikke gå god for at det vil godkjennes, men jeg tviler sterkt på at det skal by på problemer.

Topp