Skattesats for annonseside

logdyh

New Member
1. Er det noen som vet hvilken skattesats som benyttes ved annonsesider – som for eksempel Finn.no? Noen som vet hvor jeg kan lese om hvilke regler som gjelder for bestemte næringer?

2. Jeg lurer også på om man skal kreve mva. når man selger til bedrifter, eller om salgssummen skal være ekskl. mva?

Steve Cash

Medlem
1. Mener du hva du skal betale i skatt når du selger noe på finn.no? Det kommer for det første an på om du selger private gjenstander eller gjenstander i næring. En tredje mulighet er at det er kapitalinntekt, f.eks. en tomt du eier utenfor næring. Det siste gir 27 prosent skatt, det første er skattefritt, og inntekter i næring følger marginalsatsen din, så det er ikke så godt å si. Men det blir beskattet sammen med alle andre inntekter du har.

2. Hvis du er mva-registrert skal du kreve opp mva uansett hvem du selger til, men det er vanlig å oppgi pris eks. mva når en selger til bedrifter. Er du ikke registrert skal du ikke kreve opp mva uansett.

logdyh

New Member
1. Mener du hva du skal betale i skatt når du selger noe på finn.no? Det kommer for det første an på om du selger private gjenstander eller gjenstander i næring. En tredje mulighet er at det er kapitalinntekt, f.eks. en tomt du eier utenfor næring. Det siste gir 27 prosent skatt, det første er skattefritt, og inntekter i næring følger marginalsatsen din, så det er ikke så godt å si. Men det blir beskattet sammen med alle andre inntekter du har.

2. Hvis du er mva-registrert skal du kreve opp mva uansett hvem du selger til, men det er vanlig å oppgi pris eks. mva når en selger til bedrifter. Er du ikke registrert skal du ikke kreve opp mva uansett.
1. Jeg driver et eget selskap. Jeg har en Internett-side som selger annonseplasser – på lik linje med Finn.no. Jeg selger med andre ord ingen fysiske gjenstander. Jeg vet at standardsatsen er 25 %. Jeg ønsker bare å forsikre meg om at det ikke er noen andre regler for ikke-fysiske varer, som f.eks. annonseplasser?

2. Jeg regner med at man da krever samme mva. fra både forbrukere og næringsdrivende?

Steve Cash

Medlem
1. Ettersom du driver næring så beskattes dette på vanlig måte, det er ingen egen sats for annonser. Skattesatsen er ikke 25 %, det er det merveridavgiften som er. Og den kommer til anvendelse i dette tilfellet, forutsatt at du er registrert for mva og fakturerer på vanlig måte til norske annonsører, slik som finn.no gjør. Affiliateinntekter fra utlandet forholder seg muligens annerledes, det kan jeg ikke reglene rundt, men det er noen tråder om det her.

2. Ja.

Topp