Skatte av inntekt fra Amerikansk selskap?

JackyChan

Medlem
Det har seg sånn at jeg har blitt medlem i et slags MLM selskap som jeg har gjort gode penger på, og har også begynt å tatt ut penger til bankkontoen min, men nå tørr jeg ikke mere.

Jeg har tatt ut ca. 50.000,- men vil selvfølgelig ta ut mer. Kunne tenkt meg å begynne å ta ut hver måned, og da et beløp fra 10.000 - 20.000,- pr måned. Men det går vel ikke uten at skatteetaten finner ut av det? Noen som vet hvordan jeg skal gjøre det med skatting? Hvor mye må jeg skatte?

Ville det vært noen fordeler ved å starte et enkeltmannsforetak?

Håper noen kan hjelpe meg litt ang. dette.

Tonny Kluften

Administrator
Du kan ikke få inn penger på den norske kontoen din uten at skatteetaten kan spore det. Er det svarte penger så kan de ikke gå inn i et digitalt system, så enkelt er det. Eneste unntaket jeg kan tenke meg er om du skaffer deg et utenlandsk kort og bruker det til svarte penger, men du skal ikke se bort ifra det kan spores.
Det du tjener på MLM betaler du skatt på akkurat som du betaler skatt på vanlig lønn.

Nextri

Rebel
du kan starte et enk og føre regnskap og betale inn skatt via selskapet. eller du kan starte et annet type selskap og føre pengene inn i selskapet.

Fordelen med å starte et selskap er at du vil bli momspliktig, men siden pengene kommer fra utlandet, er det unntatt moms. Du vil derimot få tilbake moms på ting du kjøper som er i forbindelse med driften av selskapet.

Utenlandsk bankkort som mange benytter seg av, er en risk. Skattemyndighetene begynte i 2009/10 å gjennomgå over 4 milliarder transaksjoner i norske minibanker hvor det var brukt utenlandske kort, på jakt etter nordmenn med kontoer i utlandet. Regner ikke med de har trappet ned den jakten i 2012.

Et siste alternativ er å ikke starte noe selskap, men føre opp denne ekstra inntekten på selvangivelsen en gang i året. Du vil da på egenhånd måtte spare opp det du vil få i restskatt, og du går glipp av momsfradrag på utgifter.

Så det mest økonomiske og minst risikable er nok å starte et selskap i en eller annen form.

JackyChan

Medlem
Okei, takk for svar.

Men skal jeg vente helt til neste års selvangivelse for å skrive opp det som en inntektskilde?

Eller burde jeg si i fra nå med en gang? Har jo lyst til å ta ut mere penger nå.

Nextri

Rebel
Du kan vente til neste år med å føre det opp på selvangivelsen. Men du bør spare minst 36% av pengene, og du må føre opp de 50k du allerede har tatt ut også, hvis du har tatt de ut i 2012. Tok du noe ut i 2011, skulle du ha ført det opp på selvangivelsen som du leverte i år.

Men vil fortsatt anbefale deg å se på om det kan være smartere å starte selskap.

Hvilket MLM driver du med?

JackyChan

Medlem
Ja, okei.

Da får jeg undersøke litt om det kan være lurt å starte et selskap. Så får jeg bare spare en del av pengene jeg tar ut til skatt.

Vet dere sånn ca. hva skatteprosenten blir? Jeg jobber litt ved siden av studiene, samtidig som jeg har inntektene fra internett. Så mesteparten av det jeg tjener kommer jo fra et amerikansk selskap, så det blir jo hovedinntektskilden.

Vil desverre ikke si noe om hva slags selskap det er her i tråden. Men du kan godt sende meg en PM så kan jeg fortelle mer der.

JackyChan

Medlem
Rekrutteringstråd?

Jeg trenger overhode ikke å rekruttere folk for å tjene penger, så det er ikke det jeg er ute etter.

Topp