Skatt når en bor utlands.....

dino_dino

New Member
Hi hi

Håper noen kan hjelpe meg.

Jeg og kona har lyst til å flytte til ut landet, europa. Hun er fra sør amerika og finner seg ikke til rette her i Norge, for kaldt.....:rolleyes:

Jeg jobber på norsk sektor i olje og gass, så det gjør saken noe enkel for oss, da jeg kan bo "hvor" jeg ønsker.

Men, hvordan er det med skatt? Pensjon?
Så mye rart en hører om det. Håper noen kan hjelp meg.

Takk

dino_dino

New Member
Hei

Jeg, vi, tenker på Spania/Portugal som vårt nye hjem.
Kan en skatte til Norge, for å beholde min pensjon rettigheter i folketrygden?

Noen sa til meg at norsk sektor ikke er å regne som en del av Norge, så en kan velge å bare betale in til folketrygden. Er dette rett? Eller må jeg da si fra meg mitt norske statsborgerskap?

Takk

picxx

WF 09
Du vil aldri trenge å si fra deg ditt norske statsborgerskap, selv om du melder utflytting fra norge.
Du betaler skatt til det landet din arbeidsgiver er registrert i ved utflytting.
Melder du utflytting må du skatte til norge i 3 år etter meldt utflytting.
Etter de tre årene må du dokumentere til norge at du betaler skatt til ditt nye hjemland, eller du vil også bli ilagt kildeskatt, selv om du har meldt utflytting.

Trygdeavgift velger du selv om du vil betale til norge, selv om du er utflyttet.
Dette er nesten å anse som en "norsk statlig" ulykkesforsikring, så om du betaler trygdeavgift eller om du velger en privat forsikring kommer nesten på det samme.
Dine opparbeidede rettigheter i folketrygden vil du ikke miste all den tid du er norsk statsborger....

men alt dette får du svar på om du kontakter NAV utland.

Topp