Skape dårlig reklame for utleiemegler.

MartinR

Medlem
Hei og velkommen til ett litt utradisjonelt spørsmål.

Jeg har leid en leilighet de siste tre årene. Jeg har 35000 stående på en depositumskonto i Dnb som ikke utleier har tilgang på. Ved gjennomgang av leiligheten ble den godkjent, bortsett fra en platetopp som jeg har vært så uheldig og laget en liten sprekk i. De var usikker på om den kostet 5 eller 6000 og erstatte og sa de ville gi meg tilbakemelding innen ett par dager om hvor mye den kostet før vi så tok oppgjør og pengene ble utbetalt.

Jeg ble igjen i Oslo i 4 dager for å prøve og ordne dette, de slet med å få tak i pris på kokeplaten og det endte opp med at jeg forlot byen før dette falt i orden. Så gikk det nøyaktig 2-3 dager før utleier ringte meg og fortalte meg at de som har flyttet inn har klaget på dårlig vask og at han trodde at han måtte inn med vasketeam. Dette syns jeg var fryktelig rart siden vaktmester hadde full gjennomgang av leiligheten sammen med meg ved utflytt. De fikk i tillegg leiligheten tilbake 2 dager før tiden slik at det skulle være tid til å fikse opp i småting de evt ikke var fornøyd med.

Jeg motsatte meg derfor dette og sa at om det er noe som er skittent, så er det iallefall ikke mye. Jeg sa at jeg har flere venner som kunne tatt seg en tur opp med vaskebøtta om det i det hele tatt var noe problem, noe det ikke virket som det var heller. Når kompisen min kom opp i leiligheten ble han vist en vaskejobb som tok han omtrent 5 minutter. Han snakket selv med de nye leieboerne og fortalte at om det var noe mer de ikke var fornøyd med så måtte de si ifra så skulle han fikse dette for dem. Det var det ikke.

Etter dette dro jeg på ferie, det gikk en uke, jeg sendte en mail og maste. Det tok 3 dager å få svar og svaret var at de beklageligvis ikke hadde fått prisen på kokeplaten ennå. Jeg godtok dette selv om vi var over 2 uker over tiden de først hadde lovet. Når jeg kom hjem sendte jeg en ny mail og purret. Det gikk 3 dager, ingen svar, så jeg prøvde å ringe. Det også til ingen nytte. I ettertid har det blitt sendt drøssevis av mailer samt har jeg prøvd å få kontakt vi telefon uten hell.

Og nå begynner jeg faktisk å bli drit lei. Det har gått 1 mnd og 20 dager siden utflytt, de ignorerer alle forsøk på kontakt og det kommer ikke noe depositum inn på konto. Dette syns jeg er rart da dette ikke er penger de har tilgang på uten meg. Jeg har nå sendt inn ett krav til banken, noe jeg skulle gjort for lenge siden. De har nå 1 mnd på å gjøre krav på deler av beløpet før det blir tilbakebetalt til meg. Jeg har nå sendt dem en mail og forklart dem at jeg fryktelig gjerne skulle trengt disse pengene til jul, noe som faktisk også kunne vært tilfelle for ganske mange mennesker.

Jeg er dritlei alt mas om depositum nå og har bestemt meg for å sette hardt mot hardt om ikke pengene kommer inn før 1 januar. Jeg kommer da til å opprette ett blogginnlegg (tror jeg) for å gi dem rett og slett fortjent dårlig pr. Navnet dems vil være lett å ranke i google. Det jeg lurer på da er om det finnes noen fallgruver ved dette? Jeg skal selvfølgelig holde meg 100% saklig og fortelle sannheten. Kan de på noen måte ta meg for noe slikt? Jeg vet at slikt har blitt gjort før, og kansje er det barnslig, men dette syns jeg faktisk de har fortjent.

Håper på svar fra noen som vet litt mer enn meg.

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg kommer da til å opprette ett blogginnlegg (tror jeg) for å gi dem rett og slett fortjent dårlig pr. Navnet dems vil være lett å ranke i google. Det jeg lurer på da er om det finnes noen fallgruver ved dette? Jeg skal selvfølgelig holde meg 100% saklig og fortelle sannheten. Kan de på noen måte ta meg for noe slikt? Jeg vet at slikt har blitt gjort før, og kansje er det barnslig, men dette syns jeg faktisk de har fortjent.

Dette må du få bekreftet av en jurist, men etter hva jeg vet om slike ting vil sannheten beskytte mot eventuelle søksmål om ærekrenkelser, tapt inntekt, osv. Dersom du lyver og bedriften kan dokumentere tap på grunn av dette vil du bli erstatningspliktig for dette, men snakker du sant har du ingenting å frykte fra en domstol.

Du bør derfor dokumentere dine påstander og sørge for å være pinlig korrekt. Enhver forsnakkelse eller unøyaktighet kan/vil medføre et erstatningsansvar.

Tonny Kluften

Administrator
Det finnes ingen fallgruver her. Så lenge du kan dokumentere at du snakker sant og ikke bryter noen taushetsplikt kan du bare poste alt du ønsker uten fare for noe som helst.

Jeg har selv vært i forliksrådet pga. en lignende sak. Motparten min var en av norges mest agressive advokater innen feltet æreskrenkelse, en advokat som ikke gir seg selv om han har alle odds i mot seg. Men han hadde ingen sak såklart. Så lenge du holder deg til sannheten risikerer du ingenting.

MartinR

Medlem
Dette må du få bekreftet av en jurist, men etter hva jeg vet om slike ting vil sannheten beskytte mot eventuelle søksmål om ærekrenkelser, tapt inntekt, osv. Dersom du lyver og bedriften kan dokumentere tap på grunn av dette vil du bli erstatningspliktig for dette, men snakker du sant har du ingenting å frykte fra en domstol.

Du bør derfor dokumentere dine påstander og sørge for å være pinlig korrekt. Enhver forsnakkelse eller unøyaktighet kan/vil medføre et erstatningsansvar.

Takk for ett bra svar.

Jeg kan dokumentere det aller meste. Alle sendte mailer og besvarte mails er spart på, jeg kan også få tatt en utstkrift av x antall ganger jeg har forsøkt å ringt dem. Har i tillegg sendt mail til 2 andre i firmaet for å spørre om han som ordner dette evt er på ferie eller hvorfor man ikke får noe svar. Merkelig nok får jeg ikke noe svar her heller. Jeg fatter altså omtrent ingenting og jeg kan ikke helt se grunnen til at de vil være direkte ubehjelpelig med å få utbetalt depositumspengene.

MartinR

Medlem
Det finnes ingen fallgruver her. Så lenge du kan dokumentere at du snakker sant og ikke bryter noen taushetsplikt kan du bare poste alt du ønsker uten fare for noe som helst.

Jeg har selv vært i forliksrådet pga. en lignende sak. Motparten min var en av norges mest agressive advokater innen feltet æreskrenkelse, en advokat som ikke gir seg selv om han har alle odds i mot seg. Men han hadde ingen sak såklart. Så lenge du holder deg til sannheten risikerer du ingenting.

Det er så fristendes så fristendes, men jeg har absolutt ikke råd til å gå på en smell da jeg for tiden holder på å opprette ett nytt firma. Jeg vet at jeg har alt mitt på det rene, men så kommer tankene, hva om, hva viss osv. Huff!

peterandrej

pensjonert moderator
Det er så fristendes så fristendes, men jeg har absolutt ikke råd til å gå på en smell da jeg for tiden holder på å opprette ett nytt firma. Jeg vet at jeg har alt mitt på det rene, men så kommer tankene, hva om, hva viss osv. Huff!

Det kan kanskje hjelpe hvis du konsentrerer deg om å redegjøre for hva som har hendt. Rent språklig bør du vektlegge nøytral ordlyd. For eksempel:

Ladet uttrykk:
Deilig biff av storfe med gode fløtepoteter og delikat saus.

Nøytralt uttrykk:
Biff av storfe med fløtepoteter og saus.

Det er enklere å fremstå som seriøs og etterrettelig dersom ordlyden er nøytral. Og det å tilstrebe denne formen gjør det langt enklere å ikke trampe i salaten med noe du ikke kan dokumentere. Hvordan kan man f.eks dokumentere at en biff er deilig?

MartinR

Medlem
Det kan kanskje hjelpe hvis du konsentrerer deg om å redegjøre for hva som har hendt. Rent språklig bør du vektlegge nøytral ordlyd. For eksempel:

Ladet uttrykk:
Deilig biff av storfe med gode fløtepoteter og delikat saus.

Nøytralt uttrykk:
Biff av storfe med fløtepoteter og saus.

Det er enklere å fremstå som seriøs og etterrettelig dersom ordlyden er nøytral. Og det å tilstrebe denne formen gjør det langt enklere å ikke trampe i salaten med noe du ikke kan dokumentere. Hvordan kan man f.eks dokumentere at en biff er deilig?

Hva mener du med å redgjøre for hva som har hendt? Problemet er jo at jeg får jo ikke tak i dem. Jeg bor nå 35 mil unna, så det er ikke bare å hoppe på sykkelen akkurat.

Hva jeg skal vektlegge skriftlig er noe jeg ikke har begynt å tenke på en gang. Men jeg er enig i at en nøytral tekst vil være det riktige i dette tilfelle.

Dokumentasjonen har jeg jo. Hvorvidt all dokumetasjon jeg har vil være gyldig vet jeg ikke. Det blir noe jeg får ta tak i om og når den tid eventuelt kommer.

peterandrej

pensjonert moderator
Dokumentasjonen har jeg jo. Hvorvidt all dokumetasjon jeg har vil være gyldig vet jeg ikke. Det blir noe jeg får ta tak i om og når den tid eventuelt kommer.

Hva er det du har dokumentasjon på? Hva er det de har gjort feil? Hvilke punkter kan du gi dem - saklig - kritikk på? Dette er spørsmålene du må stille deg.

MartinR

Medlem
Hva er det du har dokumentasjon på? Hva er det de har gjort feil? Hvilke punkter kan du gi dem - saklig - kritikk på? Dette er spørsmålene du må stille deg.

Det de har gjort feil er å velge å ikke besvare en ca 20 email samt utallige sms og telefonhenvendelser. Det er blitt sendt ut mail til 3 personer i firmaet, og når man vet at det kun jobber 4 på kontoret dems så trenger man ikke være en kløpper i matte for å forstå at noen må ha lest en av disse mailene. I tillegg brukes også den ene emailen jevnlig til annonser på finn, så at den er i drift er det ikke noe tvil om. Jeg har jo selvsagt intet krav på å bli svart, men dette drukner rett og slett ned til useriøsitet. Og det er dette jeg evt ville fremmet i ett blogginnlegg. Jeg finner meg ikke i å bli behandlet som dritt, bli løyet til, ignorert og holdt for narr i nesten 1 og en halv mnd.

Hva jeg har av bevis var jo egentlig spørsmålet jeg har til dere. Da jeg ikke vet hva som eventuellt vil være gyldig og ikke.

Av skriftlige bevis så har jeg ikke annet enn korresponderende mail ifra starten. Her har de lovet en utbetaling av depositum så fort pris på platetopp er funnet. Jeg har så purret mangfoldige ganger uten hell og intet svar. Alle disse mailene, både mail som er sendt og mottatt er spart på.

På mobilen har jeg en del meldinger jeg har sendt hvor jeg har bedt dem ta kontakt eller svare på mail. Anropsloggen min tviler jeg på vil være godt for noe som helst. Jeg har aldri fått noe svar her bortsett fra i starten.

MartinR

Medlem
Bare hyggelig. Synes bloggen er utrolig godt og saklig formulert - mot et firma som tydeligvis sliter med å ta vare på kundene sine.

Helt enig. Var vel stort sett akkurat noe sånn jeg var ute etter. Jeg kommer nok ikke til å dra det så langt som det er gjort her, men en fin mal og følge.

Jeg fant ett tilsvarende blogginnlegg om Utleiemegleren (Norges største utleiemegler) på pagerank 1 når jeg søkte på navnet dems. Innlegget finner du her. Dog er ikke dette like seriøst eller dedikert som våre danske venner.

hansson

Langveisfarende
Her holder de jo ulovlig tilbake et depositum du etter en eller annen kontrakt eller lov har krav på å ha tilbake innen X dager. Står det ingenting i husleiekontrakten din om dette? Hvis det står noe håndfast der så er det bare å ta saken til forliksrådet og få dem dømt. Ferdig arbeid. Hvis ikke pengene kommer tar du dem til Namsmannen. Hvis det er snakk om noen titalls tusen kan du godt spandere en tusenlapp på å ta dem til retten. Ta kontakt hvis du trenger assistanse, jeg kan hjelpe.

Topp