Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skal starte nytt forum - Kan noen hjelpe?

Gomlers

Member
Er i ferd med å lansere et nytt nettsted innenfor en bestemt nisje...

På dette nettstedet skal det være et forum tilgjengelig for registrerte brukere.
Kan kanskje Kenneth eller noen andre forum-startere her, komme med noen generelle tips på hva som:


  1. Er viktig med tanke på oppstarten.
  2. Er viktig med tanke på vekst.
  3. Er viktig med tanke på moderatorer
  4. Andre ting dere som har gjort det før tenker på, men som kanskje ikke jeg ser på som noen selfølgelighet?

Nettstedet vil helt sikkert ha en del målrettet trafikk fra en mailingliste jeg har. Rundt 2500 brukere.
Så jeg vil ha muligheten til å "promotere" ut på forhånd. I tillegg vil nettstedet har rundt 300-500 unike om dagen.

Hva bør jeg tenke på?
 

Tonny Kluften

Administrator
Tja, en ting som er viktig er å sørge for at det ikke kommer spam på forumet, det ser utrolig useriøst ut med et forum som har spamposter. Den måten jeg har gjort det på mitt eget forum er at når en person registrerer seg så må han skrive inn både captcha samt svare ja eller nei på et spørsmål ved bruke en nedtrekksmeny. Enkelt for brukeren og jeg har 0 spam.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Tips fra meg?

Vær forsiktig med å ha egne meninger på forumet ditt. Din oppgave er ikke annet enn å administrere og snakke positivt til brukerene. Om du skulle finne på å ha en mening som ikke er positiv er det alltids en eller annen tosk som opplyser deg om hvor galt det er av deg som administrator å ha nettopp dette.

Om noen ikke er enig med deg, er det alltid din feil fordi du er administrator.
 

vidarlo

Apache-junkie
Eit godt tips der er jo å ha ein konto som er kalla admin, som blir brukt til administrering, og ein konto du poster under.

Problemet kenneth nevner er veldig reelt, og er du admin får du alltids slengt etter deg at du er ikkje gud fordi om du er admin...
 

tyr897

Medlem
Ikke ha for mange kategorier. Det er mye bedre med 3 kategorier med aktivitet enn 30 nesten blottet for det.
 

Niclas

New Member
Det viktigste er at du får med deg en gjeng aktive brukere. WF hadde ikke eksistert idag om ikke Kenneth hadde fått med seg en håndfull aktive brukere fra nå nesten døde forum.
 

Gomlers

Member
Tips fra meg?

Vær forsiktig med å ha egne meninger på forumet ditt. Din oppgave er ikke annet enn å administrere og snakke positivt til brukerene. Om du skulle finne på å ha en mening som ikke er positiv er det alltids en eller annen tosk som opplyser deg om hvor galt det er av deg som administrator å ha nettopp dette.

Om noen ikke er enig med deg, er det alltid din feil fordi du er administrator.

:D - Som administrator ville jeg nok klart å finne meg i det, men et absolutt godt tips Kenneth. ;)
 

Gomlers

Member
Det kan godt være at du har helt rett i at toskete brukere kan gå deg på nervene som administrator. Men så tenker jeg at for å få folk til å gå meg på nervene er jeg uansett nødt til å fremprovosere det på en eller annen måte. Og siden jeg vet at jeg ikke kunne forandret andre menneskers fremgangs- og tankemåter, så hadde jeg blitt nødt til å vurdere hvordan jeg selv uttalte meg. - Og også kanskje dessverre med den vissheten om at jeg stilte svakere foran andre brukere nettopp fordi jeg var administrator.

På samme måte som at det letteste menneske å snakke dritt om for en REMA1000 ansatt, er nettopp REMA1000 sjefen (og det er sikkert fordi det er så såre enkelt å glemme hvem det er som faktisk betaler ut lønn)

Men det du sier Kenneth er absolutt et tips jeg skal ta med meg, og jeg VET at du vet hva du snakker om. Det er faktisk du som startet og drifter det mest suksessfulle webmasterforumet på norske nettet idag, og det gir jeg deg all ære og berømmelse for. Og jeg mener på ingen måte å ikke ta tipset ditt alvorlig, men jeg fikk en liten følelse av at jeg skjønte hvem du siktet til når du sier i ditt første innlegg: Det finnes alltid en eller annen tosk... ;)

Til dere andre som har svart: Takker også dere for gode tips!

Skal putte alt i ryggsekken når jeg nå snart skal ut på tur.. :D
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Medmindre hele siden skal være et forum (slik som for eksempel webforumet eller norskwebforum) mener jeg at forumdelen på en websiden er gått ut på dato. En blogglignende sak med god kommentarfunksjon er bedre liv laga per i dag.
 

Gomlers

Member
picxx: du har nok ganske så rett i det. Web 2.0 fenomenet. Men slapp av, jeg tilbyr selvfølgelig det også :D
 
Topp