Skal man prøve seg på eBay?

Kunne vært artig å prøve seg på eBay, da med salg av ebøker som kan sendes ut automatisk når betalingen er på plass. Det som dog er problemet er at prisene er helt utrolig lave på det som selges, pga. konkurransen, antar jeg, og konkurransen er temmelig tung.

Noen her som har erfaring med dette her? Er det sånn at det er bedre å bruke tiden på noe annet? Må jo hive ut mange titalls for ikke å si hundrevis av produkter for å kunne tjene noe særlig, når forholdene er som de er(?)

Hvorfor jeg har tenkt på dette her? Jo, jeg hørte et intervju med en viss Vaynerchuk, og han sa at det var knallgod avkobling å selge ting på eBay uten nødvendigvis å tjene så mye - gleden over salget var liksom poenget. Men nå er tida mi såpass mye verdt at jeg ikke er sikker på om jeg skal bruke tid på dette her eller ikke. :rolleyes:

zapotek

Medlem
La oss oppsummere det du skriver:

1. Du har dårlig tid til å holde på med dette.

2. Du vet at prisene er presset, konkurransen er formidabel - kort sagt det er nesten umulig å tjene penger på det.

3. Men en fyr på nettet (med snakketøyet i orden), synes at det kan være moro likevel pga. gleden over salget.

Hehe svaret gir seg vel nesten selv?

1. Jeg har lite tid _til overs_, men kan jo prioritere om det er penger å tjene.

2. At det er umulig å tjene penger der er dine ord - konkurranse er det jo over alt, uansett hva man foretar seg når det gjelder salg.

3. Jepp. ;)

Tja... Jeg gidder jo ikke å prøve meg på dette her om en eller annen kommer og sier "øyh jeg har prøvd dette i et par år nå, og har tjent 230 kr i perioden". Jeg gidder sjelden å legge meg utpå ting som jeg ikke kan vinne i, evt. komme blant de øverste, men jeg tenker jo også som så at om en eller annen random fyr klarer å ligge blant de 5 øverste på søk på eBay så må jo det være mulig for meg over tid og. Kanskje jeg graver etter kommentaren "haha jeg tjener 7k om dagen på å selge e-produkter! helt konge!"

Hakasu

Medlem
Men går ikke hele salget ganske automatisk? Du legger ut ting, de kjøper og betaler varen, og du mekker et script som sender ut e-boka. Hva er det da som tar så mye tid? Automatisk fornyelse av annonsen skulle vel også være mulig..
Sånn jeg forstår det er det vel en del arbeid i starten når du skal lage alle annonsene o.l., men etter det kan det vel ikke ta så veldig lang tid.

zapotek

Medlem
Men går ikke hele salget ganske automatisk? Du legger ut ting, de kjøper og betaler varen, og du mekker et script som sender ut e-boka. Hva er det da som tar så mye tid? Automatisk fornyelse av annonsen skulle vel også være mulig..
Sånn jeg forstår det er det vel en del arbeid i starten når du skal lage alle annonsene o.l., men etter det kan det vel ikke ta så veldig lang tid.

It depends.... om han skal selge e-bøker han skriver selv eller andres....

TorsteinO

Art Director & grunder
Altså, det der er IKKE basert på erfaring, det er bare en magefølelse jeg har. Jeg har titta *litt* på muligheten for å selge noen småting via f.ex. ebay tidligere, og det jeg fant ut var at pga konkurranse med hongkong (sikkert andre også, men det er de jeg husker) måtte jeg i bunn og grunn ta så lave priser at det ble helt meningsløst lite å tjene på det.

Det vil jo bli *litt* annerledes med ebøker, jeg vet ikke hvor mye du kan regne med å tjene pr bok? Tenk på det, du sier selv at det er hardt pressede priser og mye konkurranse. Hvor mye må du selge for at det skal bli på noen som helst måte meningsfylt? Det er jo i bunn og grunn bare et regnestykke

hvaer

Medlem
Kunne vært artig å prøve seg på eBay, da med salg av ebøker som kan sendes ut automatisk når betalingen er på plass. Det som dog er problemet er at prisene er helt utrolig lave på det som selges, pga. konkurransen, antar jeg, og konkurransen er temmelig tung.

Jeg hadde aldri selv gått for ebøker på Ebay nå. Da ville jeg heller gått for Amazon Kindle, Itunes o.l. Det er mange internettmarketingguruer som har gått over til å bruke Amazon som sin primære inntektskanal, og det er ikke uten grunn.

Njaa.. Litt som zapotek sier, litt med å sette seg skikkelig inn i systemet for å ranke godt, opparbeide seg rykte som god selger og få karakterer deretter (de som har over et visst antall salg og har så godt som mulig "fornøyd kunde-rate" har et fortrinn i rankinga).. ++. Ikke SINNSYKT mange ukers jobb, men jeg gidder ikke å gå inn i noe som kommer til å gi meg 2k i måneden, liksom. De selger jo bøker helt ned til under en dollar stykket, og det er jo ikke all verden. Kan jo skrive en bok med annet emne, men da mangler man liksom søkevolumet, og man er plutselig like langt..

Takker for tipset, hvaer -tror jeg må undersøke Amazon- og iTunes-greiene litt nærmere. :)

Topp