Skal man ha rett til utdanningsstipend uansett inntekt?

K

Kontoristen

Guest
Man har studiefinansiering i Norge fordi studentene skal være heltidsstudenter og nettopp IKKE jobbe ved siden av. Dette er et mål for studielivet i Norge - og har vært det i lange tider. Så ja.

Latsekkene skal faktisk HA stønad fordi de gjør som de får beskjed om. Nemlig å bruke all sin tid på studiene. Man kan snu på det; hvorfor skal de som jobber ha rett til studieplass når de ikke gidder å studere fulltid?

(jeg overser her glatt det faktum at studiefinansieringen ikke er god nok slik at de fleste jo MÅ jobbe ved siden av studiene for å ha råd til mat - og også det faktum at studielivet i all hovedsak består av litt for mye festing og litt for lite lesing.)

Hva er egentlig en heltidsstudent?
Noe studenter velger å bruke fritiden sin på å jobbe, noen velger å bruke fritiden sin på puben å drikke opp skattepengene. Gå ut på gata å spør om skattebetalerne er interissert å betale studentenes pils og festing så finner mann raskt ut at svaret er nei.

Hvorfor skal de som velger å bruke fritiden sin på å jobbe bli "straffet" for dette?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Godt spørsmål, Kontoristen. Jeg har toppkarakterer på universitet, jeg jobber ved siden av studiene og jeg drikker meget så lite (1-3 pils i mnd). Utifra din beskrivelse peterandrej, så er jeg en dårlig elev?

peterandrej

pensjonert moderator
Godt spørsmål, Kontoristen. Jeg har toppkarakterer på universitet, jeg jobber ved siden av studiene og jeg drikker meget så lite (1-3 pils i mnd). Utifra din beskrivelse peterandrej, så er jeg en dårlig elev?

Det er jo ikke JEG som har satt hvilke mål man skal gå for innen høyere utdanning. Du må nok skylde på regjeringen (her også).

Men fakta er at regjeringen ØNSKER at flere skal bruke mer tid på studiene. Det er derfor studiefinansieringen har blitt økt (om enn ganske lite, det skal sies). Det er uttalt mål at færre skal jobbe ved siden av studiene. Overrasker meg at dere virkelig ikke har fått med dere dette.

Gå ut på gata å spør om skattebetalerne er interissert å betale studentenes pils og festing så finner mann raskt ut at svaret er nei.
Men det blir vel en smule feil å si at det er pils og festing stipendet finansierer? For inneværende skoleår er maksimal del av studielånet som kan bli gjort om til stipend 3504 kroner i måneden. Trekk fra husleie, mat, strøm, kanskje noen bussbilletter, til nød såpe, og en skolebok eller to, og enhver student som da har noe igjen av disse tretusenfemhundre kronene til å drikke og feste er nødt til å være såpass økonomisk kreative at det unner jeg dem.

At folk drikker opp studielånet er en annen sak, men det betaler de tilbake ... med renter. Kanskje mindre renter enn staten hadde fått ved å investere pengene i våpen, narkotika og prostitusjon, men pengene kommer i det minste tilbake til statskassa på et tidspunkt, så eventuell alkohol som er kjøpt for det beløpet kan ikke akkurat sies å være statsfinansiert.

peterandrej

pensjonert moderator
Men det blir vel en smule feil å si at det er pils og festing stipendet finansierer?

Nja. Dømt etter de som går forbi mitt hus i Tromsø Sentrum HVER kveld, så har studentene det AAAAAALT for romslig økonomisk. Har man råd til å gå ut og drikke øl tre dager i uken, så har man det ikke så trangt faktisk.

Den der myten om at studenter bor i telt og spiser kattemat er.. bare en myte. Studenter har det pinadø dritbra.

Joda, er på mange måter enig med deg i akkurat det (jeg bor nemlig ikke så fryktelig langt unna deg, så jeg ser og hører de samme studentene som deg).

Men jeg nekter å gå med på at all denne ølen er stipendfinansiert. Den har de aktuelle studentene tatt opp lån for å drikke, eller de har en jobb ved siden av som de finansierer øl med. Stipendet er som sagt i snitt 3500 kroner i måneden, og det vil jeg hevde at man er dyktig hvis man får til å rekke til husleie og mat.

Topp