peterandrej
pensjonert moderator
- ikke kjøp ting du "får j**** lyst på en dag – det kan fort straffe seg om det så altfor kult den dagen. Se dagen etter (eller uker) om du fortsatt trenger/har lyst på det, det er "garantien".
Det er et godt tips. Mac Pro er likevel ikke en maskin man kjøper på impuls. Det er en proffmaskin for profesjonelle. Hadde jeg skulle brukt den til å lese VGnett og forfallende kontorarbeid, så hadde jeg jo vært crazy om jeg skulle brukt 21000 kr bare på maskinen.
Men jeg har bruk for samtidig å kunne kjøre f.eks:
- 10-12 nettlesere
- Photoshop og Illustrator
- enkelte små tekstredigerere (smultron, etc)
- FTP-program
- pluss noen småprogram
.. og jeg må kunne gjøre dette uten at maskinen begynner å gå tregt eller henger eller bare krasjer. Dette går jo "an" på min iMac med 4 GB RAM, men du merker at det går seigt å importere/konvertere filer i Photoshop - samt å bytte mellom programmer i CS-pakken.
Så det er behovet kan du si. Og i Mac-verdenen har du bare to alternativer, som da er Mac Pro eller en full-spekket iMac. Fordelen med iMacen er at den jo inneholder skjerm og alt og derfor blir litt billigere - mens Mac Pro'en er kraftigere men også med bedre utbyggingsmuligheter.
Samtidig må man huske at skjermen på iMacen er glossy, noe som vel ikke akkurat er en fordel om du skal drive litt med grafikk. Det er videre en fordel å kjøpe skjermer seperat uavhengig av maskinen forøvrig.
---
Levetiden på en Mac pro vil jo, pga at den er så kraftig i utgangspunktet og med utbyggingsmulighetene, bli mye lengre enn med en iMac. Derfor vil de årlige kostnaden bli ganske lav. Koster den 30.000 kr og jeg kan bruke den i 5 år, så er jo bare den årlige kostnaden 6000 kr. Så må man huske at jeg får momsen igjen, pluss at overskuddet senkes slik at jeg må skatte mindre. Så summa summarum er vi kanskje ned på 3000 kr pr år netto.
Og det er jo ikke så verst.