Skal kjøpe ny datamaskin

peterandrej

pensjonert moderator
- ikke kjøp ting du "får j**** lyst på en dag – det kan fort straffe seg om det så altfor kult den dagen. Se dagen etter (eller uker) om du fortsatt trenger/har lyst på det, det er "garantien".

Det er et godt tips. Mac Pro er likevel ikke en maskin man kjøper på impuls. Det er en proffmaskin for profesjonelle. Hadde jeg skulle brukt den til å lese VGnett og forfallende kontorarbeid, så hadde jeg jo vært crazy om jeg skulle brukt 21000 kr bare på maskinen.

Men jeg har bruk for samtidig å kunne kjøre f.eks:
- 10-12 nettlesere
- Photoshop og Illustrator
- enkelte små tekstredigerere (smultron, etc)
- FTP-program
- pluss noen småprogram

.. og jeg må kunne gjøre dette uten at maskinen begynner å gå tregt eller henger eller bare krasjer. Dette går jo "an" på min iMac med 4 GB RAM, men du merker at det går seigt å importere/konvertere filer i Photoshop - samt å bytte mellom programmer i CS-pakken.

Så det er behovet kan du si. Og i Mac-verdenen har du bare to alternativer, som da er Mac Pro eller en full-spekket iMac. Fordelen med iMacen er at den jo inneholder skjerm og alt og derfor blir litt billigere - mens Mac Pro'en er kraftigere men også med bedre utbyggingsmuligheter.

Samtidig må man huske at skjermen på iMacen er glossy, noe som vel ikke akkurat er en fordel om du skal drive litt med grafikk. Det er videre en fordel å kjøpe skjermer seperat uavhengig av maskinen forøvrig.

---

Levetiden på en Mac pro vil jo, pga at den er så kraftig i utgangspunktet og med utbyggingsmulighetene, bli mye lengre enn med en iMac. Derfor vil de årlige kostnaden bli ganske lav. Koster den 30.000 kr og jeg kan bruke den i 5 år, så er jo bare den årlige kostnaden 6000 kr. Så må man huske at jeg får momsen igjen, pluss at overskuddet senkes slik at jeg må skatte mindre. Så summa summarum er vi kanskje ned på 3000 kr pr år netto.

Og det er jo ikke så verst.

Helge

Profesjonell Googlesøker
en annen ting du må huske på: CS3 fungerer ikke i Snow Leopard, kun CS4 visstnok

Gaasehud

Medlem
Det høres bra ut, Peter. Du er i nesten samme situasjon som meg, bare at jeg sitter på en eldgammel PC.

Jeg gjør samme ting som deg, med unntak av 10-12 nettlesere. Blir heller 4-5 stk, og gjerne en med 10-20 tabs oppe. Pluss Ps, illustrator, dreamweaver/coda, FTP, msn, outlook, etc. oppe. Og dette skjer på en pc med et skjermkort du ikke har hørt om og 1GB ram. Ja, det går med et nødskrik.

Beklager hijacking av tråd, ville bare fortelle, i.o.m. at vi er i nesten samme situasjon. Jeg har dog tatt en tur på humac, og bestiller nok en til uka. :)

Lykke til igjen! :)

peterandrej

pensjonert moderator
en annen ting du må huske på: CS3 fungerer ikke i Snow Leopard, kun CS4 visstnok

??? Er det sant?? Å faen...

Men hvis dette er sant, sååå... Faktisk. Eplehuset i Tromsø hadde én maskin inne. Det var en Mac Pro med Leopard innstallert. Altså måtte jeg få Snow Leopard ettersendt i posten. det var dette som var grunnen til at jeg ikke holdt den av så jeg bare kunne plukke den opp på mandag.

Gaasehud

Medlem
Takk for linken. Ja, det er ei kasse med mye trøkk i, men koster flesk – konfigurerte en i Apples nettbutikk (med best av alle specs) og fikk den opp over 120.000. Jah...

Nei, tenkte å gå for den beste Macbook Pro, med 13". Har stor ekstern skjerm og kommer likevel til å klappe den sammen, så er det greit å ha en liten på farten – to fluer i én smekk. ;) Blir vel en til rundt 15.000. :)

EDIT: Og så må jeg, pga. noen irriterende mactaster, ha et nytt tastatur. :( Jeg er glad i det jeg har, men tro om rekorden på tastinga blir bedre med mactastatur? (Sjekk feeden). :p

peterandrej

pensjonert moderator
Takk for linken. Ja, det er ei kasse med mye trøkk i, men koster flesk – konfigurerte en i Apples nettbutikk (med best av alle specs) og fikk den opp over 120.000. Jah...

Jo. Og den prisen er jo UTEN skjerm. (Men med trådløs mus og tastatur..) hehe. Så ja, dette koster flesk. Det er da også en proffmaskin for proffene. Har man ikke behovet er det uhyggelig teit å bruke så mye penger på en slik maskin.

Men jeg likte den formuleringen MacWorld hadde i artikkelen om at dette prismessig faktisk IKKE var helt på jordet. HP og DELLs proffmaskiner i samme gate ligger i samme prisland faktisk. Så du betaler ikke bare for "designet" som Windowsfanboys stadig vekk "påpeker"..

Nei, tenkte å gå for den beste Macbook Pro, med 13". Har stor ekstern skjerm og kommer likevel til å klappe den sammen, så er det greit å ha en liten på farten – to fluer i én smekk. ;) Blir vel en til rundt 15.000. :)

Jeg så en sånn på Eplehuset på fredag. Det er en flott maskin med "bra" størrelse på skjermen. Jeg har en macbook på 13.3" og den skjermstørrelsen er faktisk ganske praktisk på en bærbar. Til arbeid hjemme blir det kanskje litt smått, så da bør du ha en ekstern skjerm å koble til.

peterandrej

pensjonert moderator
men husk, mattis: macbook pro er vanskelig å få tak i for tiden. På eplehuset i tromsø hadde de visst venteliste. Kjerringa kjøpte en mb pro på nettet, men de ringte å sa at de var utsolgt og at hun måtte vente på ny forsyning fra apple, som visst kunne ta en stund.

Så finner du en, så kjøp den med det samme! (men må ta forbehold her for at jeg ikke har sjekket dette med ventelister på mb pro sånn dritnøye, så for min del kan det hende de finnes i store dunger på lager.)

Gaasehud

Medlem
Åja, det er sikkert sant. Jeg tenkte å kjøpe på humac (i drammen, så nærme og bra studentrabatt for meg), men vil konfigurere selv. Blåser i om det tar litt lengre tid mot at jeg får den jeg vil ha. Det lønner seg visstnok noe innmari å kjøpe med minst mulig ram, og så kjøpe ekstra ram etterpå. F.eks. 2GB og oppgradere til 8GB. ;)

peterandrej

pensjonert moderator
Det lønner seg visstnok noe innmari å kjøpe med minst mulig ram, og så kjøpe ekstra ram etterpå. F.eks. 2GB og oppgradere til 8GB. ;)

Det stemmer. Apple er SIIIIIIIIIIIIIIIINNSYKT dyre på RAM. Jeg skulle oppgradere iMac'en fra 2 til 4 GB. Det kostet 500 kr på komplett for 2 stk 2 GBs brikker. Akkurat samme brikkene, ja vi snakker identiske brikker, kostet over 3000 kr hos Apple..

Å bytte ram-brikker i Mac'er er skitlett. Kjøp deg et elektroskrujern på Clas Ohlson, skru ut to skruer, riv ut brikkene, hiv inn de nye og skru igjen.

peterandrej

pensjonert moderator
Mac Pro og 2 stk Eizo 24" er nå bestilt og betalt med VISA. Skjermene var ikke så dyre, bare 3000 kr stykket. Det er ikke toppmodellene til Eizo. Vi kan kalle det "budsjettskjermer".

Totalt kom kjøpet på 27 718 kr.

peterandrej

pensjonert moderator
Flott, legger du ved adresse og personnummer også? Så kommer ligaen min og henter sakene på kveldstid, etter du har lagt deg. :rolleyes:

Hvorfor trenger du personnummeret mitt for å bryte deg inn..??? Er det ikke bare å slå inn døra?? Ungdommen i dag altså :)

Ang prisen på greiene, så går jo 6000 bort i moms. Så da er vi helt nede på 21.000 kr. Og så må du jo ikke glemme at jeg må skatte av overskuddet i bedriften - som jo nå selvsagt reduseres. Og man må regne med sånn 40% skatt. Så da er vi nede på ca 12.000 kr.

Så da ble det faktisk ganske billig :) Altså ingen grunn til å ringe ligaen din, mattisaas..

Topp