Skal kjøpe ny datamaskin

peterandrej

pensjonert moderator
Halla godtfolk.

Saken er at jeg "trenger" en datamaskin til å ta backup fra nettet - dvs at den står og går og tar backup av serveren, sånn at kundenes sider er dobbelt og tredobbelt backet up (StW tar backup, jeg tar backup til harddisk som jeg så overfører til ekstern disk som jeg lagrer et annet sted enn på kontoret..). Så da tenkte jeg å bare bruke den gamle iMac'en (alu 97, 4GB RAM, etc) til denne oppgaven - og så bare kjøpe meg en NY datamaskin for å jobbe på.

Enkelt. Men hva skal jeg liksom kjøpe? Valget står mellom to alternativer:

1. iMac 24-tommer, som jeg så bare tilkobler en ekstern 24-tommer. Maskinen koster rundt 19000 kr, og så kommer den eksterne skjermen i tillegg. Det blir i så tilfelle enten en apple cinema "24 til 8000 kr eller en Eizo-skjerm som koster rundt det samme. Summa summarum er vi på en 27-28.000 kr. Dette er budsjettvalget.

2. Mac Pro til 21.000 kr (som jeg kan bygge ut) med en (eller to) Apple Cinema "30-tommere. De skjermene koster 16.000 kr stykket. Evt kan jeg gå for 2 stk 24-tommere av apple cinema serien, eller 2 stk eizo-skjermer. Uansett vil to 24-tommere av denne typen komme på rundt 16.-18.000 kr. Vi snakker altså om en løsning på rundt 39.-40.000 kr. Dette er likevel en løsning jeg kan ha en stund, siden Mac Pro lar seg bygge ut/oppgradere på en HELT annen måte enn iMac'en - som jo som kjent er en alt-i-ett-maskin.

Du kan lese mer om begge maskinene her:
iMac: iMac 24" 3.06GHz Intel core 2 duo - Eplehuset
Mac Pro: Mac Pro - Quad-Core - Eplehuset

Og skjermer:
Apple skjermer - Eplehuset
Komplett.no - Skjermer.

----

Mine spørsmål er som følger:

1. Er Mac Pro-løsningen så mye BEDRE enn iMac-løsningen at den høyere prisen kan forsvares? Det spurte jeg om på Eplehuset i dag, men de er jo selgere så de kan vel neppe stoles 100% på.

2. Noen som har lignende opplegg allerede, og evt noen erfaringer med de ulike "pakkeløsningene" eller noen løsninger som ligner?

----

NB! Ja, jeg er klar over at datamaskinen(e) alene koster like mye som 4-5 PCer med full specs og skjerm og mus og 24 mnd gratis abonnement på mobilt bredbånd. Men Mac koster altså en del for å si det sånn.

Helge

Profesjonell Googlesøker
Om du skal ha pcen lenge, så er det vell Mac Pro som er best som du sier.

Du kan utvide den med evig mye ram (32GB på de nyeste), samt harddisker etc er lette å bytte og du kan ha mangen harddisker inni som du også kan sette opp i RAID.

Skjermkortet i Mac Pro kan byttes ut til egentlig hva slags skjermkort fra nVidia du har lysst å bruke.

Så alt i alt, så er den dyreste løsningen best (men slik pleier det å være også) :p hehe

Og kommentar til at du kunne kjøpt 4-5 PCer: who cares? once you go Mac, you dont go back :p

peterandrej

pensjonert moderator
Og kommentar til at du kunne kjøpt 4-5 PCer: who cares? once you go Mac, you dont go back :p

Ja, de heldiggrisene som sitter med PC'er aner ikke hvor heldige de er, som jo kan kjøpe maskiner på elkjøp og bli fornøyde. Vi Mac'ere har jo ikke den muligheten fordi vi vet hva vi går glipp av. Og GUD BEDRE som vi må betale for det.

Helt ærlig. Det å kjøpe 1 stk datamaskin med et par skjermer til 40.000 kr er S-I-N-N-S-Y-K-T.

Helge

Profesjonell Googlesøker
men du skal ha deg dyre skjermer også da... du får jo GODE NOK skjermer i den størrelsen ned i 2-3000 nå. hehe.

Eizo og Cinema display er jo kongene over display :p

Men 40K for en pc er sykt ja.... er en DEL mer en hva jeg ville brukt på en pc... men seff, hadde jeg vunnet i lotto så hadde jeg kjøpt meg en mac pro med ALT :p

Brukte selv 14K for to år siden, og 13K igjen i år... og føler egentlig at det er verdt det. Ville ikke valgt en vanlig pc om det så smalt :p hehe

peterandrej

pensjonert moderator
men du skal ha deg dyre skjermer også da... du får jo GODE NOK skjermer i den størrelsen ned i 2-3000 nå. hehe.

Nja, du gjør jo ikke det. EIZO-skjermer er selvsagt dyre ja, men så viser de jo også farger riktig og har en helt annen kvalitet på bildet sammenlignet med budsjettskjermer i 1999 kroners-klassen.

Man stirrer jo på skjermen hele dagen, så dette er ikke det området man burde spare penger på.

Fredrik

Medlem
Dersom du virkelig må gå for apple (husk at det ikke er kompatibelt med ordentlig datautstyr og du vil få ekstremt mye problemer med alt hele tiden alltid og husk at det ikke virker noen gang fordi det er crap og ikke virker og du vil bli sur fordi det ikke er PC som funker hele tiden og er kompatibelt med alt annet i hele verden hele tiden alltid og alltid virker hver gang).

Da ville jeg valgt det dyreste alternativet med de største skjermene. Grunn til det er fordi du jobber mye grafisk og da er det en super fordel. Jeg har feks en 22" skjerm som jeg jobber med photoshop på og det er for lite føler jeg. Jeg bytter så snart windows 7 kommer til en ny laptop og vil samtidlig kjøpe inn en ekstra stor skjerm der det nesten blir som ditt dyre alternativ. Hvis du ikke vet hva photoshop er (mulig du jobber i paint?) og det ikke er så viktig så spiller vel størrelsen mindre rolle.

OT: Jeg hadde en kunde for to dager siden som skulle ha et kamera til sin apple maskin. Det virker ikke sa jeg. Kjøp en normal PC som virker hele tiden sa jeg. Det endte med at kunden ble kjempe lei seg fordi han virkelig ville ha det bestemte kameraet. Det ville vært trist hvis dette var deg Peter. Hvem vet hvordan denne kunden egentlig har det nå?

Helge

Profesjonell Googlesøker
HeltSikker: det du sier her er bare tull.

En Mac er kompatibel med stort sett alt du trenger av datautstyr...
Når du sier kamera så vil jeg tro du mener overvåkingskamera? det er ikke VANLIG datautstyr, så nei, kanskje ikke... men det er produsenten av kamera sin feil, som ikke lager støtte til OS X. En Mac har ikke ekstremt mye problemer hele veien, det er stabilt som bare det (det er IKKE PC). Sier litt når du kan ha en oppetid på MacBook på over 300 dager MED programmer oppe... hadde det vært windows, så hadde det blitt så tregt at det ikke var brukende en gang.

Gaasehud

Medlem
Til poenget:
Du konkluderer vel nesten selv(?) at den første løsningen er fristende fordi du etterpå har ok utstyr og en lommebok som fortsatt ikke heter Tom.
Men; Innerst inne vet du vel, Peter, at løsning nummer to er den som er best på sikt, selv om lommeboken svir litt mer da.

Egentlig enig med Helge at det finnes skjermer som viser svart som svart, hvitt som hvitt, rødt som rødt, etc. til en litt hyggeligere pris. Finnes da noe bra til f.eks. 6.000?

Lykke til! :)

peterandrej

pensjonert moderator
Til poenget:
Du konkluderer vel nesten selv(?) at den første løsningen er fristende fordi du etterpå har ok utstyr og en lommebok som fortsatt ikke heter Tom.
Men; Innerst inne vet du vel, Peter, at løsning nummer to er den som er best på sikt, selv om lommeboken svir litt mer da.

Lommeboken blir nok ikke tom. Dette er driftsmidler som skal skrives av på firmaet. Det eneste som skjer er at jeg senker overskuddet en del - som jo egentlig er en positiv greie da jeg da "sparer" skatt. Man må også huske på at 25% av kjøpesummen er MVA, og den får jeg jo igjen. Summa Summarum kan du egentlig dele kjøpesummen i to for å få "riktig" pris. Dvs at jeg får en Mac Pro og en Apple Cinema til rundt 20.000 kr.

Så da går jeg kanskje for det, når jeg tenker meg om.

Egentlig enig med Helge at det finnes skjermer som viser svart som svart, hvitt som hvitt, rødt som rødt, etc. til en litt hyggeligere pris. Finnes da noe bra til f.eks. 6.000?

Hehe. Jojo. Det gjør jo det. Men Eizo er pinadø et bra merke. Og har dritbra skjermer. Apples Cinema-serie er også dritpene skjermer som er meget behagelige å jobbe med. Du ser STOR forskjell på en Apple Cinema og en budsjettskjerm fra benQ for å si det sånn.

Gud. Jeg fikk egentlig dritlyst på en mac pro og en apple cinema på 30 tommer nå altså... Faen. Dette kommer til å koste.

Helge

Profesjonell Googlesøker
om ca en halvtime så kommer det et innlegg av peter her som kommer til å være noe i denne duren:

"Da var Mac Pro med apple cinema display 30" bestilt :D:D gleeeder meg"

hehe :p

peterandrej

pensjonert moderator
Da ville jeg valgt det dyreste alternativet med de største skjermene. Grunn til det er fordi du jobber mye grafisk og da er det en super fordel. Jeg har feks en 22" skjerm som jeg jobber med photoshop på og det er for lite føler jeg. Jeg bytter så snart windows 7 kommer til en ny laptop og vil samtidlig kjøpe inn en ekstra stor skjerm der det nesten blir som ditt dyre alternativ. Hvis du ikke vet hva photoshop er (mulig du jobber i paint?) og det ikke er så viktig så spiller vel størrelsen mindre rolle.

Størrelsen på skjermen er ikke sånn alfaomega. Det sentrale er om bildet er bra og om fargene vises riktig.

For å ta den nettsida til han karen som driver nettbutikker og som sitter nede i gangen her, så kan man - på min Mac-skjerm - klart se at grafikken er "skitten" (støy) på menytitler, logoer, bakgrunner, osv. Det ser han ikke snurten av på sin egen skjerm.

Så det viktige er at grafikk vises korrekt - ikke at skjermen er på 22 eller 24 tommer. Men for PC-folk er det ofte sånn at "bigger is better". hehe.

peterandrej

pensjonert moderator
om ca en halvtime så kommer det et innlegg av peter her som kommer til å være noe i denne duren:

"Da var Mac Pro med apple cinema display 30" bestilt :D:D gleeeder meg"

hehe :p

Nja. Det gjør nok ikke det. Mac Pro blir det nok med 99% sikkerhet. Men så var det skjermen. DETTE er jo fordelen med Mac Pro kontra en iMac - jeg kan velge skjerm selv. Så hva fanken skal jeg velge..?

Apple Cinema HD Display 30"?
2 stk Apple Cinema 24"?
2 stk Eizo et-eller-annet 24"?

Har du en mening om dette da, Helge? Jeg tenker at jeg må lese litt i et nummer av MacWorld - der de tester disse skjermene. Yes. DET skal jeg pinadø gjøre. Det er jo ikke hver dag man skal kjøpe skjermer til samme pris som en pent brukt Toyota Corolla :)

Helge

Profesjonell Googlesøker
Jeg hadde valgt Eizo selv om jeg hadde hatt pengene til det.
Og prisen (igjen) gjenspeiler kvalitet.

Eizoen er lagt for å holde LENGE, det beviser de med å selge produktene med 5 års garanti. (Jeg har ikke eizo skjerm selv, men vil GJERNE ha en, hehe)

Slik Apple er med garantier (elendig garantisystem egentlig) så tviler jeg på at de kan konkurrere med det.

(Lurer også på om Apple skjermer ikke er så veldig gode, ser på MBP 13" min så viser den langt ifra korrekte farger (og ja, det er såpass at jeg kan SE det)... fordi apple bruker 16bits system på det, som de SIER er 32bits. Den viser millioner av farger, men på en helt annen måte.)

peterandrej

pensjonert moderator
Ja... det blir nok 2 stk Eizo. Det er det som er det fine. Uansett hva man velger fra Eizo - så er det dritbra og går utenpå alle andre skjermer.

Gaasehud

Medlem
Jeg er en som tenker svært mye igjennom ting når jeg skal kjøpe meg noe. F.eks. har jeg planlagt og vurdert å kjøpe en macbook pro fra litt før sommerferien til nå, og skal snart bestille nå. Regner med du har gjort flere investeringer enn jeg har gjort (du har jo et lite forsprang ;) ), men to tips:
- ikke kjøp ting du "får j**** lyst på en dag – det kan fort straffe seg om det så altfor kult den dagen. Se dagen etter (eller uker) om du fortsatt trenger/har lyst på det, det er "garantien".
- førsteinntrykk sier mye, det du faller for først (den dyre løsningen) er ofte best.

Hehe, skikkelig klisjétips, men slik det funker for meg. Håper du skjønner hva jeg mener, og at det er til hjelp. :)

Topp