Skal kjøpe bærbar pc - trenger hjelp til å velge!

Marita

ordleker
Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en bærbar, og titter litt på komplett.no - har alltid kjøpt ting derfra og har alltid vært like fornøyd.

Jeg skal bruke den primært til "normal" surfing, og litt filmtitting i ny og ne. Jeg ønsker en så lett bærbar som mulig, som er enkel å dra med seg rundt omkring. Samtidig skal den være rimelig, høyeste pris rundt 3000,-. Samtidig skal ikke størrelsen gå utover hvor enkel den er å håndtere, da jeg kommer til å bruke den endel for å skrive artikler. Altså kan ikke være for smått.

Jeg har svært begrenset erfaring med bærbar pc, og kan vel telle på en hånd hvor mange ganger jeg har brukt en. Nå vet ikke jeg hva som er "normal" størrelse på en bærbar, hvor mange tommer den er?

I tillegg ønsker jeg en bærbar som ikke fort går varm, og med batteritid på mere enn 6 timer.

Jeg titter på de billigste, og har funnet disse:

Komplett.no - ASUS Eee PC Seashell 1001HA 10,1" hvit - den billigste av dem, vil den dekke behovene mine? 512 kb cache-minne høres lite ut, men er godt mulig jeg blander det sammen med RAM.

Vurderer også denne, rett og slett fordi jeg syns den er pen :p
Komplett.no - Acer Aspire One D751h 11,6" WXGA Sort

Ellers så lurer jeg på om jeg skal legge litt mere penger i det, og evt. gå for denne, som har fått gode kritikker på TU;
Komplett.no - ASUS Eee PC Seashell 1101HA 11,6" sort

Tilslutt noen skikkelige nybegynnerspørsmål ;)

Hvor vanlig er det rundt omkring i byene å kunne koble seg på trådløst nettverk? Tenker ikke på å "stjele" andres nettverk, men f.eks om man sitter på en kafe - har det blitt vanlig å tilby kundene nett-tilgang?

Og hvis ikke - om jeg skaffer meg et mobilabonnement for å kunne surfe igjennom, hva er prisene på sånt? Og hvordan prises det, fastpris, minuttpris eller hvor mye man laster ned?

Finnes det noen gratis verktøy som kan synkronisere bærbar og stasjonær, på en enkel måte? Tenker på om jeg jobber med en fil på den bærbare, lagrer, slår den av, slår på den stasjonære og tada, der er det jeg nettopp jobbet med?

Christian

Medlem
Jeg er ikke oppdatert på laptoper i hele tatt lengre, så der tror jeg det er bedre at noen andre svarer :)

Men kan forsøke å svare på det andre du har spurt om.

Hvor vanlig er det rundt omkring i byene å kunne koble seg på trådløst nettverk? Tenker ikke på å "stjele" andres nettverk, men f.eks om man sitter på en kafe - har det blitt vanlig å tilby kundene nett-tilgang?

Ja, det har blitt veldig vanlig! Hvis du sitter på en kafe som ikke har åpent nettverk er det bare å spørre om å få passord til nettverket deres. Har inntrykk av at de fleste har det.

Og hvis ikke - om jeg skaffer meg et mobilabonnement for å kunne surfe igjennom, hva er prisene på sånt? Og hvordan prises det, fastpris, minuttpris eller hvor mye man laster ned?

Det kommer forskjellige pakker etter forskjellige behov. Her finner du prisene til Netcom og her finner du informasjon om Netcom.

Finnes det noen gratis verktøy som kan synkronisere bærbar og stasjonær, på en enkel måte? Tenker på om jeg jobber med en fil på den bærbare, lagrer, slår den av, slår på den stasjonære og tada, der er det jeg nettopp jobbet med?

JA! Dropbox er et helt genialt verktøy å bruke! Når du registrerer deg får du 2gb gratis lagringsplass. Hvis du inviterer andre til å bruke det kan du få over 3gb til. Det er et genialt verktøy. Alt blir kontinuerlig synkronisert, du får automatisk backup (med historie, hvis du skal slette/endre noen filer), du får tilgang til filene ved å gå inn på Dropbox og kan til og med installere en iPhone-app som gjør at du finner filene fra pcen.

I Dropbox-linkene er det en referansekode som gjør at både jeg og du får 250mb ekstra lagringsplass hvis du registrerer deg, og det burde du :)

Travellingman

Nettgrunder
JA! Dropbox er et helt genialt verktøy å bruke! Når du registrerer deg får du 2gb gratis lagringsplass. Hvis du inviterer andre til å bruke det kan du få over 3gb til. Det er et genialt verktøy. Alt blir kontinuerlig synkronisert, du får automatisk backup (med historie, hvis du skal slette/endre noen filer), du får tilgang til filene ved å gå inn på Dropbox og kan til og med installere en iPhone-app som gjør at du finner filene fra pcen.

I Dropbox-linkene er det en referansekode som gjør at både jeg og du får 250mb ekstra lagringsplass hvis du registrerer deg, og det burde du :)

Dropbox ser ut til å være noe jeg kan bruke ja, har registrert meg vi linken din :)

Christian

Medlem
Travellingman: kult :)

HeltSikker: Har du prøvd det? Synkroniserer det automatisk filer mellom PCene? Kan man velge mapper å dele med andre brukere?

Sorry for OT :)

Knut

Medlem
Før jul var det mange rundt her som kjøpte seg såkalte netbook etter ett kjepetilbud på en sjappe i nærheten. De aller fleste angrer på at de ikke kjøpte seg en 15,6 tommer eller større. Tror endel kjøper sånne mini pc'er nettopp for å surfe litt på nett, se filmer etc, men så oppdager de at de faktisk er ganske så små :)
Jeg kjøpte meg en selv i høst og har vel kanskje brukt den i 2 timer tilsammen, og så lånte jeg den bort til naboen som ville bruke den som GPS i bilen :)

Jeg vil tror at du som også jobber endel med pc så vil du fort finne ut at en mini pc ikke duger. :)

zapotek

Medlem
Utifra det du sier du skal bruke pcen din til anbefaler jeg deg: Komplett.no - ASUS Eee PC Seashell 1101HA 11,6" sort (alternativ 3 på lista di). Jeg har en tidligere modell av denne selv, og er veeeeldig fornøyd.

webpiken

Medlem
Jeg vil tror at du som også jobber endel med pc så vil du fort finne ut at en mini pc ikke duger. :)

Det er jeg enig i. De er ypperlig for barn eller til å ha liggende på kjøkkenet med matoppskrifter på, men ubrukelige å virkelig jobbe på.

Marita

ordleker

zapotek

Medlem
Den er perfekt å skrive på. Tror tastaturet er 90% av størrelsen til vanlige stasjonærtastatur. Jeg bruker den faktisk mest til å skrive artikler med (og jeg skriver mye).

muffins

Medlem
Jeg vil anbefale deg å kjøpe en som har litt større skjerm enn disse netbook'ene. De er jo selvfølgelig praktiske å drasse med seg rundt omkring, men som andre påpeker her, så er de ikke så veldig behagelige å jobbe på over tid. Skal du jobbe mye på pcen, så anbefaler jeg minst 15 tommer skjerm.

Som du sier, så skal du hovedsakelig bruke pcen til normal surfing, filmtitting og artikkelskriving. Så og si alle bærbare pcer idag klarer dette uten problemer, så det er bare å kjøre på med en av de billige modellene.

Det som kan være smart å tenke på er om du vil trenge mer "kraft" i nærmeste fremtid. Om du tenker på å f.eks begynne med bildebehandling etc. Da kan jo disse billige pc'ene begynne å slite, og det blir et helvete å jobbe med.

Prisguiden hos Hardware er genial foresten. Der kan du lett sammenligne forskjellige pcer, og finne billigste nettbutikk. Hold deg unna butikken Studrab dog, de har helt elendig kundeservice.

Lykke til med kjøpet ;)

Topp