Skal drive et webdesignfirma

Jeg skal drive et lite webdesignfirma på si, og ønsker å diskutere noen litt praktiske problemstillinger. Til å begynne med har jeg to spørsmål.

1. Hvordan gjør dere det med hosting? Registerer dere hosting på kunden, eller er det beste å kjøpe mye hostingplass selv og "leie" dette videre til kunden? Jeg ønsker å bruke ProIsp eller lignende.

2. Hvordan fakturerer dere kundene? Jeg vurderer å ta et forskudd på kanskje 30% før jeg begynner og resten når siden er ferdig. Er dette en vanlig løsning?

Dag Frogner

Supermedlem
1. De som har driftsavtale med meg, leier via meg. Dvs at hostingen står i mitt navn slik at jeg hele tiden har tilgang til FTP og database uten å måtte få dette fra kunden. Jeg har noen få kunder som styrer dette selv, og det er jo greit det, men det er naturligvis litt mer tungvindt enn når jeg styrer selv.

2. Normalt så avtaler vi en pris også fakturerer jeg 50% når jeg er ca halvferdig med siden. Da har de sett at jeg er i gang og at siden begynner å ta form (noe jeg tror er mer positivt enn om de må betale noe før de ser noe som helst) også betaler de resten når siden er helt ferdig.

1. De som har driftsavtale med meg, leier via meg. Dvs at hostingen står i mitt navn slik at jeg hele tiden har tilgang til FTP og database uten å måtte få dette fra kunden. Jeg har noen få kunder som styrer dette selv, og det er jo greit det, men det er naturligvis litt mer tungvindt enn når jeg styrer selv.

Ja, det er jo det letteste, og gjør at jeg får et slags kundeforhold til kunden ved at jeg kan fakturere månedtlig eller årlig for drift. Problemet slik jeg ser det er at jeg for eksempel vil få tilgang til kundens e-poster. Og er det noen måte kunden selv kan få tilgang til e-postadmin, slik at de ikke behøver å kontakte meg for opprette e-poster? (Dette er jo noe jeg kan ta med hosten forresten)

2. Normalt så avtaler vi en pris også fakturerer jeg 50% når jeg er ca halvferdig med siden. Da har de sett at jeg er i gang og at siden begynner å ta form (noe jeg tror er mer positivt enn om de må betale noe før de ser noe som helst) også betaler de resten når siden er helt ferdig.

Ok, dette kan man jo avtale med hver kunde, men det er altså vanlig med to eller flere innbetalinger. Jeg tenkte å planlegge og lage tegninger av siden først, og få bekreftet fra kunden at det er slik han vil ha det. Deretter fakturere for 30-40% og resten når siden er ferdig.

Martin R

Medlem
Webhuset.no = Er jo en mulighet? Kontakt de på telefon, epost eller chat! :)

Jeg har ikke erfaring med de, men sikkert noen andre her inne som har!

xdex

Medlem
Skal du drive webDESIGN firma? Høres mer ut som du skal levere løsninger for nettsider, og ikke bare design. Dersom du skal levere design, trenger du ikke hosting avtaler i det hele tatt, da er det bedre og bli partner til ett firma som faktisk leverer utvikler-løsninger, og la disse ta hånd om dette. Bedre og f.eks. gå for en Cloud VPS og ha flere domener der, og ha dine egne priser for kunder, som registerres via f.eks. domeneshop/proisp eller andre leverandører. Krever også at du har litt peiling på hva dette innebærer, og det er kun til kundes fordel.

Du setter opp en kontrakt, med prisestimat, som leveres til kunde før start. Du fakturer kunden når arbeidet er fullført, enkelt og greit. Ser ikke vitsen i å betale for noe på forskudd, når det ikke engang er påbegynt. Det vil også være en drivkraft for deg, og få levert ett bra produkt, slik at du kan få den hele betalingen.

Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Hva hvis man leverer en nettside til 40.000,- og det tar 2 mnd å få nettsiden ferdig fordi man hele tiden må vente og purre på firmaet man jobber for?

Jeg har hatt noen kunder som jeg ofte må "mase" på, fordi de venter og venter med å gi tilbakemeldinger på relativt enkle ting som de vil ha endret.

Skal man ha en god kontantstrøm (som jeg tror det heter) ville jeg heller fakturert i flere deler. Da får man ihvertfall inn litt penger jevnt og trutt. Det hjelper lite å få inn 40.000,- om 6 uker hvis du har regninger å betale neste uke.

A

aabbcc

Guest
På store prosjekter er det ganske vanlig å fakturere månedlig. Kontantstrøm og ikke minst risikostyring.

xdex

Medlem
Joda, Dag Frogner. Men er flere spørsmål som står litt ubesvart her. Skal han levere komplette løsninger, kun design? eller alt som hører til? Så spørs det også hvor han legger seg i forhold til pris. Noen legger seg i 10.000kr klassen, andre tar ikke oppdrag under 60.000 osv. Vi har litt lite informasjon og gå på, relatert til spørsmålet. Tar man 10.000kr kan man bare glemme å dele det opp, da blir det virkelig smålige summer.

"Er det greit om jeg fakturer 3000kr i mnd?" "Kan dere betale 5000kr før jeg har begynt?" osv. Jeg vet i hvert fall med meg selv, fra kunde perspektivet, ALDRI hadde betalt 5000kr i forskudd for noe slikt. Da flere tilbyr utkast før betaling. Her snakker vi uansett om svært lave beløp, og vi har jo diskutert dette flere ganger på forumet, hvor mye koster ditt og datt. Her vet vi alt for lite, mener jeg.

Forell oss mer om,

• Hva skal du tilby
  • Hvilken prisklasse er det snakk om
  • Er det kun freelance
  • Hvor mye erfaring har du på området
  • Hvordan ser porteføljen din ut (man betaler mer, for god kvalitet).

Sist redigert:
Jeg skal ikke kun lage desginet nei, men hele systemet. Mitt første oppdrag er å utvikle en webtjeneste for et firma, hvor prisen vil ligge på rundt 50.000,-.

Topp