Sjef i eget liv?!?

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er jo et kupp i forhold til SSBs nye sider...

...og i tilfelle du ikke har fått med deg saken, og ikke skjønner noe når du titter innom SSB og ser de gamle sidene - nei, de har ingen nye sider, men de har brukt 7 år og over 100 millioner på å utvikle dem, de har bare ikke kommet noen som helst vei.

Men vet du hva som er det verste med hele saken?

Jo, at de faktisk har hatt hjelp av folk som definitivt egentlig kan det, og vet hva de driver med. At SSBs egne folk ikke kan dette, og kanskje kan bli lurt til å tro at det er sånn det er, og at det er så dyrt og tidkrevende å utvikle en side, ok - det er ikke dette de kan. Derimot er det nettopp det som er poenget med å leie inn eksterne konsulenter: DE SKAL KUNNE DET, og det er så fordømt tydelig at de bare har brukt dette som en melkeku.

Blir litt aggressiv av sånt som det merker jeg.

Sist redigert:

adeneo

Medlem
Jeg synes det er helt topp at rett over en million skattekroner benyttes på en slik nettside for de unge uerfarne stakkarene som ikke klarer å sette opp et enkelt budsjett på egen hånd.

En liten titt på kildekoden viser at det er en absolutt firkant med noen slidere fra jQuery UI og noe elementær matematikk som ligger bak, og jeg ville tippe at det hadde tatt meg et par dager å kaste sammen noe lignende, så prisen er det ingenting å si på, da jeg også gjerne fakturer en million for toppen en ukes arbeid eller noe sånt.

Det som kanskje imponerer mest er at de har direkte linker til private sider som finn.no, norges største monopolvirksomhet (etter vinmonopolet), og at siden er full av feil, hvor man bruker en gammel DOCTYPE, og fyller på med elementer som ikke er lukket og nybegynnertabber som samme ID brukt på flere elementer, plutselige LI elementer uten at de er inne i en UL, og at man konsekvent har forsøkt å lukke <br> med </br> uten at det noen gang er åpnet et slikt element.
Det er helt amatørmessig hele greiene, og det skulle være festlig å vite hvem som står bak underverket.

Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Angående prisen, så blir det alltid feil å se seg blind på selve sluttproduktet. Denne typen prosjekter blir dyre på grunn av måten de gjennomføres på. Her har det garantert vært masse møter, reiser hit og dit, hundrevis av skisser som har blitt gjennomgått og forkastet, osv. Det er slik prosessene er på slike prosjekter, og det er helt klart denne utvikling-pr-komité-metoden som gir så høye priser til slutt.

Ta eksemplet fra SSB som Torstein nevnte. Hvor mange millioner møter, papirer, prosjektrapporter og skisser tror man ikke det har blitt produsert gjennom de sju årene? Tenk på alle ansatte som skal ha et ord med i laget og komme med sine ønsker? Tenk på alle avdelingene, alle særgruppene og alle alt som forlanger at alle deres ønsker skal gis oppmerksomhet?

Jeg er ikke overrasket over at summen ble høy på dette prosjektet. Tvert imot; jeg er mer overrasket over at det ble så billig.

Forøvrig er jeg helt enig i at dette er tullete misbruk av fellesskapets midler.

De har sikkert bruk noen hundre tusen på siden, og føler at de har gjort noe godt.

Topp