Kjør på og lag deg denne sitatdatabasen …det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse
Synes
@hansson gir deg en god og generell tilbakemelding om hvordan du skal forholde deg til sitatrett, men vær oppmerksom på opphavsretten er omfattende og til dels komplisert.
Det er bra du spør om tolkningen av
åndsverkloven § 22, som viser at du forstår at det ikke bare er å lese lovteksten for å finne svar på spørsmål om sitatretten. For å tolke åndsverksloven må du i tillegg til lovteksten også se på forarbeidene til loven, forskrifter, lese tolkningsuttalelser og relevante rettsavgjørelser. Samtidig må det tas hensyn til hvordan «verden» ser ut i dag og at «verden» kanskje har endret seg siden loven ble vedtatt og at det kan være lenge siden forrige relevante rettsavgjørelse. Det blir mer omfattende enn hva du kan forvente i et kort og gratis forumsvar.
Jeg vil likevel prøve å komprimere et svar til deg her:
Sitatretten er en rett vi alle har til å sitere utdrag fra et åndsverk, uten at opphavsmannen har gitt sitt samtykke. Du kan derfor si at sitatretten er viktig for ytringsfriheten og alminnelig diskusjonsfrihet. Som
åndsverkloven § 22 sier: «
Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.»
Sitatretten er ikke begrenset til tekst, men kan også omfatte bilder, film og musikk m.m. Det er forskjell på sitatrett av tekst og bilder. Siden du spør om tekst, er det det jeg tar for meg her. For bilder kan du se åndsverkloven
§ 23,
23a og
24. For tekst er
åndsverkloven § 22 sentral.
Noen sentrale bestemmelser:
- For at en tekst skal omfattes av åndsverkloven må den ha verkshøyde (Se krav til verkshøyde på
Jusleksikon.no)
- Sitatet må være basert på en offentliggjort tekst (
åndsverkloven § 8)
- Opphavsmannen har krav på å bli navngitt (
åndsverkloven § 3)
- Sitatet må ikke være krenkende eller stride mot personvern (
åndsverkloven § 3 annet ledd)
For å kunne svare på om du er berettiget sitatrett er det ikke nok å vite at du skal lage en database med sitater, men spørsmålet er hvordan denne databasen er tenkt brukt. Et sitat må brukes i en relevant sammenheng (ref.
åvl. § 22, «…
formålet betinger»).
Jeg er usikker på om du har rett til å tjene penger på sitater, f.eks. gjennom annonser på en nettside som gjengir sitater. Utgangspunktet er at du ikke kan tjene penger på andres åndsverk. Selv om du ikke kan tjene penger på andres åndsverk, ville jeg likevel ikke bekymret meg nevneverdig og kjørt på med annonser inntil det eventuelt skulle bli et problem.
Denne gjennomgangen er langt fra uttømmende, men vil kunne gi en innledende pekepinn ved spørsmål om sitatrett.
For de av dere som er spesielt interessert i opphavsrett til åndsverk:
Åndsverkloven – Lovdata.no
Om opphavsrett – Jusleksikon.no
Bernkonvensjonen – Oversatt til norsk
Wipo – Internasjonale traktater
Findlaw - Samling av artikler om opphavsrett