Jeg har et lille enkeltmands foretak der nu har kørt over et par år. På grund af størrelsen, har jeg hidtil været fritaget fra at skulle føre formelt regnskab, men i år har omsætningen oversteget de 50,000 som betyder at jeg fremover må føre MVA opgaver, osv.
Jeg har kigget lidt omkring efter et regnskaps program, da jeg ikke syntes at en regnskapsfører virker til at være omkostningen værd. Jeg driver med udvikling af apps, og den økonomiske aktitivet i selskapet er jo ekstremt lille - basalt set så køber jeg en gang imellem noget hardware, programmer eller kontor rekvisita til mit selskap - og hver måned får jeg indbetalt nogle kroner på min bedriftskonto. D.v.s., jeg vil normalt have en 40-50 bilag hvert år - maks og driver ikke med fakturering eller andet af den slags. Indkøbene ordner jeg kontant.
Jeg har prøvet flere forskellige systemer efterhånden - både BAS21, datax TotalØkonomi, AlphaReg, Viasma e_Accounting, osv. Indtil videre syntes jeg at datax pakken virker som den "letteste" at anvende, da det er let at indføre bilag, den har støtte for automatisk skabelse af MVA rapport og er forholdsvis billig (100 kr/mån). Som de fleste programmer, har det dog mange, mange flere funktioner end jeg har behov for. Og jeg kan se at der er langt flere systemer end de jeg har kigget på.
- Er der noget godt (og billigt) renskaps program jeg har overset? Specielt nogle til små Enkeltpersonsforetak? Det irriterer lidt at købe et regnskapsprogram hvor jeg vel ikke engang bruger 10% af funktionaliteten.
- Anbefalinger/erfaringer fra andre i samme situation?
På forhånd tak.