Sidevisninger og unike besøkende.

Tony J

Alle skal få
Jeg passerer straks 1000 unike besøkende denne mnd. (753 hittil)

Det ser ut som om antall sidevisninger er 10 ganger mere enn unike besøkende (ca 7000)

Jeg vet at det er mange forskjellige kriterier for forskjellige nisjer når det kommer til prising av annonseplasser (plassering av annonse, størrelse, liggetid m.m), men la oss si at jeg har en blogg:

Hvor besøkt/Brukt bør en side være før det blir aktuelt å ta betalt for annonsering?

Hva er verdt mest: Unike besøkende eller antall sidevisninger

Andre ting jeg bør tenke på i forhold til å selge annonseplasser?

Tony

zapotek

Medlem
Jeg vet at det er mange forskjellige kriterier for forskjellige nisjer når det kommer til prising av annonseplasser (plassering av annonse, størrelse, liggetid m.m), men la oss si at jeg har en blogg:

Hvor besøkt/Brukt bør en side være før det blir aktuelt å ta betalt for annonsering?

Som du sier - it depends. Noen nisjer er det bortimot umulig å få store besøkstall på, da antallet interesserte sjeler i norges land på det emnet i utgangspunktet er lavt. Det betyr ikke at det ikke er penger i nisjen.

For å sette det på spissen med et eksempel: Blogger du om innkjøp av fraktskuter på over 10000 tonn, så er du heldig om du får 1-2 unike besøkende om dagen. For en annonsør som får 1 salg ved å annonsere på bloggen din, vil det trolig være innbringende lell!

Samtidig kan en blogg om tull og fjas med 5000 unike besøkende om dagen vise seg å være nesten verdiløs for en annonsør.

Tony J

Alle skal få
Da er nok tallene dine ganske ubrukelige. De fleste går etter GA når de kjøper annonseplasser.

Tallene er veldig brukbare. Kanskje ikke nok brukbart som vedlegg når jeg skal selge annonseplasser o.l, men tallene er 99% riktige og godt nok for å estimere trafikken. Det finnes garantert mange flere, like gode, måter å måle trafikk på uten å MÅ ta i bruk Google sine verktøy, men jeg ser at det er flere og flere som bruker Google som en "standard" når det kommer til å vise statistikk og det er noe jeg blir å forholde meg til den dagen jeg evnt skal selge annonseplasser. Da vil Google Analytics være en del av det verktøyet som vil bli brukt som vedlegg.

Tony

Tony J

Alle skal få
Hvilket verktøy bruker du for å måle aktivitet på siden din da?

Siste versjon av awstats. Som jeg regner med de fleste cpanel har installert?

Dersom noen det er noen kritiske oppfatninger om awstats, gjerne begrunn hvorfor. Jeg er ikke så veldig opptatt av mange funksjoner enda, er i bunn og grunn ute etter å se det hele bildet. awstats tar høyde for roboter,egne ip'er m.m.

Tony

Travellingman

Nettgrunder
Awastats viser mye høyere unike besøkende og sidevisninger enn GA, det er mine erfaringer.

Hvorfor det er slik vet jeg ikke, har ikke sjekket noe mer opp ang det.

Tony J

Alle skal få
Tror du det høyere tallet er statisk eller dynamisk da? Det kan uansett være tilfeldigheter, men tallene gir uansett en pekepinne og er kun ment som referanse til mitt bruk i dag.

Awastats viser mye høyere unike besøkende og sidevisninger enn GA, det er mine erfaringer.

Hvorfor det er slik vet jeg ikke, har ikke sjekket noe mer opp ang det.

A

aabbcc

Guest
På et par sider jeg har tilgang til har jeg både Awstats og analytics. Jeg har lagt merke til at Awstats ligger en del over analytics i unike besøkende. Ca 30% på de sidene jeg kan se på. Men dette er sider med relativt få besøkende - 300-1000 i måneden.

Jeg tror Awstats tar med en del robot-besøk og at det er grunnen, men jeg vet ikke.

Tony J

Alle skal få
På et par sider jeg har tilgang til har jeg både Awstats og analytics. Jeg har lagt merke til at Awstats ligger en del over analytics i unike besøkende. Ca 30% på de sidene jeg kan se på. Men dette er sider med relativt få besøkende - 300-1000 i måneden.

Jeg tror Awstats tar med en del robot-besøk og at det er grunnen, men jeg vet ikke.

De tar med robotsøkene i en eget vindu, men de blir ikke vist sammen med den relle trafikken. Du kan vel spesifisere de robotene awstats ikke allerede har inne i robots.txt.

Jeg har også en følelse av at awstats er litt unøyaktig ja. Det er værtfall alltid noen prosent høyere enn GA. Jeg vet at robotsøkene blir vist i et eget vindu ja, men likevel er en del av trafikken litt merkelig og derfor tror jeg ikke awstats klarer å skille ut alt av roboter.

Topp