Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sidebredder - hva funker for hva?

selbekk

Medlem
Nettsider er like forskjellige som klientene som forespør dem. Allikevel er det noen fellestrekk mellom forskjellige "typer" av nettsider.

Det jeg lurer på er - hvilke sidebredder bruker dere til forskjellige applikasjoner? F.eks. blogger vs firmasider vs porteføljesider vs ???sider

Personlig har jeg slått meg til ro med 970px, for å ta høyde for brukere med 1024px-oppløsning. Det er kanskje ikke så mange som har dette lenger, men de er fortsatt en såpass stor gruppe at jeg føler at noe større ikke kan forsvares.

Deres meninger?
 

kongen

kongemedlem
Personlig har jeg slått meg til ro med 970px, for å ta høyde for brukere med 1024px-oppløsning. Det er kanskje ikke så mange som har dette lenger, men de er fortsatt en såpass stor gruppe at jeg føler at noe større ikke kan forsvares.

Jeg tar alltid høyde for 1024 jeg også når jeg lager websider da det er mange som har slik 11" minipc med 1024px bredde på skjermen. Så alle mine sider ligger mellom 750px - 960px.
 

Nutz

Med lem
Ja, ville nok lande ca der jeg også, men for all del få det sentert i nettleser.
Da tar man hensyn til de som har stor oppløsning, og siden fremstår ikke som en tynn tarm som ligger klint inntil venstresiden..
 

peterandrej

pensjonert moderator
Etter at jeg fikk ipad har jeg lagt merke til at mange andre som har ipad har lagt over egne sider til en tynnere layout enn de hadde før. Gjerne kun en kolonne til og med, og gjerne stor tekststørrelse.

Jeg vurderer faktisk å legge om egen blogg i et ultra-tynt format bedre tilpasset lesebrett og mobiler. Og jeg har alltid laget sider i 960px-bredde.
 

allegretto

Medlem
Men bør man ikke heller lage én versjon for ipad og én for vanlig visning?
Om feks nettsiden besøkes av en ipad, registrerer nettsiden dette, og viser ipad-versjonen av nettsiden.
Flere og flere joomla-templates som jeg benytter har denne funksjonen.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Men bør man ikke heller lage én versjon for ipad og én for vanlig visning?

Avhenger selvsagt av nettstedet, men generelt sett er det slik at det som er bra for iPad også er bra for vanlige nettbrukere. Altså mindre bruk av flash, tulleeffekter og grafikk, og mer fokus på det som teller; nemlig en god brukeropplevelse.

Men en del nettsteder har egne tablet-versjoner. VG er f.eks MYE bedre i tablet-versjon enn i web-versjon, spesielt gjelder dette artikkelsidene som er veldig gode faktisk. Dette understreker mitt poeng; Tablet-VG burde tilgjengliggjøres også for vanlige web-brukere, rett og slett fordi tablet-versjonen er mer brukervennlig.
 
Topp