Holder på å designe en nettbutikk og er langt på vei, men det har dukket opp ett stort dillemma som jeg ikke har klart å resonere meg frem til en løsning på.
Har den perfekte produktsiden sidebar navigasjon?
Mange av de store butikkene har gått bort fra sidebar navigasjon på produktsider de siste 4-5 årene. Ser at det helt klart er fordeler og ulemper samme hva man velger. Personlig så kan jeg ikke fordra å kun bruke dropdown menyer og breadcrums til navigering når det er mange valgmuligheter (og det er det i min butikk). I slike tilfeller så føler jeg sidebar er overlegent best i forhold til brukervennlighet. På den andre siden kan man lage flottere produktsider uten sidebar. Ekspertene skal også ha det til at det er ett forstyrrende element for brukere som i kjøpsprosessen. Tankene mine kort summert under ...
For sidebar:
Mot sidebar:
Av personlig erfaring så føler jeg at norske brukere er meget vandt til sidebar og elsker den? Av personlig erfaring har jeg bitt meg merke i at når jeg surfer på nettbutikker som ikke har sidebar på produktsidene så har jeg en tendens til å trykke meg til forsiden når jeg skal videre ... Det er naturligvis lite effektivt for både meg og nettbutikken. Alternativet er å bruke dropdown menyer på toppen av siden, men er det bare meg som blir stresset av å måtte holde musepekeren på riktig sted for å ha menyen aktivert mens man leser?
Siden butikken ikke er åpnet enda kan jeg ikke A/B teste enda, men håper at dere har noen nye tanker som kan hjelpe meg å velge?
Har den perfekte produktsiden sidebar navigasjon?
Mange av de store butikkene har gått bort fra sidebar navigasjon på produktsider de siste 4-5 årene. Ser at det helt klart er fordeler og ulemper samme hva man velger. Personlig så kan jeg ikke fordra å kun bruke dropdown menyer og breadcrums til navigering når det er mange valgmuligheter (og det er det i min butikk). I slike tilfeller så føler jeg sidebar er overlegent best i forhold til brukervennlighet. På den andre siden kan man lage flottere produktsider uten sidebar. Ekspertene skal også ha det til at det er ett forstyrrende element for brukere som i kjøpsprosessen. Tankene mine kort summert under ...
For sidebar:
- Enkel navigering i nettbutikken
- Rød tråd design- og navigasjonsmessig fra kolleksjonsidene til produktisdene
- Brukerene slipper å gå ett skritt tilbake for å browse videre i butikken
- Trafikk fra google som lander på produktsider blir enkelt sluset videre inn i butikken min og ser alt vi tilbyr
Mot sidebar:
- Ved å droppe sidebar er det plass til å gå for en produktside med tre kolonner. Bilde, kjøp sone og beskrivelse.
- Breadcrums gjør i teorien samme nytte som sidebar uten å dominere og med en mer målrettet slusing av trafikk.
- Kan være ett forstyrrende element for brukere som er i kjøpsprosessen.
- Brukere kan bli overveldet av valgmuligheter og dermed bli handlingslammet (bokstavligtalt)
Av personlig erfaring så føler jeg at norske brukere er meget vandt til sidebar og elsker den? Av personlig erfaring har jeg bitt meg merke i at når jeg surfer på nettbutikker som ikke har sidebar på produktsidene så har jeg en tendens til å trykke meg til forsiden når jeg skal videre ... Det er naturligvis lite effektivt for både meg og nettbutikken. Alternativet er å bruke dropdown menyer på toppen av siden, men er det bare meg som blir stresset av å måtte holde musepekeren på riktig sted for å ha menyen aktivert mens man leser?
Siden butikken ikke er åpnet enda kan jeg ikke A/B teste enda, men håper at dere har noen nye tanker som kan hjelpe meg å velge?