Side med mye trafikk

Skal lage en side som kommer til å generere mye trafikk. Den vil være forholdsvis enkel, men har en databaseløsning, hvor mange av de besøkende fyller ut et skjema som sendes til en database. Er det noe spesielt jeg må tenke på i den forbindelse? Hvor mange besøkende kan jeg ha samtidig uten at det blir noe problem? Bruker webhotell fra one.com, hvis det har noen betydning.

På forhånd takk!

Jeg er ikke helt sikkert på hvor mye det vil bli, men si at man får 500.000 om dagen (Noe jeg for øvrig ikke kommer til å få), er det da noe man bør tenke på? Hva med 10.000 om dagen?

adeneo

Medlem
Gratulerer, du seiler da opp som Norges fjerde største nettside, rett etter Dagbladet, og rett foran finn.no med 500k

TNS Gallup

Selv med 10k så skyter du nok litt over mål ?

Ole Avranden

utvandret
Med den type trafikk ville jeg nok først byttet webleverandør. One.com duger til en del ting, men høytrafikk nettsteder bør nok ligge på løsninger med noe mer krutt.

adeneo

Medlem
Flott innlegg! Grundig analyse, etterfulgt av en cutting edge-konklusjon.

Spørsmålet er i utgangspunktet håpløst, det finnes ingen fasitsvar på hvor mange brukere du kan ha samtidig, det kommer helt an på hvordan hele løsningen er kodet, antall databaseoppslag, hvilket software du skal bruke for databasen, webserver osv. hvor raske linjer hosten har, hvor mange du deler de linjene med, og hvor mange du deler serveren med.

Det er med andre ord fullstendig umulig å svare på, utover at man normalt ikke burde legge spesielt mye arbeid og penger i (over)optimalisering for store mengder trafikk ettersom slike tall nesten aldri oppnås, og det er uansett lettere å ta slike problemer etterhvert som de oppstår.

Med den type trafikk ville jeg nok først byttet webleverandør. One.com duger til en del ting, men høytrafikk nettsteder bør nok ligge på løsninger med noe mer krutt.

Har du noen forslag? Kom over dette , som koster opp til $11 måneden. Duger det, eller må jeg betydelig opp i pris? Jeg skjønner at det er vanskelig å gi noe presist svar, som adeneo skriver, men omtrent hva er det som skal til for å drive en side med 10.000 besøkende?

Sist redigert:

zapotek

Medlem
Jeg skjønner at det er vanskelig å gi noe presist svar, som adeneo skriver, men omtrent hva er det som skal til for å drive en side med 10.000 besøkende?

Som adeneo skriver lenger opp, it depends.

For å ta to ytterpunkter:

1. Statisk side med 10k unike dagen -> Kan hostes omtrent hvorsomhelst.
2. Databasedrevet side, dårlig kodet med altfor mange spørringer for hver sidevisning -> Who knows.

Ole Avranden

utvandret
Har du noen forslag? Kom over dette , som koster opp til $11 måneden. Duger det, eller må jeg betydelig opp i pris? Jeg skjønner at det er vanskelig å gi noe presist svar, som adeneo skriver, men omtrent hva er det som skal til for å drive en side med 10.000 besøkende?

Velg en cloud-løsning, så kan du skalere etter behov.

Det er ikke noe vits å kjøpe en løsning som håndterer trafikken til YouTube, hvis du ender opp med 100 besøkende om dagen. Velger du en cloud-løsning så skalerer du opp i det øyeblikket det blir nødvendig.

selbekk

Medlem
Mange av svarene over synes jeg er litt beside the point. Her er mine 5 øre:

Skal man designe (teknisk) en side som skal tåle mye trafikk, ville jeg tenkt på dette:

Database:
- Bruk færrest mulig databasespørringer per sidevisning. Databaser blir ofte flaskehalser i situasjoner som denne, da det ofte er mye data som skal traverseres og liten tid å gjøre det på.
- Skriv og test SQL-spørringene dine, og finn den måten å spørre databasen din på som går fortest og gir samme resultat.
- Skal du ha mye skriving til databasen, ville jeg vurdert noe annet enn MySQL. MySQL er et flott lite program, men den har ingen god støtte for samtidige brukere. Oracle har flotte databaser som koster skjorta - men får du 500.000 besøkende om dagen, så er vel penger not an object ;-)
- Bruk noen timer på å normalisere databasen din, og design den på en slik måte at den er så effektiv som mulig
- Finn ut hva du EGENTLIG trenger å ha i databasen din. Er det noen vits i å hente tekster og overskrifter fra databasen, eller kan disse likegodt lagres i HTML- eller PHP-filene?

HTTP
For å gi webserveren din minst mulig trafikk, er det viktig å spare den for flest mulige requests. Det er ikke så vanskelig som det høres ut - her er et par eksempler:

- Sett sammen alle ikke-innholds-relaterte bilder til sprites (f.eks. knapper, logoer etc).
- Bundle JS-filene dine
- Bruk av et CDN (content delivery network) er flott for f.eks. javascript-biblioteker som jQuery, MooTools, Modernizr etc. Da er de mest sannsynlig cachet på brukerens enhet, og du serveren din blir ikke spurt mer enn nødvendig

Kode:
Generelt sett så bør du skrive så effektiv og multi-threadbar kode som mulig. Du legger frem siden din som en side med et skjema på (som ikke akkurat inneholder så mye logikk), men når logikken en gang blir stor og vanskelig - bruk litt tid på å planlegge hvordan denne flyten kan være så gjenbrukbar, liten og elegant som mulig. Ved stor pågang er det viktig at koden din kan kjøre så raskt som mulig, slik at serveren kan bli ferdig med ETT request, og klar for et nytt.

Angående hosting så kan One.com sutte på en fille. Jeg co-signer mye av det som har blitt sagt om en skybasert løsning som Amazon S3 - det er skalérbart, og relativt fornuftig priset. I tillegg har du den fordelen at du kan sette opp serveren din slik at den er mest effektiv for DINE behov - og dermed også billigere å drifte.

Lykke til med fremtidig suksess!

Sist redigert:

picxx

WF 09
Ser at http://www.inmotionhosting.com/ har blitt anbefalt. De har mange forskjellige løsninger, alt fra $6 per måned til $569 per måned. En mulig løsning er vel å velge en billig pakke der, og heller opprgadere senere ved behov?

Det var rart, for søker man etter inmotionhosting her på WF er dette den eneste tråden som kommer opp. :rolleyes:

Topp