Mange av svarene over synes jeg er litt beside the point. Her er mine 5 øre:
Skal man designe (teknisk) en side som skal tåle mye trafikk, ville jeg tenkt på dette:
Database:
- Bruk færrest mulig databasespørringer per sidevisning. Databaser blir ofte flaskehalser i situasjoner som denne, da det ofte er mye data som skal traverseres og liten tid å gjøre det på.
- Skriv og test SQL-spørringene dine, og finn den måten å spørre databasen din på som går fortest og gir samme resultat.
- Skal du ha mye skriving til databasen, ville jeg vurdert noe annet enn MySQL. MySQL er et flott lite program, men den har ingen god støtte for samtidige brukere. Oracle har flotte databaser som koster skjorta - men får du 500.000 besøkende om dagen, så er vel penger not an object ;-)
- Bruk noen timer på å normalisere databasen din, og design den på en slik måte at den er så effektiv som mulig
- Finn ut hva du EGENTLIG trenger å ha i databasen din. Er det noen vits i å hente tekster og overskrifter fra databasen, eller kan disse likegodt lagres i HTML- eller PHP-filene?
HTTP
For å gi webserveren din minst mulig trafikk, er det viktig å spare den for flest mulige requests. Det er ikke så vanskelig som det høres ut - her er et par eksempler:
- Sett sammen alle ikke-innholds-relaterte bilder til sprites (f.eks. knapper, logoer etc).
- Bundle JS-filene dine
- Bruk av et CDN (content delivery network) er flott for f.eks. javascript-biblioteker som jQuery, MooTools, Modernizr etc. Da er de mest sannsynlig cachet på brukerens enhet, og du serveren din blir ikke spurt mer enn nødvendig
Kode:
Generelt sett så bør du skrive så effektiv og multi-threadbar kode som mulig. Du legger frem siden din som en side med et skjema på (som ikke akkurat inneholder så mye logikk), men når logikken en gang blir stor og vanskelig - bruk litt tid på å planlegge hvordan denne flyten kan være så gjenbrukbar, liten og elegant som mulig. Ved stor pågang er det viktig at koden din kan kjøre så raskt som mulig, slik at serveren kan bli ferdig med ETT request, og klar for et nytt.
Angående hosting så kan One.com sutte på en fille. Jeg co-signer mye av det som har blitt sagt om en skybasert løsning som Amazon S3 - det er skalérbart, og relativt fornuftig priset. I tillegg har du den fordelen at du kan sette opp serveren din slik at den er mest effektiv for DINE behov - og dermed også billigere å drifte.
Lykke til med fremtidig suksess!