Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Servertuning for Magento

Altberger

Medlem
Hva bør man gjøre på en VPS server for at den skal laste Magentos raskere?

Ser at mange snakker om tuning for Magento uten at jeg kan så mye om det.

Har en VPS, hva bør jeg gjøre?

Ønsker at denne skal speede opp;
Home page
og denne;
Nettbutikk for hus, hytte, hage og fritid | Totalbutikken.no

Greit nok med magento speed extension på nettbutikken, men hva kan jeg gjøre med selve serveren?
Er det noe jeg bør laste opp/konfigurere?

Serverspec;

CPU: 1 kjerne
Minne: 2048MB
Harddisk: 200GB
Internettrafikk: 400GB
SLA / Support SLA-3
 

tyr897

Medlem
Angående PHP mer generelt, er steg én i å tune en server å aktivere apc og deaktivere apc.stat. Merk at sistnevnte gjør at filer ikke oppdateres direkte uten å tømme opcode cachen.
 

adeneo

Medlem
Det holder vel ikke bare med å aktivere APC eller MemCached, man må vel faktisk bruke disse også dersom man skal dra nytte av minnet ?
 

tyr897

Medlem
APC er både en opcode cache og funksjoner som kan benyttes som en memory cache i scriptet. Sistnevnte må naturlig nok aktivt benyttes, men opcode cachen brukes så lenge APC er aktiv.

edit: Det opcode cachen gjør er at den cacher den "kompilerte" kildekoden. Deaktivering av apc.stat gjør at den ikke sjekker om kildekodefilen er endret, slik at opcode cachen må aktivt tømmes for å få endringene plukket opp. Dette er særlig effektivt om man har script som består av veldig mange filer.

Eksempelvis har jeg selv script som kjører på rundt 250-300 ms uten APC, og er nede i ~10 ms med.
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Joa, du har forsåvidt rett. Jeg har brukt MemCache en del til å cache data aktivt ettersom MemCache i utgangspunktet er tiltenkt lagring av data i applikasjoner o.l. men har gått mer over til APC som jo også i tillegg kjører i bakgrunnen som OPCache, men er mest vant til å cache statisk data i minnet med funksjoner på egen hånd, og der fungerer også APC glimrende, og ettersom det vistnok skal inkluderes i PHP6 fant jeg det for godt å begynne å bruke det, selv om drittspråket PHP utvikles i et slikt tempo at PHP6 sannsynligvis blir tilgjengelig den dagen jeg går av med pensjon, og hvis tidligere versjoner er noen målestokk blir det vel bare mer halvferdige løsninger og et par hundre nye funksjoner som gjør akkurat det samme som de gamle.
 

Altberger

Medlem
memchase fungerte veldig bra synes jeg, kjappere nå; Home page nesten godkjent så med en magento speed extension med de rette featurene så tror jeg den er der den bør være.

#APC som jo også i tillegg kjører i bakgrunnen som OPCache, men er mest vant til å cache statisk data i minnet med funksjoner på egen hånd, og der fungerer også APC glimrende"

-- her skjønner jeg ikke hva du snakker om, jeg er så noob på dette at det er flaut. Skal jeg aktivere begge? kjøre dobbelt opp med APC og mem?
 

tyr897

Medlem
APC skal du ha uansett, punktum.

Om du bør ha memcached er litt avhengig av serveroppsettet ditt. Hovedfordelen med å bruke memcached er hvis du deler cache mellom servere eller prosesser. Bruker du kun én server med php-fpm kan du like godt holde deg til kun APC, hvis ikke bør du i tillegg ha memcached e.l. så du ikke ender opp med mange dupliserte cacher.

Om du ikke vet, så er du sannsynligvis i sistnevnte gruppe. Så i korte trekk: installer apc og memcached og konfigurer magento til å benytte memcached.

edit: Ser jeg leste svaret ditt litt dårlig, og at du allerede har memcached. Isåfall trenger du kun å tenke på første setning ;)
 
Sist redigert:
Topp