Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sertifiseringer innen web

peterandrej

pensjonert moderator
Et av problemene vi selv-made-webpeople har er at vi ikke har noen diplomer å vise til. Vi har jo stort sett null formell utdannelse innen web, noe som forsåvidt ikke er noe stort problem rent praktisk i det daglige arbeidet, men man skulle hatt noen sertifiseringer som på en måte bygget opp kredibilitet.

Spesielt i vår/min målgruppe tror jeg slike diplomer kunne ha hatt noe for seg, faktisk. Alle liker jo å høre at man er WRC-sertifisert innen xHTML, ikke sant. I det minste høres det kult ut, og man kan bruke det aktivt i markedsføringen.

Så jeg tenkte faktisk å gjøre noen slike sertifiseringer. Har forsåvidt tenkt på dette lenge, men Kenneth Dreyer minnet meg på dette i dag i en annen tråd der han nevnte sertifiseringer fra Google (blant annet innen analytics). Tenkte å bruke litt tid på dette i sommer, faktisk, da det erfaringsmessig er mindre renn av kundeforespørsler.

Derfor lurer jeg på hvilke muligheter som finnes? Noen forslag? Programmer jeg tenker på er programmer av denne typen:

Google Certification Program
HTML Certification

osv osv.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det kryr av sertifisering vi kan ta på nett for å bevise hva vi kan. Det er fint det, men det hjelper lite så lenge ikke et større organ fronter det slik Google gjør for Adwords, Analytics og Website Optimizer (som beviser at du kan PPC markedsføring, webanalyse og salgsoptimalisering henholdsvis).

Om man skal få gjennomslag for noe slikt i Norge, så trenger vi større aktører og organisasjoner som promoterer sertifiseringene og oppfordrer kunder til å ikke velge annet.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Samme problem hadde forsåvidt også Linux - mange var glad da RedHat kom med sin sertifiseringer.
Men er det ikke en tanke at noen (her på forumet?) starter en stiftelse med støtte fra Innovasjon Norge? Det er mange som er tjent med det - ihvertfall de som kan litt om standardene ;)
*Går og søker*
 
For seks og et halvt år siden spurte jeg gjengen på Norsk Webforum om de hadde gode erfaringer med sertifiseringsprogrammet til W3Schools. Fikk ikke noen svar fra folk som faktisk hadde prøvd det, og fikk også ganske få svar, men de som svarte meg var ganske samstemte: De mente at et papir på at man kan noe som er utstedt av et så ukjent nettsted som W3Schools er utenfor våre kretser har ingen verdi, og at man heller bør jobbe med å ha en god portfolio å vise frem.

Jeg vet ikke helt hvor enig jeg er i akkurat det, men jeg skjønner hva de mente: Kundene våre har hørt om Google og Facebook, men hvorfor skal de bry seg om et papir det står W3Schools på?

Klarer man å bli google-sertifisert bør man kunne bruke det til noe, og jeg tror også at det er overdrevent negativt å si at en w3schools-sertifisering ikke er verdt noe, selv om man selvsagt imponerer flere kunder jo større det navnet som utsteder sertifikatet er.

Et alternativ jeg har vurdert selv er å rett og slett finne en høyskole som tilbyr litt av det jeg kan som fjernstudium, ta en eksamen i dette og få en karakterutskrift på det. Tror egentlig at det ville være den enkleste måten å vise norske kunder at man er sertifisert i noe på.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg vet ikke helt hvor enig jeg er i akkurat det, men jeg skjønner hva de mente: Kundene våre har hørt om Google og Facebook, men hvorfor skal de bry seg om et papir det står W3Schools på?

Kredibilitet bygges i mange ledd, og sertifiseringer er jo bare ett av disse mulige leddene (portefølje, referanser, etc er andre ledd). Og dette handler kun om hvordan man presenterer det. En W3C-sertifisering kan f.eks legges fram slik:

Internett er bygget opp av et kodespråk som heter HTML. En verdensomspennende organisasjon, W3C, har bygget opp en standard som alle nettsider skal kodes etter for å sikre at nettsidene fungerer som de skal. Vi er blant de få firmaene i Norge som har sertifisering fra W3C på at vi følger denne standarden, og det sikrer at dine nettsider vil holde en høy kvalitet og dessuten vises korrekt for brukerne.

Et alternativ jeg har vurdert selv er å rett og slett finne en høyskole som tilbyr litt av det jeg kan som fjernstudium, ta en eksamen i dette og få en karakterutskrift på det. Tror egentlig at det ville være den enkleste måten å vise norske kunder at man er sertifisert i noe på.

Jeg vurderte å ta et kurs i engelsk for noen år siden. Tok en test for å finne nivået og sprengte skalaen, så fikk tilbud om å ta det høyeste nivået på kurset. Da kunne jeg bare tatt eksamen, og fått en sertifisering på at jeg hadde bestått dette kurset i engelsk.

Det må jo finnes masse tilsvarende kurs i HTML, CSS, webdesign, osv. Simple greier som hvem som helst kun kan ta eksamen i, og bestå uten problemer. Jeg tok en sånn test på W3Cschools innen HTML og fikk 20 av 20 riktige på den, og brukte under 2 minutter på å klikke meg gjennom. Så hvor vanskelig kan dette være?
 
Internett er bygget opp av et kodespråk som heter HTML. En verdensomspennende organisasjon, W3C, har bygget opp en standard som alle nettsider skal kodes etter for å sikre at nettsidene fungerer som de skal. Vi er blant de få firmaene i Norge som har sertifisering fra W3C på at vi følger denne standarden, og det sikrer at dine nettsider vil holde en høy kvalitet og dessuten vises korrekt for brukerne.

OBS OBS OBS!
W3C og W3Schools er to vidt forskjellige ting som har absolutt ingenting med hverandre å gjøre. Et sertifikat fra W3Schools er nettopp det - det er utstedt av Refsnes Data i Sandnes, som har valgt å bruke forkortelsen «W3» i domenenavnet til det populære nettstedet de driver. Dette har absolutt ingen tilknytning til World Wide Web Consortium, som du beskriver her.

(Og sertifisering er vel såvidt jeg har skjønt ikke et bevis på at man *følger* standarden, bare på at man *kan* den?)



Det må jo finnes masse tilsvarende kurs i HTML, CSS, webdesign, osv.
Ja, det gjør det garantert.
 

peterandrej

pensjonert moderator
OBS OBS OBS!
W3C og W3Schools er to vidt forskjellige ting som har absolutt ingenting med hverandre å gjøre. Et sertifikat fra W3Schools er nettopp det - det er utstedt av Refsnes Data i Sandnes, som har valgt å bruke forkortelsen «W3» i domenenavnet til det populære nettstedet de driver. Dette har absolutt ingen tilknytning til World Wide Web Consortium, som du beskriver her.

Å faen! Har det ikke? Jesus, det var jeg sikker på. OK, har ikke sjekket dette så nye, men har jo søkt i google på w3c og sertifisering og sånn, og fikk jo opp dette. Trodde det var W3Cs sertifiseringsprogram, jeg altså. Der ser du, gjelder å sjekke opp ting.

Takk, altså. Jeg hadde antagelig neppe orket å sette meg inn i dette selv.
 
Du er langt fra den første som gjør den feilen (tror jeg har vært innom den selv også). Det er veldig lett å gå ut fra at et nettsted som heter W3Schools har noe med W3C å gjøre. Og googler du W3C og W3Schools i samme søk får du opp en rekke diskusjoner rundt hvorvidt disse egentlig har noe med hverandre å gjøre. Men W3 brukes altså som en alternativ forkortelse for «World Wide Web». Sannsynligvis ikke helt på jordet å gå ut fra at dette kanskje er bevisst fra W3Schools' side?

Gjorde et lite forsøk her. Jeg forsøkte å google «W3C certification», og første treff var helt riktig W3Schools. I stedet for å klikke på linken gikk jeg inn og så på bufret utgave. Der stod det i informasjonsboksen øverst at ordet «certification» var highlightet i dokumentet under ... og at ordet «w3c» ikke fantes i dokumentet - grunnen til at W3Schools ranker såpass høyt på dette er at såpass mange bruker dette ordet i ankerteksten når de lenker til W3Schools. Så dette er definitivt en svært utbredt misforståelse.

(Men at det er en god nettside kan ingen komme fra, da.)
 
Topp