Si at du skal transportere en skulptur (har vert med på dette også). Da blir normalt skulpturen "pakket" av kunstneren eller andre. Når kunstverket skal inn i containeren så er det ett mellomrom til den ene veggen på 40cm. Da kan i prinsippet kunstverket tippe over. Ved å sette inn tre-kiler i lengde og bredde retning så står kunstverket fint mot sidelengs bevegleser. I høyden derimot så må du sette inn en ramme eller kile som gjør at kunstverket sitter bom fast (slik at ved kranløft eller truck løft) så får du ingen vertikale bevegelser.
Når det gjelder forsikring så har du flere alternativer. Du kan kjøpe frakten CIF (Cost insurance Freight) eller f.eks. DDU (Delivered Duty Unpaid - du betaler frakt og terminalomskostninger helt frem til mottakskaien/terminalen men betaler for tollklarering og merverdiavgift - evt andre avgifter).
Jeg har brukt begge deler - rederiets forsikringer og lokale. Dersom varen er av stor verdi (enten emosjonell eller pengeverdi) så ville jeg tegnet forsikring med et norsk selskap (eller det speditøren bruker) der du forstår terminlogien. Skal du sende klær, eller varer for videresalg ville jeg gått for det som rederiet tilbyr. Terminlogien er vanskelig å forstå og det ligger mange hundre år med rettslige avgjørelser for hvorfor det er slik.
Håper du ble litt klokere