Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Separat VPS til hver install eller 1 stor shared?

ronorio

Active Member
Du har nok ikke misforstått, @ronorio, jeg bare smatt inn med en digresjon om wp mu.

Skjønner det, jeg trodde problemstillingen gjaldt hostingløsning. Hvilket CMS en velger til å administrere flere prosjekter samtidig er en interessant diskusjon. MU har sine fordeler, men også ulemper. Jeg personlig ville aldri brukt det til å plassere separate betalende kunder på.

Vesentlige svakheter er
- Alle nettstedene i nettverket deler de samme ressursene
- Uventet økning i trafikk degraderer ytelse hos alle i nettverket
- Mail fra alle kunder sendes fra samme IP (om en kunde svartelistes for spam, blir alle svartelistet)
- Ved feil på MU går alle i nettverket ned
- DDoS mot en kunde tar ned hele nettverket
- Blir en nettside i nettverket hacket, er alle nettstedene i nettverket hacket..

Fordelene er vel så mange selvsagt, men en kan fort havne i en god suppe om en begynner å plassere ulike kunder i ulike sjangere på en MU løsning. Det er derimot genialt om en og samme kunde har behov for flere nettsted, skoler og organisasjoner som har behov for en sentral administrasjon osv.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Setter veldig pris på alle bidrag..
På en måte er dette å tenke litt høyt for meg. Dessuten ser jeg hva folk foretrekker og bruker, og det kommer fram nye ting og.

Jeg tror at jeg må dele inn kundene og behovene i forskjellige kategorier.
For noen kan jeg slå av besøk fra Indonesia, Nord Korea, Tyrkia og Iran, men for noen kan jeg ikke det.
For noen ønsker jeg ikke kjøre det på en shared hosting - eller ikke en gang på samme infrastruktur fordi: "alle egg i samme kurv", men for mange går det egentlig ganske fint.

Men igjen: takk for innleggene.
 
Mange gode svar her og det oppsummerer nok det jeg tenker, vanskelig å finne en fasit på dette.
Det er nok alt ettersom hvilke sider du faktisk har og hvilke kunnskaper om drifting du har?

Jeg leier en del VPS'er via DigitalOcean og ser strålende fornøyd. Her kan jeg skalere opp og ned etter behov, sånn at om jeg velger å ha f.eks 5 sider på en VPS så er ikke det krise om plutselig en av de begynner å bli litt stor, for da er det bare å øke spesifikasjonene.
 

ronorio

Active Member
Det er helt vanlig at en webserver også har mailserver -funksjon. Kunder bruker epost på eget domene, websider sender mail via smtp osv. Vanligvis ikke noe problem med dette, det finnes enkle grep en må ta for å holde ting under kontroll.

Noen velger å benytte separat leverandør for mail etc. men det gir merkostnad.
 

thomasstr

Medlem
Hei,

Det finnes jo både løsninger for ditt og datt @Pong .
Jeg tenker fra et driftsperspektiv at om du skal ha 1 VPS per kunde, så kan det etterhvert bli mye å vedlikeholde, om du ikke har allerede laget deg en rutine i f.eks. ansible som kjører oppdateringene for deg o.l.

Med en egen dedikert server-løsning og/eller cloud løsning får du mindre å vedlikeholde, samt du kan benytte deg av cPanel, og CloudLinux sin funksjon CageFS som låser ned hver enkelt brukerområde.

For e-post og SPAM kan det løses med å bruke en tilbyder for utsendelse av e-post via Exim. Dette har vist seg å fungere veldig godt de få gangene vi har hatt en kunde som har fått en hacket/exploited nettside som har spydd ut e-post.

Håper du finner noe som fungerer for deg:)
 
Topp