Kjapp og trygg hosting for Wordpress

SEO for dummies?

Jostein

Medlem
Hei!

Har omsider fått min nettbutikk opp og gå nå. Har ikke noe SEO plugin eller gjort noe slikt med siden. Grunnen er at jeg ikke vet noe ting om dette området.. Har forstått at det er triks for å komme høyere opp på søkeresultater.

Noen som vil bruke noen trivielle ord og fortelle litt hvordan jeg kqn komme i gang? Alt må vel være bedre enn ingenting?

Takk!
 

hvaer

Medlem
Uten å verken ha sett siden din eller vite hvilken nisje du er i, så er det særs vanskelig å komme med noen innspill.

Generelt sett, så bør du ha unike produktbeskrivelser til ett gitt produkt. Det vil si at du skal skrive alle produktbeskrivelser selv, ikke kopiere fra leverandør. Og en beskrivelse på en setning gir ikke bare dårlig konvertinger, også dårlig ift. SEO.

Bruk alt tag på bilder og bruk egne bilder så langt det er mulig. Sistnevnte er ikke fordi at det gir noen stor fordel for Google per i dag, men i forhold til bildesøk, hvor det ikke er 1 million like bilder, men skiller seg utfra konkurrenter. Lenk internt til lignende/alternative produkter i nettbutikken. Definere canonical.

Sette opp webmaster tools og analytics


Det er mye du kan/bør/må gjøre...

Noen linker til mer info:
Best E-Commerce Onsite SEO Tips - Industrial Marketer
What Is SEO / Search Engine Optimization?
 
Sist redigert:

Ole Avranden

utvandret
Hvis dine fremtidige kunder skal finne deg via Google, så må du definere hva dine fremtidige kunder søker etter for å komme til deres nettbutikk.

Hvis vi sier at det er "bagasjemerker", så kan du se på forsiden din og spørre deg selv om hvorfor Google skal sende din forside til topps på ordet "bagasjemerker"?

Ut fra teksten som er skrevet på forsiden, så virker det som om nettstedets viktigste søkeord er "kjøpsbetingelser", "kontakt oss" og "PayPal". Samt varemerket deres Hippotag.

Så begynn med å skrive om produktene dere selger. Det finnes ingen annen måte å få Google til å sende trafikk til dere.

Så fjerner du alt unødvendig nips fra siden. Det vil gjøre det klarere for Google hva dere ønsker å kommunisere til brukerne deres:
Hvorfor er det lenket to ganger til Kjøpsbetingelser og Kontakt oss? Hva er poenget med de nyttige reiselinkene? Er det nødvendig med en forklarende tekst om PayPal på forsiden? (Kan den stå under kasse eller betaling?)

Når du har fått teksten på plass, så begynner du med det tekniske som hvaer nevner i sitt innlegg. (Eventuelt gjør det parallelt, men det viktigste er tekstene.)

Så må du ut og få noen innlenker til nettstedet ditt. Det er mange reisenettsteder der ute, så spinner dere sammen en god historie rundt brandet/produktet eller noe helt annet som kan skape interesse for dere - så bør dere enkelt få inn noen relativt gode lenker.

Så til slutt: "Har forstått at det er triks for å komme høyere opp på søkeresultater."
Svaret på det er: Nei. Det finnes ingen triks, kun arbeid.

Lykke til!
 

Jostein

Medlem
Takker for god og konstruktiv tilbakemelding! Nipset du referer til er som du sier ikke nyttig, men tenkte at "design" messig så det bedre ut med litt saker i footeren. Men jeg som sagt ikke noen nettsidedesiger (vel, har jo laget en, men jeg tror ikke jeg kunne livnært meg på det..)

Bare lurte på hva du mente med tekst på fremsiden. Burde det SEO messig stått mer tekst om produktet her, og også brukt søkeord kunder vil bruke ala "bagasjemerker"?

Mener du tekst i footeren ville vært nyttig?

Ellers er som du sier linker inn fra andre steder nyttig. Planen er jo å få til dette fra reisesider osv.

Takker igjen for tips og tilbakemelding! :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ole har gitt deg mange gode tips der. :)

På forsiden ville jeg heller hatt noe beskrivende tekst istedet for

"Hjem

Velkommen til hippotag"

Her kunne det heller stått:

Kule bagasjemerker - Hippotag.no

Vi selger bagasjemerker -> (link til underkategori) av høy kvalitet i mange forskjellige utførelser. Alle våre bagasjemerker er blabla og blablabla og ikke minst blabla. Vi håper du finner et bagasjemerke du liker, og at du blir fornøyd med din handel hos oss.

Her blir det ganske tydelig at ordet bagasjemerke er viktig for dere, uten at det blir brukt altfor mye og uten at teksten blir unaturlig. Litt fyldigere burde det også være, men du får ihvertfall et inntrykk av hva som kan fungere.

Du har også en jobb å gjøre på hvert av produktene. Istedet for at tittelen heter "Hippo flower" burde den heller hete f.eks "Hippo Flower bagasjemerke" slik at du igjen forteller Google hva slags produkt dette er.
 

Jostein

Medlem
Gjorde en liten update. Er det noe slik dere mente? Ser det ok ut? Noen som har et bra skoleeksempel på tilsvarende side som har gjort dette bra?

Takk!
 

Ole Avranden

utvandret
Ja, dette er et stort skritt i riktig retning. Men denne teksten bør kun stå på forsiden. Hvis ikke får du duplicate content i stort monn her.

På produktsidene legger du inn unike tekster om hvert produkt. Jeg skjønner at det ikke er så lett når produktene tross alt bare skifter farge, men skriv noe om bruksområdene til bagasjemerker o.l., så kan du skape mye variasjon.

(Vev det vesentlige av fakta inn i beskrivende tekster, så blir det fort noen unike avsnitt på hver av bagasjemerkene.)

- Og så gjør du som Dag sier over, få inn title tags osv.

Da begynner du å nærme deg på tekstene.

(Når du er klar for neste skritt, så kan du tilpasse tekstene til long-tail searches, bruke synonymer og få inn noen "legmannsbetegnelser" i tekstene slik at søkeordene spres litt. Men husk at dette skal gjøres på en måte som ikke ødelegger for leseren. Språket skal ikke bli kunstig av at du gjør slike tilpasninger.)
 

Jostein

Medlem
Takker igjen!

Gode innspill, selv om noe er litt gresk enda. Men har begynnt å lese litt om SEO, så vi får se om vi får til noe etterhvert.

Har sett at det finnes en del plugins for SEO. Før jeg leste noe som helst, så trodde jeg at det var slik at man lagde noen søkeord (metaord??) og satt in i denne plugin, så fikset den resten.. Men forstår nå at det ikke er helt så enkelt.

Bare et par oppklaringer:

1. Men denne teksten bør kun stå på forsiden. Hvis ikke får du duplicate content i stort monn her

Mener du da teksten i footeren? Burd den heller stått under slideren, der det står "Kule bagasjemerker - hippotag"?

2. Titletags, hva er egentlig dette?

3. Navnet på bildene, har det noe betyding? Jeg har døpt alle fra f.eks Hippo Blue til Hippo Blue bagasjemerke.

Sist men ikke minst, hva ville det kostet sånn røfflig å fått noen proffesjonelle til å SEO optimalisert siden min? Snakker vi 1000-2000 eller 10000-20000kr?

Takk igjen for at dere tar dere tid til en rookie!! :)
 

Ole Avranden

utvandret
1: Ja.
2: Titletags angir hiarkiet på titlene. H1 er høyeste nivå og så går det helt ned til H6. I praksis brukes sjelden lavere enn H3 i normale tekster.
3: Navngivningen på bildene har minimal betydning. Det spiller en viss rolle for bildesøk, men effekten av bildesøk er ødelagt av Googles siste løsning for bildesøk, for nå ser brukerne i praksis bildene hos Google og klikker seg sjelden videre til nettsiden hvor bildene opprinnelig ligger.

Plug-ins for SEO er latmannsversjonen av SEO og sjeldent særlig effektivt. Flere av dem måler og vektlegger parametre som er helt uvesentlige. Og motsatt, det som faktisk er effektivt kan de ikke fange opp, for det går ikke an å automatisere det.
Det beste SEO-verktøyet finner du mellom skjermen og stolryggen!

Prisen for SEO varierer veldig. Det billigste er få noen til å utføre den tekniske delen av SEO onsite, men det kan bare ta deg så langt...

Det dyreste, men absolutt mest effektive, er å få laget en SEO-strategi som også inbefatter content marketing og off-site aktiviteter. Utført på den rette måten gir dette høykvalitetslenker fra autoritetsnettsteder som gir deg gode og langvarige plasseringer i søkeresultatene.
 

Jostein

Medlem
Hei igjen! Etter å ha fulgt noen gode råd her, så har jeg gjort kraftige byks på google. :) Morro å se at det fungerer. Når det er sagt har jeg ikke gjort noe med struktur og annet da jeg ertt og slett ikke har skjønnt helt hva det går i. Får se om jeg klarer å lese meg opp, eller om jeg må hyre inn proff hjelp. Men uansett, det går riktig vei.. :)

Takk igjen til de som bidrar og hjelper meg!
 
Topp