Kjapp og trygg hosting for Wordpress

SEO 2013 - lite konkret

Tonny Kluften

Administrator
Aldri har vel rådene fra SEO folk vært mindre konkrete enn nå, sjekk 15 experts on SEO tips for 2013 - Edgy SEO. Selv de beste innen SEO klør seg i hodet nå :D

Kort oppsummert.
Lag bra innhold, lag nettsider som selger, unngå footprints, bli med på Google Authorship.

Personlig tror jeg at Google Authorship ikke kommer til å vare lenge, kanskje bare 1 til 2 år til, det er for lite konkret og hvis det skal være noen vits med det må alle som skriver artikler være med, og det vil ikke skje. Det er haugevis med argumenter for at Google Authorship kommer til å bli stort også, men jeg tror ikke på det.
 

hvaer

Medlem
SEO har aldri vært så enkelt, eller så vanskelig som akkurat nå. Sider som har fått en skjev start, er vanskelig å korrigere inn. Men det som man før kunne gjøre med linker, må man i dag bruke tekst og tid på.

For noen få år siden, så var Onpage SEO 15% og offsite SEO 85% av fokuset. I dag, så er det motsatt. Man kan fortsatt få gode resultater med linkbygging, hvis det er gjort rett, men det er det få som kan.

I dag er det slik at det er få nisjer som er vanskelig å få topp 10 plasseringer i, men det tar mye lenger tid en før. LSI er en terminologi man må kunne til fingerspissene, om en skal lykkes med SEO pr. 2013. Skal man ranke, begynn med LSI og long tails med små søkervolum. Så prioritet 1 når man starter en nettside, er å se at man velger en linkstruktur som vil gagne positivt i ett langt perspektiv. Prioritet 2 er å velge nøkkelord som passer inn i linkstrukturen, og som er LSI til det man ønsker at siden som helhet skal rangere på.

Problemet at mange velkjente SEO-folk sliter i dag, er at de er eksperter på linkbygging. Onsite SEO er det mange som har oversett i mange år, og som sliter med å forstå. Jeg sier ikke at det gjelder noen i den artikkelen du nevnte, men det gjelder utvilsomt mange i bransjen, som ikke oppdaterer seg slik man må i denne delen av verden.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det ser definitivt ut som at onsite blir mer og mer viktig. Jeg var nylig i kontakt med flere av de største firmaene i Norge på SEO og kun ett av disse drev med linkebygging.

Men hva tror dere om verdi på linker fra Facebook, Pinterest, Twitter og ikke minst Google +? Er dette noe man burde bry seg om?
 

Tonny Kluften

Administrator
... Jeg var nylig i kontakt med flere av de største firmaene i Norge på SEO og kun ett av disse drev med linkebygging. ..

Lenkebygging er fortsatt viktig det, men bare ekte linker som er bra for brukeren. Hvorfor i all verden vil ikke de firmaene bygge nyttige lenker? Greit nok at mange tenker at hvis man har bra nok innhold så får man automatisk lenker, men det skader ikke å hjelpe litt til.
Hvis du ser en bloggpost som skriver godt om et emne vil det gagne både posten og deg å få en link fra den bloggposten så lenge innholdet på siden din er godt og tilfører noe. Den linken ville du kanskje ikke fått hvis du ikke opplyste forfatteren om at du har god relevant om emnet på din egen side.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hvorfor de ikke bygger linker vet jeg ikke, men jeg vil tippe fordi de er livredde for at Google gjør noen sprell som i verste fall kaster kundene langt ned på SERP. Og det er jo litt vanskelig å forklare når kunden har betalt x antall titusner og forventer gode plasseringer.

Bygger man ikke linker, (og ellers har gode sider uten duplikat innhold f.eks) skal det mye til for å bli straffet av Google.
 

zapotek

Medlem
Det er egentlig veldig enkelt.

Gode lenker og godt innhold funker fortsatt like bra i 2013.
Spammy lenker og tynt innhold funker enda litt dårligere enn før i 2013.
 

Miniforetak

Medlem
Ja, jeg vet ikke hva som skjer blant de høyere SEO-makter, men jeg har i hvert fall opplevd en formidabel økning av besøk via søkemotorene (les: Google) nå i januar. Nesten en dobling sammenlignet med i november.

Og hva har jeg gjort? Jeg har
  • arbeidet målrettet med godt innhold,
  • sørget for oppdatering av artikler og
  • arbeidet svært lite med lenkebygging.
At dette nå ser ut til å gi resultater, er svar godt nok for meg :) 85% av totalbesøket på Miniforetak.no kommer fra søkemotorene. (Litt skummelt, også...)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@pål/miniforetak: skummelt og skummelt, det vil jo egentlig bare si at du har et veldig godt grunnlag der, så da er det på tide å jobbe med å få besøk fra andre kilder. Bytt litt på fram og tilbake hva du jobber med så du får balansert det. Hvis du ser at du begynner å bli alt for avhengig av en kilde (som nå: google), så bør du prioritere å jobbe litt med andre kilder en stund :) Kanskje finne noen å samarbeide med? f.ex. kunne kanskje frilansinfo eller liknende nettsider være greie å samarbeide litt med?
 

muffins

Medlem
Ja, jeg vet ikke hva som skjer blant de høyere SEO-makter, men jeg har i hvert fall opplevd en formidabel økning av besøk via søkemotorene (les: Google) nå i januar. Nesten en dobling sammenlignet med i november.

Samme observasjon her. Alle nettsider har fått en skikkelig god boost nå i januar, så klager ikke :D

SEO-utsikter (bl.a):

- Produsere godt og mye innhold
- Lage gode nettsider for brukerne. Hele tiden jobbe for å forbedre sidene design/funksjonalitetsmessig.
- Fokusere på å senke/holde så lav bounce rate som mulig
- Tilpasse nettsidene for forskjellige devices (mobiler/tablets osv)
- Ikke bygge (shady) linker.
 

zapotek

Medlem
Det har nok ikke skjedd noe superduperfantasisk SEOmessig natt til 1.januar, det er en gang sånn at nett-trafikken i de aller fleste nisjer pleier å være på topp i januar og tilsvarende dårlig i november og desember.
 

nilsga

Medlem
Jeg er ikke så god på innhold, men jeg er relativt oppegående på funksjonalitet. Har man noen indikasjoner på at rankingen i google har noen formening om "kvalitet" når det gjelder verktøy/applikasjoner. Eller er det kun innhold som gjelder der også?

Edit: For å omformulere litt: Er det mulig for en enkel applikasjon å nå like høyt på rankingen som en ren innholdsside?
 
Topp