Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sende ut pressemelding?

n0stra

Medlem
Vi har nå skriblet ned en tekst til pressemelding samt produsert et A4 ark med grafiske elementer som inneholder det samme som vi legger ved samt kontaktinformasjon og noen høyoppløste bilder.

Dette planlegger vi å sende ut til de fleste aviser og tvstasjoner land og strand rundt og har i den forbindelse skaffet meg en epostliste med 300 av de som dekker det meste (alt fra store lokalaviser til regionsaviser opp til landsdekkende).

Spørsmålet er da om det er noe spesielt tidspunkt disse bør sendes ut, om det er noen "regler" for topic bruk? Hvordan bør de sendes ut? Blind copy til alle? Eller individuelle utsendelser.

Ser for meg at dette er et one-shot og om vi blir nødt til å sende ut 2 har vi allerede skutt oss selv i foten.


edit: hmm ser ut som vedleggssystemet her i forumet endrer størrelsen på bildet. Skal få lastet opp og linket direkte istedet:

pressemelding.png
 

Vedlegg

  • pressemelding.jpg
    pressemelding.jpg
    24,2 KB · Sett: 16
Sist redigert:

kongen

kongemedlem
Du kan sende ut en pressemelding når du vil, men...

Aldri bruk vi, jeg, oss i en pressemelding, skriv i 3. person.

Dette ligner mer på en annonse fremfor en pressemelding...
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Veldig interessert i den epostlisten.....noe å selge kanskje?
 
Men det du limte inn her var vedlegget? For det var i alle fall ingen pressemelding på noen som helst måte, avisene kan trykke pressemeldinger, men annonser trykker de nok ikke gratis :)

Når det gjelder pressemeldinger er det visse retningslinjer man må følge.
 

n0stra

Medlem
Er jo ingen medier som trykker en pressemelding. En pressemelding per say er jo delvis informasjon delvis selvskryt for å fortelle:

- hvem er vi, hva er vi, hva gjør vi og hvorfor er vi interessante for publikum.

Nå har jeg ikke den gamle studieboka mi i journalistikk liggende men den er ganske lik det jeg fant her:

"En kort, fengende og oppsummerende tittel

En ingress som oppsummerer saken raskt og effektivt. Forsøk å se nyheten fra utsiden: Hva er det aller viktigste nyheten ved denne saken, sett fra leserens synspunkt? De beste nyhetene er de som innebærer at leseren får mer penger og kjærlighet, mindre arbeid og problemer, blir overveldet, eller kan drømme seg bort.

Følg opp med en brødtekst som går raskt gjennom alt det viktigste i saken. Du bør aller først gi raske svar på spørsmålene Hva?, Hvor?, Hvem? og Når? Hva har dere gjort? Hvor og når gjorde dere det? Og hvem er dere, som tør gjøre noe slikt?

I ett av de første avsnittene bør du også svare på Hva betyr det for meg?

– Du må gjerne bruke et sitat fra en sentral person, helst en leder, for å svare på særlig det sistnevnte spørsmålet, sier Christian K. Nordtømme, daglig leder i Papaya design & marketing.

Når du får plass og mulighet kan du si litt om Hvorfor og Hvordan. Hold det likevel enkelt og lett. Husk at du helst bør få plass til hele pressemeldingen på én enkelt A4-side.

Det er bare en fordel hvis pressemeldingen er tilpasset mediet du sender til. Til bransjeblader kan du for eksempel tillate deg å være ganske teknisk, mens du bør være mer generell i medier som en ment for allmennheten.

Ikke føl at du må skrive bare for å fylle ut siden. Når du har sagt det du skal si, er du ferdig.

###

(Tre slike små firkanter er en fin og vanlig måte å markere at selve saken er slutt på.)

For mer informasjon kontakt: Navn, tittel, telefonnummer og e-postadresse på ett eller to mennesker som kan uttale seg i sakens anledning.

Om bedriften: Helt til slutt bør du ha en standardtekst med grunnleggende faktaopplysninger om bedriften. Ett kort avsnitt som forteller noe om bedriftens størrelse, historie, geografisk utstrekning eller annet som kan være av interesse.

Husk dessuten å legge ved en link til noen gode, høyoppløselige bilder!"



Målet kan man si er jo å fortelle at man er her om noen skal skrive, lage artikkel, eller mangler stoff innenfor det segmentet man jobber innenfor slik at de kan ta kontakt nå eller i fremtiden om de mener det har publikums interesse. Å få noen napp her er nok ikke det vi forventer i første omgang men kan kanskje føre til at bolig/interiørredaksjonene hos de enkelte fatter interesse på sikt.

Når det gjelder epostlisten så kan jeg sikkert gi den bort mot å ha en tjeneste i bakhånd :) Trur ikke jeg skal være så grådig på slikt.

Jeg skrev tekstutkastet med "dem" "de" osv men en kontakt vi har i en av de store norske magasineierne endret faktisk om til slik du ser det nå og sa det var den rette måten å gjøre ting på idag? Ikke vet jeg. Han er nå typograf og har jobbet i mange år med månedsmagasiner som jo er de vi håper mest å få innpass hos.

Det er vel ikke rette sted å antyde at man kan gi bort freebees samt delta i konkurranser og type "vi pusser opp hos deg" osv.
 

zapotek

Medlem
Enig med innringerne, virker mer som en reklame i epostformat (og disse får nok avisgutta like mange av pr. dag som oss).
 

hansson

Langveisfarende
De som jo vil kunne bruke dette stoffet er damene som jobber i interiørblader, dameblader osv., og jeg synes ikke n0stra bommer så fælt med dette oppsettet.

Dette er langt over gjennomsnittet for hva mange legger i arbeid i en pressemelding, så pytt pytt om det ligner på en annonse. Det ligner også på en typisk artikkel i et dameblad, sånn at journalistene levende vil se for seg verdien av stoffet i deres blad.

I tillegg til dette vedlegget bør han/hun sende ut noe tekst i vanlig tekstformat med noen sitater osv. fra daglig leder/innehaver, en interiørdesigner som kommer med tips.... osv. Dette er tekst som journalistene gjerne kommer til å sakse og da er ikke pdf optimalt.

Reagerer derimot på at bildet ikke så tydelig forklarer hva det går ut på på 1 sekund. Jeg trodde først at teksten på veggen bare var laget i InDesign og var del av "artikkelen". Ville valgt et annet bilde med grafikk og ikke tekst.
 

n0stra

Medlem
Hovedteksten uformatert vil stå øverst i eposten vi sender ut selvsagt, "artikkelen" blir et vedlegg og er en penere måte å prestentere den samme informasjonen pluss litt til.

Når jeg leser pressemeldinger fra nyetablerte butikker både kjente og ukjente samt bøker som lanseres med mer er det jo kun selvskryt det går i.

Hansson: takk for innspill på bildet, skal snakke med vår grafiker og ta opp dette poenget.

Heldigvis er det EN vesentlig forskjell på hva vi alle bedrifter mottar av informasjon/reklame og det medier får på denne måten. De går faktisk gjennom det og velger ut ting de synes er interessante idag eller for fremtiden. Hvis informasjonen er ny, spennende, interessant osv så vil den bli brukt. Jeg driter en lang en i hvor god visuelt en reklame på nytt bedriftsmobilløsning i epostkassa mi er, den går i søppelbøtta uansett :p
 

hansson

Langveisfarende
Tror du har helt rett i det siste, så lenge informasjonen er relevant/har nyhetsverdi spiller det liten rolle hvordan tipset ankommer redaksjonen. Om det kommer en håndskrevet lapp inn på pulten til redaktøren eller en e-post spiller ingen rolle. Det er storyen de vil ha, og den er de oppegående nok til å se uansett hvilken utforming materiellet har. Selv om litt øyesnop ikke skader når det gjelder interiørporno som dette :)

Jeg er optimistisk når det gjelder denne pressemeldingen, fordi dette kan bli en het trend i Norge denne vinteren slik det ble det i andre land for noen år siden. Det er rimelig nytt, nordmenn elsker interiør, og blader for damer er mer eklektiske og lettere å få respons fra enn f.eks. et rent nyhetsmedium, osv.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Et par tips:

Jo, det er MANGE som *mer eller mindre* trykker pressemeldinger, ofte så lite redigert at det er rent pinlig, bare innholdet er nogenlunde relevant. Vet dette fordi jeg har jobbet en del i diverse blader der jeg både har sett tilsendte pressemeldinger, og har sett de samme "artiklene" på trykk i både andre og "våre" blader.

Hvis du skriver pressemeldingen mer eller mindre "som en artikkel", så øker sjansen VOLDSOMT for at flere blader/aviser vil bruke den. Hvorfor? Jo, selv ganske små artikler krever at en frilanser eller en journalist bruker litt tid på å skrive dem, mens en pressemelding som er skrevet "riktig" er mer eller mindre gratis materiale.

Legger du i tillegg med linker til bilder som er gode og i høy oppløsning, og ikke alt for "renspikka reklamebilder", så øker sjansen enda mer. Rett og slett - jo enklere du gjør det å gjøre om det du sender dem til en artikkel, jo større er sjansen for at det blir brukt.

Så - i stedet for en pressemelding - gi dem en ferdig artikkel. Alle redaktører elsker gratis materiale.

Hvis du vil legge med den "penere" varianten du la ut her: Den er ekstremt rotete, og kan i alle fall ikke brukes som den er, siden den garantert bruker feil fonter osv. Begrens deg litt mer i typografien, med færre forskjellige fonter/varianter, så vil det gi et mye mer elegant inntrykk, og vil gjøre det lettere å overføre til andre layoutmaler.
 

hansson

Langveisfarende
Enig med atomet her, bilder er et must og artikkel øker sjansene. Men tror jeg kan garantere at ingen kommer til å trykke en tilsendt pdf i sitt eget blad, så ekstraarbeidet med å gjøre noe med den kan trådstarter helt sikkert slippe.
 

n0stra

Medlem
Nei ingen vil bruke den "ferdigdesigna" artikkelen din som den er, det er helt bankers. Hadde det vært meg ville jeg ha droppa den helt, men det kan jo potensielt gi noen ideer, så om du absolutt vil legge den med, rydd ihvertfall opp litt i den.

Vet ikke om et er jeg som var dårlig til å ordlegge meg men som jeg skriver helt fra først innlegg, dette er pressemeldingsteksten presentert i en annen måte i TILLEGG til standardmåten. Vi har ingen som helst illusjon at et media vil la seg styre på den måten at de faktisk velger å kjøre noe ord for ord og i den utforming som vi måtte ønske. Så dumme er vi tross alt ikke ;)

Med andre ord må standard pressemelding være såpass interessant at en redaksjon da velger å åpne vedleggene, som SKAL inneholde opptil flere høyoppløste bilder og vedlegg.

Nå er jeg ikke utdannet journalist men har flere år på universitetet med fag samt erfaring fra noe freelancearbeid for endel år tilbake. Det virker som flere her har "noe" forskjellig oppfatning av hva en pressemelding faktisk er :)

Nå var spørsmålet mitt relatert til selve utsendelsen, tidspunkt, fremgangsmåte osv. Ikke tekstinnhold og evt vedlegg da vi heller benytter profesjonelle til å komme med kommentarer og endringer på denslags.

Hvis noen har lyst å lære mer så er det bare å gå gjennom f.ex kappelen og schibsted sine pressemeldinger på nye bøker (kjører samme stil), nidars pressemeldinger når de har lansert en ny sjokolade osv. Dette er IKKE en nyhetspressemelding av type "vi kjøper nå opp konkurenten x og legger oss i posisjon for y bla bla bla". Det er en helt annen type pressemeldinger og nører da mer opp rundt under opplysningsplikten. Der vil vi og ingen andre som selger noe nå frem, her er det ren underholdning.

Siden jeg ikke ser ut til å få noe mer informasjon om det jeg lurte på blir jeg å sende ut på formiddagen med individuel mottaker for hver enkelt mail så får man se hva som skjer. Hvis 1 tar kontakt innen utgangen av året er vi mer enn forøyd siden dette bare er en ekstrasak vi føler bør gjøres for "the heck of it" :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Vet ikke om et er jeg som var dårlig til å ordlegge meg men som jeg skriver helt fra først innlegg, dette er pressemeldingsteksten presentert i en annen måte i TILLEGG til standardmåten. Vi har ingen som helst illusjon at et media vil la seg styre på den måten at de faktisk velger å kjøre noe ord for ord og i den utforming som vi måtte ønske. Så dumme er vi tross alt ikke ;)

Vil ikke påstå du/dere er dumme, men hvis dere ikke tror at man legger ut "pressemeldingen" uredigert i en god del redaksjoner, så kan man jo bli fristet til det.... ;-)

Med andre ord må standard pressemelding være såpass interessant at en redaksjon da velger å åpne vedleggene, som SKAL inneholde opptil flere høyoppløste bilder og vedlegg.

Nå er jeg ikke utdannet journalist men har flere år på universitetet med fag samt erfaring fra noe freelancearbeid for endel år tilbake. Det virker som flere her har "noe" forskjellig oppfatning av hva en pressemelding faktisk er :)

Skjønte ikke helt hva utdanning hadde noe med dette å gjøre!?! Mediabransjen har vært i en utrolig utvikling de siste årene, blant annet når det gjelder redaksjonelt innhold.

Det du kaller "oppfatning" kan like gjerne være "erfaring", så det kan kanskje være smart å ikke avfeie alle innspill hardt og kontant.

Nå var spørsmålet mitt relatert til selve utsendelsen, tidspunkt, fremgangsmåte osv. Ikke tekstinnhold og evt vedlegg da vi heller benytter profesjonelle til å komme med kommentarer og endringer på denslags.

Kanskje du skulle henvende hele spørsmålet ditt til "profesjonelle" siden du ikke har tiltro til WFs forummedlemmer. ;-)

Hvis noen har lyst å lære mer så er det bare å gå gjennom f.ex kappelen og schibsted sine pressemeldinger på nye bøker (kjører samme stil), nidars pressemeldinger når de har lansert en ny sjokolade osv. Dette er IKKE en nyhetspressemelding av type "vi kjøper nå opp konkurenten x og legger oss i posisjon for y bla bla bla". Det er en helt annen type pressemeldinger og nører da mer opp rundt under opplysningsplikten. Der vil vi og ingen andre som selger noe nå frem, her er det ren underholdning.

Synes du kanskje bruker feil sammenligningsgrunnlag når du sammenligner deg med allerede godt innarbeidede merkevarer og selskap. Disse har allerede godt etablerte relasjoner, og bruker også andre metoder for å sørge for å få omtale.

Nå mottar jeg ekstremt mange pressemeldinger og tror nok du skal kikke deg litt mer rundt hvis du skal sammenligne deg med noe og velge ut fra det!

Siden jeg ikke ser ut til å få noe mer informasjon om det jeg lurte på blir jeg å sende ut på formiddagen med individuel mottaker for hver enkelt mail så får man se hva som skjer. Hvis 1 tar kontakt innen utgangen av året er vi mer enn forøyd siden dette bare er en ekstrasak vi føler bør gjøres for "the heck of it" :)

Jeg ville nok sendt ut tidlig morgen slik at redaksjonene hadde det som ferskt stoff til et eventuelt morgenmøte. Er dere lure lager dere også en versjon 2 som dere kan sende ut som en "oppfølger".
Litt usikker på hva du mener med individuell mottaker, skjul i alle fall alle de andre mottakerne. De fleste skjønner jo at du sender ut til mange redaksjoner.
Ville jeg vært dere ville jeg plukket ut en håndfull medier og journalister som jobber med interiør og kontaktet dem direkte og hørt med dem om det var greit at du sendte litt info direkte om dette, og om det kunne være interessant for dem å lage en reportasje på dette. Inviter dem til dere.
 
Topp