Sende meg giro + dårlig betaler = retur av vare?

Lurer litt på å prate med Klarna i forhold til det der med å ta på seg risikoen med girobetaling for varer. Det som da slo meg, var dette: Er det slik at kjøper har rett til å bare sende tilbake varene om han ikke klarer å betale? Hvor lang tid har egentlig kjøper på seg til å returnere tingene han/hun har "kjøpt", både generelt og på grunnlag av at de ikke klarer å betale?

Pål

Medlem
her er det snakk om 2 uker ifølge angrefristloven, men varen må være ny og i ubrukt stand.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Må varen være i ny og ubrukt stand?
Jeg har forstått det slik at du som selger kan trekke fra et beløp i tilfelle varen er brukt. I noen tilfeller ville det nok vært 100% når du ikke lenger kan selge varen (eller hvis reparasjonskostnaden ville vært høyere enn utsalgsprisen).

Nei, er returrett uten betingelser, men også som Pong sier her, så vidt jeg veit, at man kan belaste kunden for skader el.l.

Tenkte mest på om kunden under spesielle omstendigheter kan ha mulighet til å returnere varene ut over de 14 dagene. Snakka nettopp med Klarna, og jeg kommer til å ha Klarna Faktura som betalingsfunksjon. De sa at om jeg skrev det spesifikt i kjøpsbetingelsene, kunne jeg belaste kunden for frakten etter at en vare var returnert. (Betydelig sum i frakt, tunge varer.) Det jeg dog ikke er helt sikker på, er om det er hjemmel i norsk lov for å belaste kunden for frakt når varen er returnert.

jagarock

Information Research & Analytics
det står i kjøpsloven et sted at kunden skal betale returfrakten, med mindre du selv velger å gi kunden gratis returfrakt, for å gjøre det enklere/tryggere å handle hos deg.
uavhentede varer kan også belastes med et gebyr, jeg har sett opptil 500 spenn.

er drit med kunder som returnerer varer uten grunn, heldigvis skjer det ikke ofte. er jo gjerne mer pes å returnere enn det er verdt å bruke tia på.

RonnyOlsen

New Member
I følge Angrerettloven har kunder som handler via fjernsalg rett til å returnere vare 14 dager etter at de har motatt den. Det er viktig å være klar over at dette bare gjelder dersom kunden også har motatt angrerettsskjema på et skriftlig varig medium. Om kunden ikke blir opplyst om sin rett til å angre kjøpet er faktisk tidsrammet et helt år.

Det er viktig å være klar over at kunden må påberope seg retten til å bruke angreretten. Dvs at om en kunde bare sender inn igjen en vare eller rett og slett lar vær å hente den på posten,så har de ikke brukt angreretten og butikken kan derfor legge kostnader som frakt og andre gebyrer på kunden. Om kunden benytter seg av angreretten er det femdeles kunden som skal står for returkostnadene. Alle andre kostnader forbundet med kjøpet må butikken stå for.

Som Tonny sier så har ikke kjøperen noen plikt til å opplyse om årsaken til hvorfor vedkommede bruker angreretten. De er derimot pliktig til å opplyse om hvordan de akter å returnere varen.

Topp