Ja, dette ser ganske merkelig ut, for å si det forsiktig. Det virker som at en blir korttidsanssatt hos Finlansfinans, og at de står for fakturering til kunden i sitt navn. (?) Jeg ser at de legger på mva, og det kan en jo ikke gjøre hvis en ikke har registrert firma, altså må det være slik. I så fall er vel de også juridisk ansvarlig for eventuelle mangler ved varen/tjenesten eller reklamasjoner. Selv om dette ser ut som en merkelig sammenblanding så har jeg ikke noe grunnlag for å si at det de gjør er ulovlig eller useriøst, men skeptisk tillater jeg meg å være.
Forøvrig trenger en i prinsippet ikke være registrert i Brønnøysund for å sende en faktura. Så lenge en holder seg under 50 000 kroner i løpet av 12 måneder, ikke er mva-registrert, ikke har ansatte og ikke driver på en måte som krever registrering i Foretaksregistret er det tillatt å være næringsdriende uten registrering. En må likvel være minst 18 år, og noen kjøpere kan nok syns det er rart at en ikke kan vise fram et organisasjonsnummer.
Registrering i Enhetsregistret er gratis, så hvis en oppfyller kravene, typisk alder, så er det ingen grunn til ikke å registrere sitt eget firma, sende regninger i eget navn og slippe å betale firmaer som setter opp slike tjenester som Frilansfinans gjør. Det virker nesten som at de spekulerer i at frilansere tror det er så vanskelig eller dyrt å gjøre alt dette selv.