Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selvangivelse

stocks

Medlem
Jeg har hatt et enkeltmannsforetak, men i 2012 har det ikke vært noe drift i foretaket. Sløv som jeg har vært har jeg latt hosting utgifter og utgifter til regnskapsprogram løpe, betalt fra bankkontoen til foretaket. Hvordan håndterer jeg dette i forbindelse med selvangivelsen/næringsoppgaven? Burde jeg bare bokføre disse kostnadene som privatuttak og ikke kreve fradrag for dette, i og med at jeg ikke har drevet næringsvirksomhet i løpet av året? Eller er det en annen mer ryddig måte å gjøre det på?
 

Steve Cash

Medlem
Hvis driften er varig nedlagt kan du ikke utgiftsføre disse kostnadene. Hvis det derimot er bare i 2012 du ikke har hatt drift, og skal ta den opp igjen, bør du kunne trekke fra kostnadene med den begrunnelse at du har beholdt webside og hosting mv. for ikke å miste det. Når det gjelder regnskapsprogram, tja, hvis du faktisk skal levere næringsoppgave for 2012 må du jo ha noe å lage regnskap med.

Men hvis næringen er nedlagt og det ikke er verdier (driftsmidler etc) i firmaet som skal tas ut, så ser jeg ingen grunn til at du skal levere næringsoppgave i det hele tatt, og da løser jo saken seg selv. Hvis du bare har bankkontoen igjen og det er et enkeltpersonforetak, så er det bare å sette saldo og renter rett på selvangivelsen. Vanskelig å svare mer konkret, ettersom jeg ikke kjenner saken din inngående.
 

stocks

Medlem
Takker for svar Steve Cash :) Jeg skal prøve å forklare litt bedre.
Enkeltmannsforetaket etablerte jeg i sin tid for å kunne registrere .no domener. Virksomheten har tidligere år vært affiliate markedsføring ved å kjøpe trafikk fra f.eks. Google, og sende de til min affiliate link, og få betalt dersom noen kjøpte noe via min link. Hostingen har jeg kun brukt for å kunne hoste egen tracking software for å spore hvilke nøkkelord etc. som lønner seg. Med andre ord så har jeg ikke hatt en nettside eller domener som har vært verd å samle på. I 2012 har jeg ikke hatt tid til å drive med dette, men jeg har betalt for hosting ettersom det kunne hende jeg fikk tid en dag. Jeg har hatt noen inntekter forbundet med dette i 2013, så foretaket er ikke varig nedlagt. Jeg mener selv at disse kostnadene ikke bør trekkes fra ettersom jeg ikke har drevet næringsvirksomhet, og lurer mest på hvordan håndtere det praktisk rent regnskapsmessig/skattemessig.
 

Steve Cash

Medlem
OK, da fører du bare kostnadene mot en konto i regnskapsprogrammet som går til næringsoppgavens post 2069 - Diverse andre private kostnader. Og ettersom du har inntekter i 2013 og antakelig skal innrapportere disse, så er det nok ryddigst å levere næringsoppgave også for 2012. Om ikke annet for at hvis du ikke gjør det, så får du muligens tilsendt selvangivelse for lønnstakere i 2013, men akkurat det er jeg ikke helt sikker på.

Unntak fra oppgaveplikt: Hvis du ikke er mva-registrert og har salg som ikke overstiger 50 000 kr. i 2013 kan du sette beløpene rett på selvangivelsen.
 
Topp