Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selvangivelse for AS etablert i 2012 og Formue per 01.01.2012

DHL

New Member
Hei!

Jeg sitter med selvangivelsen for holdingselskapet mitt (AS) for 2012. Jeg opprettet det sommeren 2012 og har bare fem bilag, så har bestemt meg for å prøve å gjøre det på egenhånd.

I forhold til nest siste punkt så skal jeg fylle inn formue per 01.01.2012. Som sagt ble ASet etablert sommeren 2010, nærmere sagt i juni, og jeg lurer på da hva som skal stå her.

30 000 kr eller 0 kr ?
 

Steve Cash

Medlem
Nest siste punkt på selvangivelse for AS, RF-1028? Hvilken post? Eller formuen av aksjene på din egen selvangivelse?

Jeg kan ikke se at det står noe om formue 01.01.12 på RF-1028.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Hei!
Jeg opprettet det sommeren 2012 og har bare fem bilag, så har bestemt meg for å prøve å gjøre det på egenhånd.

Som sagt ble ASet etablert sommeren 2010, nærmere sagt i juni, og jeg lurer på da hva som skal stå her.

For ordens skyld, vi prater om etablering 2012, altså et nytt selskap?
 

DHL

New Member
Etablering 2012 ja. Nytt selskap etablert i fjor.

Og ja, RF-1028.

Jeg burde vært mer eksplisitt. Jeg snakker om nest siste "side" valgt i venstremenyen.
Øverst da står det i fet skrift Formue per 01.01.2012

Under kan man fylle inn

407 Panteobligasjoner og gjeldsbrev

408 Innskudd i innenlandske og utenlandske banker

etc.

Det var for "408 Innskudd i innenlandske og utenlandske banker", jeg lurte på om jeg skulle sette "0"

Beklager dårlig beskrivelse i forrige post.
 

Steve Cash

Medlem
Right, dette er side 4 i papirutskriften. Og det står formue 01.01.13, med andre ord det samme som 31. desemer 2012 kl. 00:00:00. Hvis det står 1. janaur 2012 hos deg, så sitter du med fjorårets versjon, eller de som har laget årsoppgjørssystemet ditt har glemt å tekste om.

Så svaret blir at i disse postene skal du sette opp formue, gjeld etc. 31.12.2012.
Her er årets utgave http://www.skatteetaten.no/upload/Skjemaer/2012/RF-1028B.pdf
 

Steve Cash

Medlem
Det trodde jeg heller ikke at du gjorde, jeg regnet med at dette er en korrekturtabbe fra programleverandøren. Du taster altså direkte inn i Altinn, de har jo hatt noen utfordringer i vinter, og har tydeligvis hatt det litt for travelt til å oppdage dette.

Edit: Jeg måtte bare gå inn i Altinn og se. Det er samme feilen på toppen av begge sidene for formue, både den som begynner med post 401 og den som begynner med post 407. Det er dog ingen tvil om at det er utgangen av året 2012 en skal rapportere, ikke begynnelsen.

Derimot skal personlig skattyter bruker formuen fra 01.01.12 på sin egen selvangivelse hvis selskapet eksisterte i 2011, men det er en annen historie.

De oppdatrerer av og til, egentlig bør de varsles, dette er jo forvirrende for uøvde brukere, jeg skal se om jeg finner en e-post-adresse over helga.
 
Sist redigert:

DHL

New Member
Jeg burde kanskje laget en ny tråd for dette, men fortsetter her siden tittelen i denne tråden fortsatt er dekkende:

Som tidligere nevnt skal jeg levere selvangivelse for holdingselskapet mitt (etablert i fjor) og lurer på om jeg har ført ting riktig. Jeg har et ganske enkelt regnskap på bare fem bilag og taster direkte inn i RF-1028 på nett.

Først litt info:

- Jeg opprettet et holdingselskap sommeren 2012 og eier 100% av aksjene.
- Jeg "solgte" også alle aksjene jeg eier i et annet AS til holdingselskapet mitt i 2012.
- Med "solgte" mener jeg at jeg opprettet en (rentefri) gjeldspost til meg (som eneste aksjonær i holdingsselskapet). Deretter gjorde jeg de nødvendige rapporteringene til myndighetene. Jeg fikk også attestert en redegjørelse for overføringen av aksjene av revisor. Disse kostnadene (samt stiftelsesomkostninger) dekket jeg av aksjekapitalen på 30 000 kr.

I næringsoppgave 2 for holdingsselskapet har jeg noen få utgifter (stiftelsesomkostninger og honorarer) og investeringen i samt gjelden for aksjene til det andre ASet. Jeg har ført opp gjelden (til meg selv) under "2910 Gjeld til ansatte og personlige eiere" som er det samme som verdien til investerte aksjer i "1350 Investeringer i aksjer og andeler"

Når jeg da tilslutt kommer til nest siste og siste side i Selvangivelsen (Hovedskjema), "Formue" og "Verdsettelse av aksjene i ikke-børsnoterte aksjeselskaper" så blir jeg litt usikker.

Se henholdsvis nest siste og siste side slik jeg har fylt inn her:

http://i.imgur.com/LfoslCH.png
http://i.imgur.com/bEEHynI.png

Det jeg er mest usikker på er post 460: Selskapets bruttoformue.

Skal dette være med eller uten (421) Likningsverdi av aksjer i norske selskaper, egenkapitalbevis og andeler i aksjefond?
 

Steve Cash

Medlem
Tallet i post 460 skal overføres fra post 420, og da blir det uten 421 ettersom den ligger etter 420. Tallet i 421 kommer igjen i 461, og blir dermed med i 470 likevel etter hva jeg kan se. Gudene må vite hvorfor de har gjort det slik, det må være en eller annen grunn som jeg er for trøtt til å se nå. Se på den papirutskriften jeg linker til lenger opp, det står faktisk brukbare ledetekster der. Se også på rettledningen til RF-1028 på skatteetaten.no hvis du fortsatt er i tvil.
 

DHL

New Member
Hjertelig takk for kjapt svar :)

Jeg skal ta en titt på linkene du henviser til. God natt!
 
Topp