Selger krav på 956.-

picxx

WF 09
Opprinnelig krav: 890.- + 1 purring sendt.
Nåværende beløp: 956,64.-

Spørsmål og bud takes på PM.
BIN: 500.-

hansson

Langveisfarende
Selv om jeg ikke er Mr. Frogner bør det vel påpekes at dette er ulovlig. Man må ha inkassobevilling for å kjøpe/selge fakturakrav, så langt jeg er orientert. Ikke meningen å ødelegge, men bare en advarsel til begge parter.

picxx

WF 09
Ja, jeg var ikke klar over disse lovene og trodde jeg kunne selge krav til f.eks. innkassoselskap, så hadde vært kjekt om noen bare kunne slettet denne tråden.

BTW, takk for info.

TorsteinO

Art Director & grunder
Hey, jeg har akkurat vært på utkikk etter noe liknende, og såvidt jeg forstår kan du selge kravet til inkassoselskap, sikkert nettopp siden de tross alt har inkassobevilging :) (tror nok hansson bare mente "for å kunne kjøpe" - det hadde blitt litt ulogisk om man også skal måtte ha inkassobevilging for å kunne SELGE et krav :))

Søk etter "fakturakjøp" så finner du endel ting. Nå er det primært for ikke-forfalte fakturaer jeg har vært på utkikk etter det, siden jeg har et par kunder som er notorisk fordømt trege, såpass trege at det er litt plagsomt for meg, og da er det beste jeg har funnet til nå Amfa Finans (såvidt jeg kan forstå samme eiere som Intrum Justitia). De skal ha 3900,- som et fastbeløp i året, deretter 25kr som behandlingsgebyr, der de kredittvurderer hver enkelt faktura, og evt kjøper dem enkeltvis. Har fakturaen så f.ex. 30 dagers betalingsfrist kjøper de den for 96% av totalen, men dette vil variere med endel forskjellige faktorer såvidt jeg forsto. Det står også på intrum justitias sider at de kjøper forfalte krav, jeg tror dette da går gjennom Amfa.

Håper det var nyttig, selv om det jo kan se ut til å koste litt mer enn det smaker i dette tilfellet. Du kan jo evt prøve å ta det gjennom conta-inkasso og deres egeninkassosystem?

Sist redigert:

NilsF

Medlem
Selv om jeg ikke er Mr. Frogner bør det vel påpekes at dette er ulovlig. Man må ha inkassobevilling for å kjøpe/selge fakturakrav, så langt jeg er orientert. Ikke meningen å ødelegge, men bare en advarsel til begge parter.

Kan hansson opplyse hvilke lover eller forskrifter han støtter seg til?

adeneo

Medlem
Kan hansson opplyse hvilke lover eller forskrifter han støtter seg til?

Nå heter ikke jeg Hansson, men oppkjøp av fordringer reguleres av Inkassoloven.

Inkassoloven gjelder for selskaper som driver med ervervsmessig eller stadig inndriving av forfalte pengekrav for andre. I tillegg omfattes oppkjøp av forfalte pengekrav og egen inndriving av disse.

§ 4 sier følgende:

"Inkassovirksomhet kan bare drives av foretak som er registrert i Foretaksregisteret og har bevilling, hvis ikke annet følger av tredje til femte ledd.

Inkassobevillingen skal avgrenses til enten å gjelde inndriving av forfalte pengekrav for andre eller oppkjøp og egen inndriving av forfalte pengekrav. Selskap med begrenset ansvar som har bevilling til ervervsmessig eller stadig å inndrive forfalte pengekrav for andre, skal være suffisient, det vil si at verdien av foretakets eiendeler må overstige foretakets samlede forpliktelser. Det samme gjelder når slik virksomhet drives av et ansvarlig selskap der en eller flere av deltakerne er et selskap med begrenset ansvar, eller av et kommandittselskap der en eller flere av komplementarene er et selskap med begrenset ansvar.

Inkassovirksomhet som gjelder ervervsmessig og stadig inndriving av forfalte pengekrav for andre kan også drives i medhold av norsk advokatbevilling.

Inkassovirksomhet som gjelder oppkjøp og inndriving av forfalte fordringer kan drives uten bevilling av institusjoner som har rett til å drive finansieringsvirksomhet etter lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet og finansinstitusjoner (finansieringsvirksomhetsloven).

Kongen kan i forskrift gi regler om at inkassovirksomhet som gjelder ervervsmessig eller stadig inndriving av forfalte pengekrav for andre, også kan drives midlertidig av personer som er lovlig etablert i en EØS-stat med sikte på å drive slik inkassovirksomhet der, og kan gi nærmere regler om midlertidig utøvelse av slik inkassovirksomhet."

picxx

WF 09
Er det slik at jeg faktisk kan selge kravet er jo tilbudet i første post åpent selvsagt.
Diskuter gjerne i tråden, slik at vi får hamret fast hva som er lov eller ikke med tanke på dette, da jeg heller ser å kunne selge krav og ikke tape hele beløpet før de går til innkasso istedet for å selv starte med innkasso og kanskje bare måtte frafalle hele kravet.

adeneo

Medlem
Du kan helt fint selge kravet ditt til hvem som helst, det er kjøper som må holde seg innenfor lovverket og inneha bevilgning eller ha rett til å drive finansieringsvirksomhet etter lov av 10. juni 1988.
Så er spørsmålet om noen vil kjøpe kravet ditt, de fleste som driver med dette kjøper gjerne større porteføljer på en del mill, og ikke enkeltkrav på noen hundringser, men det er lov å prøve, ring Lindorff.

hansson

Langveisfarende
Ja, beklager, Torstein har rett. Du kan selge kravet, det er jo slik f.eks. Klarna fungerer, eller factoring-selskaper, og andre vanlige inkassobyråer. Det jeg mente var at det er ulovlig å selge et krav til en som ikke har inkassoløyve.

Sist redigert:

picxx

WF 09
Det jeg mente var at det er ulovlig å selge et krav til en som ikke har inkassoløyve.

Er det ulovlig å selge et krav til en som ikke har innkassoløyve??
Er det ikke kjøper som bør passe på hvilke løyver han har før han kjøper?
Det forundrer jo selvsagt ikke om det er selger som skal ha undersøkelsesplikten.
Våpen er jo på omtrent samme viset, hvor det ikke er lov å selge uten å forvisse seg om at kjøper har våpenlisens, mens en bil kan du f.eks. helt fint selge til en som ikke har førerkort.

hansson

Langveisfarende
Med viten å vilje å selge til en som ikke har løyve til å kjøpe opp fordringer? Da vil jeg tro at svaret er et klart ja, du blir medskyldig i et lovbrudd. Må understrekes at det jeg sier om inkassoløyve må utvides til å gjelde de som har løyve til å drive finanstransaksjoner av denne typen, f.eks. en bank eller forsikringsselskap.

Våpenlisensen er nok et godt eksempel på hvordan staten håndhever en del ting begge veier. Å vite om et drap og holde kjeft om det er f.eks. straffbart :D Vanskelig å bevise at du visste om at du gjorde noe ulovlig da du solgte fordringen, du vil nok trolig ikke bli buret inn hvis du bedyrer din uskyld.

Enkeltfordringer som dette blir det nok vanskelig å få solgt, men hvis du samler opp litt kanskje noen vil ha dem? De blir jo ikke foreldet før om 3 år.

Topp