Hey, jeg har akkurat vært på utkikk etter noe liknende, og såvidt jeg forstår kan du selge kravet til inkassoselskap, sikkert nettopp siden de tross alt har inkassobevilging
(tror nok hansson bare mente "for å kunne kjøpe" - det hadde blitt litt ulogisk om man også skal måtte ha inkassobevilging for å kunne SELGE et krav
)
Søk etter "fakturakjøp" så finner du endel ting. Nå er det primært for ikke-forfalte fakturaer jeg har vært på utkikk etter det, siden jeg har et par kunder som er notorisk fordømt trege, såpass trege at det er litt plagsomt for meg, og da er det beste jeg har funnet til nå Amfa Finans (såvidt jeg kan forstå samme eiere som Intrum Justitia). De skal ha 3900,- som et fastbeløp i året, deretter 25kr som behandlingsgebyr, der de kredittvurderer hver enkelt faktura, og evt kjøper dem enkeltvis. Har fakturaen så f.ex. 30 dagers betalingsfrist kjøper de den for 96% av totalen, men dette vil variere med endel forskjellige faktorer såvidt jeg forsto. Det står også på intrum justitias sider at de kjøper forfalte krav, jeg tror dette da går gjennom Amfa.
Håper det var nyttig, selv om det jo kan se ut til å koste litt mer enn det smaker i dette tilfellet. Du kan jo evt prøve å ta det gjennom conta-inkasso og deres egeninkassosystem?