Selgende eller informativ nettside?

pleb

Medlem
Sitter litt og lurer på hva som er lurest her... det å tilby en selgende eller informativ nettside.

kan illustreres ved disse to eksemplene:

Person A driver nettsiden "billigeflybillettertilkina.com" - og prøver så godt han kan å ranke på søkeord som "Billige flybilletter", "billig hotell i Kina", "billige flybilletter til kina" osv. You get the point.

Og innholdet på siden hans er ikke veldig informativ, men preges av mange affiliatelenker og "gode tilbud".

Person B driver nettsiden "Reisetilkina.com" ( :) ), og skriver generelle artikler uten særlig mye press på dette med å selge reiser. Og person B fokuserer faktisk på søkeord, når han tenker over det, som man søker på ETTER å ha bestilt en reise til Østens store rike - nemlig "Ting å gjøre i Beijing", "Hvordan oppføre seg i Kina" +++.

Altså... jeg skjønner hvilket nettsted som vil tjene mest mulig penger på kort sikt, men er det lønnsomt å drive rene salgsnettsteder i stedet for å gi ordentlig informasjon om ting og tang til brukeren?:p

Kan se at jeg har gått i den fellen på maaaange av sidene mine, hehe

zapotek

Medlem
Altså... jeg skjønner hvilket nettsted som vil tjene mest mulig penger på kort sikt, men er det lønnsomt å drive rene salgsnettsteder i stedet for å gi ordentlig informasjon om ting og tang til brukeren?:p

Den store forskjellen ligger i at nettstedet med ordentlig informasjon er en side som gir deg fornøyde brukerne. Disse brukerne blir etterhvert ditt beste markedsføringsteam. Ikke bare forteller de sine venner om siden på Facebook, MSN og Twitter, men de gir deg verdifulle naturlige innlenker på nettsidene sine. Det er slike nettsider som blir VIRKELIGE suksesser.

Keanu

Geek
Jeg ser i grunn ikke noen motsetninger. For å gjøre business må man ha selgende nettsider, men det er ikke noen grunn til at innholdet der skal være bra og informativt. Som med alt annet, den gyldne middelvei.

Det er i alle fall målet med alt jeg foretar meg.

Tror det er viktig å fokusere på innhold, ta seg god tid med oppbygging av nettsiden for å til slutt gjøre den til en selgende side MED godt innhold. Godt innhold, som Zapotek nevner, selger best i det lange løp gjennom fornøyde kunder.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Kjører du AdSense skal din informasjon være godt nok til å ranke og tiltrekke folk, men dårlig nok til at de fortest mulig trykker på en AdSense-lenk.
Kjører du salg via affiliate deals skal din informasjon være godt nok til å ranke og tiltrekke folk, og godt nok til å selge affiliate dealen.
Kjører du opplysninger skal .... -

Jeg tror at hovedfokus må være på hva som målet ditt er med siden.
Ellers er det en kanskje en fin tanke at en nettside (ikke domene, men hver side) blir født, vokser opp, får bekjentskap, og havner på gamlehjemmet.

pleb

Medlem
Jeg mener at det er ganske "Enten/eller"-situasjoner når det spesielt kommer til reiselivsbransjen. Noen sider besøker man som følge av at man skal bestille tur og hotell, mens den andre typie reisenettsted besøker man for å finne ut mer om attraksjoner o.l. i området.

Nettsted nummer to besøkes gjerne etter at man har bestilt billett.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
To typer kunder kanskje:
1. De som ser en billig billet, har råd og tid, og bestiller til en "kul" plass... Browse-browse.. ah, Paris høres kjekt ut. Klaffer jo vel alltid? Googler så om Paris.
2. Jeg som skal til Paris, googler etc, finner/venter på en god billett, kjøper, og googler mer.

Så nettsted nummer to besøkes vel muligens også FØR man har bestilt billett? Men med hele den "billig billett" reklamen fra Norwegian etc er det vel mest kunder som slår til når de ser et bra tilbud?

Jeg tenker så at jeg aldri ville reist til Estland/Letland/Litauen, mest fordi jeg ikke vet noe om det og at det derfor ikke virker være noe tiltrekkende/interessant.
Hva med å skrive noen gode artikler (flere) for hver av destinasjonene som norwegian/sas/whatever tilbyr og snakke med de?? Hadde det vært en ide?

Topp