Jeg ville sannsynligvis ikke gjort det.
På lang sikt kunne man nok miste avtaler på litt størrelse ved å gjøre det sånn. Store aktører, som gjerne kjører kampanjer gjennom reklamebyrå, vil nok ikke bruke slike løsninger, men hvorfor skal litt mindre aktører signere en avtale med deg når de kan bare følge litt med og få kjøpt annonseplass til spottpris. Og de beste av alt, de trenger ikke engang ta noen risiko ved å kjøpe mange annonseplasser for å få den lave prisen. Da vil du nok slite med å selge inn større avtaler til disse aktørene.
Så jeg mener det blit litt som å skyte seg selv i foten å gjøre det på den måten. Det samme mener jeg at det å bruke TD osv til tomme annonseplasser blir i det lange løp. Iallfall hvis siden din er innen et ganske smalt segment. Men det er en annen diskusjon.
Du trenger ikke selge kun CPM-kampanjer (betalt pr. sidevisning) til annonsørene dine. Hvis du også selger unna PPC-kampanjer (de betaler for hvert klikk) eller CPA-kampanjer (de betaler for hver gang en bruker klikker inn og melder seg på et nyhetsbrev, kjøper et produkt, godtar en gratistest av produktet etc) kan du heller fylle opp de tomme annonseplassene med disse kampanjene. La meg med en gang si at jeg er egentlig ganske imot CPA da internettannonsering egner seg absolutt best til branding.
PPC-kampanjer burde du også få bedre betalt for enn vanlige CPM-kampanjer, da det er du som tar risikoen for inntjening og ikke annonsøren. La oss si at en tenkt annonsør har en CPC (cost pr click) på 5kr når de kjører en CPM-annonse burde eksempelvis CPC ligge på rundt 8kr når de kjører PPC-kampanjer. Dette er fiktive tall, men man burde absolutt tenke på det og gjøre en annonsør oppmerksom på at man tar seg bedre betalt når man selv tar risikoen for om kampanjen fungerer eller ikke. Dette forstår nok de fleste seriøse aktørene.
Jeg tar som vanlig litt av og går litt lengre enn hva det blir spurt om når jeg først svarer på WF, så da kan jeg like gjerne fortelle hvordan jeg ville solgt annonseplassene nå i starten på siden din. Jeg regner med at du har dette er annonseplasser for den nye du utvikler. Jeg driver også å utvikler et nytt nettsted.
Det jeg kommer til å gjøre i starten er å kun selge prosent eksponeringer i en vis periode, og ikke noe annet. F.eks 1/3 eksponeringer av toppbanneren i to uker til en fastsatt pris. Da får jeg bedre tid til å gjøre andre kritiske ting i oppstarten i stedet for kun å tenke på annonsørene, og aktører vil nok synes det er greit å kanskje betale en litt høy pris i starten uten å vite helt hva CPM, CPC osv blir. Både ved at når man selger kampanjer på den måten så blir brandingeffekten større fordi man blir en av få annonsører på siden, og fordi man får et veldig godt grunnlag for et skikkelig kundeforhold i fremtiden.
Beklager at jeg sporet litt for mye av! Jeg vet også at du kan alle forkortelser og slik, men det er jo ikke bare du som leser på dette forumet