Selge over finn.no

ChrisE

Medlem
Hei og hopp!

Jeg mottar i dag varene til nettbutikken jeg skal starte i januar. Ettersom jeg ikke har alt det tekniske på plass, som nettbetalingsløsning, så har jeg bestemt meg for å prøve å selge litt på finn.no.

Er det noen her som har god erfaring med salg over finn.no? Tips og triks? Hvordan burde annonsene se ut?

Jeg har 15-20 forskjellige produkter innenfor en niche jeg ønsker å få ut. Burde jeg registrere meg som bedrift eller privatperson? Finnes det pakkeløsninger?

Noe av det siste der kan jeg sikkert finne ut av på finn sine sider, men vil gjerne høre hva dere WF`ere har å si ;)

n0stra

Medlem
De søker gjennom informasjonen du skriver i hovedfeltet samt i overskriften, pass på så du ikke bruker samme overskrift på 2 eller flere varer, da blir de stoppet som spam siden systemet er så dust at de ikke sjekker om resten av innholdet er forskjellig.

Det er spesielt søndag og mandag det er mye trafikk inne, pass på at annonser legges ut da. Samt på ettermiddager på hverdager.

Hvis du skal legge ut som bedrift og ta betalt gjennom finn.no sitt system koster det en god del mer samt at du må også betale ekstra for å få link til egen butikk evt.

picxx

WF 09
Har ikke benyttet finn tidligere, men har solgt en god del via qxl (for en tid tilbake).
Uansett om man selger lite eller mye vil du jo alltid ha effekten av at du kan lede alle kunder, potensielle kunder og intresseneter inn på din nettside, så for egen del ville jeg faktisk ventet til nettbutikken var oppe før jeg startet å også selge andre plasser.

mikaelt

Medlem
Ved å kjøpe forhandleravtalen hos Finn kan du få direkte link til nettbutikken din, det vil jo øke antall besøkende betraktelig.

Når det gjelder innholdet i annonsen, så bør du skrive det mest atraktive søkeordet som matcher ditt produkt, 3 ganger i annonsen. Da vil den få høy score i rating systemet til Finn.

Annonserer selv på finn med forhandler avtale, hadde 120% økning etter at jeg gikk fra "privat" til forhandler. Men så klart, alt er avhengig av etterspørselen, og hva folk søker etter på Finn Torget.

En ting er sikkert.. Qxl kan ikke sammeliknes med Finn.no

Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Disse lenkene er dyre, og systemet fungerer kun når du har 1 nettside. Vi hadde flere nettsider, og måtte da trikse en del med 301-forwarding basert på annonsen for at kunden skulle havne må rett nettsted.

En partneravtale koster 7500 i året. Den gir deg rett å kjøpe en bunk med annonser (minst 100) - jeg snakker Finn Torget nå altså. Prisen er ca 100 kr/annonse husker jeg rett. Bunken har en tidsbegrenset gyldighet og det du ikke bruker opp forsvinner (for en eller annen grunn).
Avslutter du "partner"-avtalen blir alle annonser du kjøpte/fornyet deaktivert, selv om de fremdeles børde være aktive.
Forresten er du ikke inkludert katalog.finn.no (Finn bedrift).

Vi har etter et år gått over til løse annonser fordi de er mye billigere. Man har fremdeles lov å henvise til en nettside for mer informasjon, og disse kan man jo sette opp selv for domeneavgiften pr stykk.
Det med løse annonser fungerer fint for oss siden vi opererer i en nisje og har lite konkurranse foreløpig.

Mellom 'privat' og 'forhandler' finnes det også noe som heter 'storselger'. Fant ikke ut om det kom automatisk eller om du kunne velge - det var noen her som forklarte dette men det fant jeg ikke tilbake.. noen som vet??
De menneskene som jeg har spørt slår av forhandler-annonser når de browser gjennom finn, noe jeg gjør selv også. Jeg har etterspørt hvor mange det er som gjør dette men fikk aldri noe svar fra våre kundekontakt (er jo en lett sak å sjekke søkespørringene for finn). Hvordan bruker du selv egentlig finn's søkefunksjon?

Det Finn prøver seg på nå, er ikke Finn lagt for. De prøver å blande annonsering for proffe med private, men de bør lage noen tilpasninger -> tenke seg om.. F.eks. så sender nettbutikker typisk over hele landet, men hver annonse du legger inn får et postnummer, og når folk browser gjennom de seneste annonsene, så søker de typisk i et avgrenset område (det blir f.eks. aldri aktuelt å hente en sofa i trondheim for meg). Nettbutikker bør være inkludert selv om det er geografisk avgrenset søk - eller lag en checkbox for å få disse inkludert - fordi naboen min her i sør betaler like mye for transport enn kunden i Tromsø. For eksempel.

Min konklusjon er at disse lenker er for dyre sålenge man også kan kjøpe løse annonser på Finn. Som ENK kan de ikke forby dette heller siden du som ENK er privatperson (stemmer dette hansson, sta?) Å nekte salg av en annonsert tjeneste ville være i strid med loven uten god grunn, såvidt jeg vet (stemmer dette også?).

Så jeg ville heller brukt disse 7500++ en annen plass. Tror vi skal prøve kelkoo. Men som sagt så har vi nisje-produkter.

picxx

WF 09
Min konklusjon er at disse lenker er for dyre sålenge man også kan kjøpe løse annonser på Finn. Som ENK kan de ikke forby dette heller siden du som ENK er privatperson (stemmer dette hansson, sta?) Å nekte salg av en annonsert tjeneste ville være i strid med loven uten god grunn, såvidt jeg vet (stemmer dette også?).

Litt OT, men hvordan lovverket definerer ett ENK spiller nok liten rolle i dette tilfellet.
På Finn er det Finn som lager lovene, er dommer og bøddel så det nytter nok lite å rope på norske lover akkurat i dette tilfellet (om jeg ikke er totalt på bærtur..).

hansson

Langveisfarende
Så lenge man driver næringsvirksomhet blir man nok sett på som næringsdrivende ja, selv om man OGSÅ er privatperson. Men jeg bruker aldri Finn så jeg vet heller ikke hvordan de skiller mellom proff- og privatselgere.

Topp