Disse lenkene er dyre, og systemet fungerer kun når du har 1 nettside. Vi hadde flere nettsider, og måtte da trikse en del med 301-forwarding basert på annonsen for at kunden skulle havne må rett nettsted.
En partneravtale koster 7500 i året. Den gir deg rett å kjøpe en bunk med annonser (minst 100) - jeg snakker Finn Torget nå altså. Prisen er ca 100 kr/annonse husker jeg rett. Bunken har en tidsbegrenset gyldighet og det du ikke bruker opp forsvinner (for en eller annen grunn).
Avslutter du "partner"-avtalen blir alle annonser du kjøpte/fornyet deaktivert, selv om de fremdeles børde være aktive.
Forresten er du ikke inkludert katalog.finn.no (Finn bedrift).
Vi har etter et år gått over til løse annonser fordi de er mye billigere. Man har fremdeles lov å henvise til en nettside for mer informasjon, og disse kan man jo sette opp selv for domeneavgiften pr stykk.
Det med løse annonser fungerer fint for oss siden vi opererer i en nisje og har lite konkurranse foreløpig.
Mellom 'privat' og 'forhandler' finnes det også noe som heter 'storselger'. Fant ikke ut om det kom automatisk eller om du kunne velge - det var noen her som forklarte dette men det fant jeg ikke tilbake.. noen som vet??
De menneskene som jeg har spørt slår av forhandler-annonser når de browser gjennom finn, noe jeg gjør selv også. Jeg har etterspørt hvor mange det er som gjør dette men fikk aldri noe svar fra våre kundekontakt (er jo en lett sak å sjekke søkespørringene for finn). Hvordan bruker du selv egentlig finn's søkefunksjon?
Det Finn prøver seg på nå, er ikke Finn lagt for. De prøver å blande annonsering for proffe med private, men de bør lage noen tilpasninger -> tenke seg om.. F.eks. så sender nettbutikker typisk over hele landet, men hver annonse du legger inn får et postnummer, og når folk browser gjennom de seneste annonsene, så søker de typisk i et avgrenset område (det blir f.eks. aldri aktuelt å hente en sofa i trondheim for meg). Nettbutikker bør være inkludert selv om det er geografisk avgrenset søk - eller lag en checkbox for å få disse inkludert - fordi naboen min her i sør betaler like mye for transport enn kunden i Tromsø. For eksempel.
Min konklusjon er at disse lenker er for dyre sålenge man også kan kjøpe løse annonser på Finn. Som ENK kan de ikke forby dette heller siden du som ENK er privatperson (stemmer dette hansson, sta?) Å nekte salg av en annonsert tjeneste ville være i strid med loven uten god grunn, såvidt jeg vet (stemmer dette også?).
Så jeg ville heller brukt disse 7500++ en annen plass. Tror vi skal prøve kelkoo. Men som sagt så har vi nisje-produkter.