Selge logoer freelance, hvordan høres planen min ut?

Kadadj

New Member
Jeg tenkte på å muligen lage meg en nettside, stilren og simplistisk, med eksempler på logoer jeg har lagd, og hvorfor potensielle kunder burde velge meg osv. Dette er ikke noe jeg tenker og overleve på, men mer som en hobby/ekstrainntekt.
Problemet er at jeg har ingen erfaring innenfor dette, jeg aner ikke hva jeg potensielt kan ta betalt, hvordan jeg kan tiltrekke kunder, eller bare folk generelt til siden. Eller hvordan det fungerer lovlig sett. Har jeg lov til å oprette en nettside, der kunden bare setter inn penger på PayPal når logoen er ferdig?
Produktet jeg tilbyr vil innholde Logo, firmanavn, og potensielt slagord. Jeg vil også lage en profileringshåndbok, der jeg beskriver teorien bak logoen, hvor den skal plasseres på brevark osv. Tanker?

malta

Medlem
Høres veldig bra ut!

Ville vært litt forsiktig med etterskuddsbetaling, bare...

Ole Avranden

utvandret
Tips 1: Du kaprer ikke kunder til grafisk produksjon via en nettside. Nettsiden er kun et suplement.
Tips 2: Enig med Malta. Etterskuddsbetaling til nye kunder er ikke en lur strategi.
Tips 3: "bare setter inn penger på PayPay..." Nei, du må sende faktura som et minimum. Som oftest må du også gi tilbud, noen krever ordrebekreftelser osv.
Tips 4: Få deg en regnskapsfører, for dette blir ikke en hobby, men en ekstrainntekt
Tips 5: Når det gjelder hvor mye du kan ta betalt så vil jeg på generell basis si at du skal aldri konkurrere på pris, særlig ikke når det gjelder logoproduksjon. Banalt sagt: Hvis du er så dårlig til å lage logoer at du må konkurrere på pris for å få oppdrag, så bør du finne et annet prosjekt. (Vær ærlig med deg selv når du vurderer dette!) Så finn prisnivået som er i ditt område, og legg deg på det samme. Men siden du er ny, så leverer du noe ekstra i form av bedre support, bedre produkter, mer smidig jobbflyt osv. Da får du faste kunder - og kan forsvare prisen din.
Tips 6: Du trenger noen referanser. Plukk ut noen (seriøse) klubber, organisasjoner e.l. som du vet aldri vil bruke penger på å kjøpe en logo allikevel. Tilby dem å lage en logo gratis til dem, så får du referanser, men ødelegger ikke et potensielt salg.

Jeg høres kanskje tidvis litt negativ ut over... Det er ikke ment slik, men du kan spare deg selv for mye pes i etterkant ved å gjøre alt riktig fra starten av. Og sjansen for å faktisk få kunder øker dramatisk hvis du ikke lener deg til en nettside alene :)

Lykke til med prosjektet ditt! :)

xdex

Medlem
Har noen venner som driver med noe lignende, de bruker alle sammen Freelancer.com - Hire Freelancers & Find Freelance Jobs Online som gjør det utrolig enkelt når det kommer til betaling og kunder. Mange trenger logo'er, men det er heller ikke lett og få nye kunder "uten videre" men absolutt verdt å se på, hvis du har en portefølje du kan vise til :)

(nb, freelancer.com har en ok gratis versjon, men dersom du ønsker mer, må du betale ett lite beløp i mnd)

Topp