Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selge en webside - Skatt?

A

aabbcc

Guest
Må nok skatte av den. Boliger har egne skatteregler. Det som kan være interessant er om det skal være inntektsskatt eller kapitalskatt. Hvis den selges som en forretningsenhet så er det vel kapitalskatt? Hva slags nettside selger du?
 

Steve Cash

Medlem
Som aabbcc sier, en bor ikke i websiden sin, ettårsfristen har bare med egen bolig å gjøre. Hva aabbcc mener forretningsenhet vet jeg ikke, men du slipper neppe med 28 % skatt heller, så fremt det ikke er aksjer du selger.

Hvis det er en privat side/privat domene du selger er det antakelig skattefritt, hvis det er noe som er drevet som næring er det antakelig full personbeskatning.
 
A

aabbcc

Guest
Det jeg mente steve er at en nettside kan være et eget forretningsområde og at det kanskje kan selges ut av den resterende virksomheten som om det var et eget selskap.

Men jeg aner jo ikke hva slags nettside eller selskap Annette driver, så det er høyst sannsynlig ikke aktuelt uansett i dette tilfellet.
 

Steve Cash

Medlem
Selv om en selger hele eller deler av virksomheten, så gir det full personbeskatning hvis virksomheten eies av et enkeltpersonforetak. Det er minst én skattereform siden en kunne selge driftsmidler eller virksomhet med kun kapitalskatt (28 %).

Hvis virksomheten ligger i et selskap gir gevinsten riktignok bare 28 % skatt så lenge pengene beholdes i selskapet.
 
A

aabbcc

Guest
Takk for at du enda en gang viser dine kunnskaper om slike ting Steve.
 

annettelode

Medlem
Må nok skatte av den. Boliger har egne skatteregler. Det som kan være interessant er om det skal være inntektsskatt eller kapitalskatt. Hvis den selges som en forretningsenhet så er det vel kapitalskatt? Hva slags nettside selger du?

Jeg ville bare høre hvordan reglene er generelt for det står ikke skrevet noen steder:)
 
Topp