Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selge en idé?

Hei.

Jeg har gått et par uker nå og tenkt på en idé som jeg mener, i all beskjedenhet, er ekstremt god. Ja, jeg har endog laget en forretningsplan! Ideen representerer noe helt nytt i markedet, og har et enormt potensiale både nasjonalt og globalt. Den kan løse problemet til en bransje som allerede ligger nede med brukket rygg.

Planen var å gjennomføre dette på egenhånd, men etterhvert som jeg fikk et bedre inntrykk av kompleksiteten bak en slik løsning innså jeg etterhvert at jeg ikke kunne gjøre dette alene. Etterhvert har jeg også innsett at jeg har svært lite av den kompetansen som kreves og at ideen har mye bedre fremtidsutsikter i noen andres hender. Ikke fordi den er så fryktelig komplisert, men fordi jeg jobber innenfor dataanalyse og dette er en idé som må implementeres i mobilapper, som jeg nesten ikke kan noen ting om.

Er det realistisk å selge denne ideen til et annet selskap, for eksempel et selskap som driver med app-utvikling, og som dermed er i stand til å sette sammen dette ganske raskt? Eller et større selskap som både har ressursene til å lage appen og markedsføre den? Hvordan går jeg evt. frem for å gjøre dette uten at ideen blir stjålet?

Jeg har for øvrig ingen forventninger om en enorm engangssum, men heller en prosentandel (10-20%), garanti om at det gjennomføres innen en viss tid og en plass i styre.
 
Hvis du har en god ide burde du jo heller finne investorer og fokusere fullt ut på ideen. Mtp. at den er såpass god, burde det vel være heller enkelt? Å "selge" en idè kan være vanskelig og du må i så fall ta patent på det før du i det hele tatt tenker på å selge ideen videre.

Ja, jeg tror det er fullt mulig å finne investorer og få støtte hos Innovasjon Norge. Problemet er at jeg ikke har noe særlig å bidra med selv, annet enn ideen, og er i alle fall ikke kompetent nok til å lede prosjektet.

Å ta patent på en slik idé er nok tilnærmet umulig i praksis, men det er selvsagt mulig å signere avtale om taushetsplikt eller lignende før møter.
 
Topp