Selge datautstyr til eget AS

Kristians

Medlem
Hei,

Skal selge endel datautstyr fra meg selv til mitt nystartede AS.

Har jeg forstått det riktig om jeg må ha en tredjeperson til å "godkjenne" prisen? Hvem kan dette isåfall være, revisor?

Er ikke snakk om mer enn ca. 100k, må en tredjeperson godkjenne mindre summer?

Takker for svar.

Kristian

Johan

Medlem
Hei,

Skal selge endel datautstyr fra meg selv til mitt nystartede AS.

Har jeg forstått det riktig om jeg må ha en tredjeperson til å "godkjenne" prisen? Hvem kan dette isåfall være, revisor?

Er ikke snakk om mer enn ca. 100k, må en tredjeperson godkjenne mindre summer?

Takker for svar.

Kristian

Dette er ikke tingsinnskudd, men et salg. Her dreier det seg om aksjelovens paragraf 3.8 som trer i kraft dersom verdien av det du skal selge er for høy i forhold til totalkapitalen. Hvis verdien på utstyret er høy må du bruke revisor. IT utstyr synker raskt i verdi så jeg antar at 3.8 ikke gjelder. I begge tilfelle må du dokumentere verdien på utstyret. Hvis du ikke har kvitteringer kan du f.eks gjøre dette ved å finne priser på tilsvarende utstyr eller liknende hos komplett.no eller andre. Ta utskrift av dette og legg ved kjøpskontrakten mellom deg og ASet. It utstyr kan avskriver over 3 eller 5 år. Du velger 5 for det gir deg mest som selger. Kjøpte du noe for 15.000 for 2 år siden kan du sette en pris på kr 9.000 (15.000 - 15.000/5x2)

Johan

Medlem
Hei,

Takk for svar.

Med en nypris på ca. 100 000 er det såpass lavt at jeg kan slippe å bruke revisor?

K

Det avhenger hva du har tenkt til å selge det for og hva totalkapitalen i ASet ditt er

TorsteinO

Art Director & grunder
Ok, du sier jo at 100.000 var prisen som NYTT, og datautstyr synker raskt i pris/verdi, så når det nå er halvannet år gammelt, må du nok regne med å avskrive ihvertfall 30-40% av verdien. Husk også at det samme vil skje videre fremover hvis du har forskjellig utstyr som del av EK - prisen synker, og det samme skjer dermed med EK'en. Jeg vet om firmaer som har blitt slått konk fordi revisor nedskrev verdien av f.ex. varelageret.

Kristians

Medlem
Jeg har ikke utsytr som aksjekapital og skal heller ikke ha det, så dette blir et rent salg. Så det du sier er at jeg kan selge utstyret for f.eks. 60k uten godkjennelse fra tredjepart?

Kristians

Medlem
Om jeg var uklar beklager jeg det, intensjonen har aldri vært å selge noe for nypris (100k). Høres med regnskapsføreren imorgen, takk for all hjelp!

Johan

Medlem
Jeg har ikke utsytr som aksjekapital og skal heller ikke ha det, så dette blir et rent salg. Så det du sier er at jeg kan selge utstyret for f.eks. 60k uten godkjennelse fra tredjepart?

Sjekk aksjelovens paragraf 3.8 som trer i kraft dersom verdien av det du skal selge er for høy i forhold til totalkapitalen.

Topp