Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selge blogg?

picxx

Well-Known Member
Da er vi vel tilbake til den gamle visa at et nettsted er verdt det en evt. kjøper er villig til å gi, for etter det du sier over, at man da betaler 40000 for å få lov til å jobbe gratis er faktisk ikke nettstedet verdt noe som helst, kun arbeidet som blir gjort i etterkant.
 

testdriver

Ha det bra..
En ting er sikkert. Du må regne ut hva nettstedet vil gi deg i passive inntekter i minimum ett års tid, og sette det som et minstekrav for deg selv.
 

Tonny Kluften

Administrator
... for etter det du sier over, at man da betaler 40000 for å få lov til å jobbe gratis er faktisk ikke nettstedet verdt noe som helst, kun arbeidet som blir gjort i etterkant.

Det stemmer. I ditt tilfelle vil du betale 40000 for å kunne jobbe og tjene 40000, altså du jobber gratis. Hvis du derimot betaler 20000 vil du ihvertfall sitte igjen med 20000 for arbeidet du gjør.
 

picxx

Well-Known Member
Det stemmer. I ditt tilfelle vil du betale 40000 for å kunne jobbe og tjene 40000, altså du jobber gratis. Hvis du derimot betaler 20000 vil du ihvertfall sitte igjen med 20000 for arbeidet du gjør.

Temaet rundt hvor mye et nettsted skal verdsettes til og hvordan kunne man sikkert diskutert i det uendelige, men i mitt tilfelle er det nåværende tall som er brukt. Legger man ekstra arbeide i bloggen tjener man nok sikkert inn de 20.000 ekstra som du også snakker om.
Er det en kjøper med en allerede eksisterende portfolio av sider innen samme tema er den nok enda mere verdifull.
Skal derimot bloggen brukes til å redirecte alle besøkende til blindtrafikk vil den igjen ikke være verdt mange kronene, så bloggen er verdt det en evt. kjøper er villig til å gi, og en plass bør man legge seg som utgangspunkt, og der synes ikke jeg 40.000 er så gæernt.
Til sammenligning...var vel utgangsbudet til Peterandrej den gangen han skulle selge agurkposten 100.000(pluss moms). I en nisje man kan betegne som en del mere ulønnsom enn det det her er snakk om.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Til sammenligning...var vel utgangsbudet til Peterandrej den gangen han skulle selge agurkposten 100.000(pluss moms). I en nisje man kan betegne som en del mere ulønnsom enn det det her er snakk om.

Nå baserte jeg min pris på ren gjetting. Type "stikke-fingeren-i-været". Og det viste seg jo også at prisantydningen var fullstendig på jordet.

Den siden det er snakk om her bør verdsettes høyere enn min tulleblogg, fordi leserne er lettere å kapitalisere på. Småbarnsmødre er, rent generelt, sjuke i hodet rett etter at de har kalvet, og de kjøper jo vanvittige mengder greier til disse jæ*** snørrungene sine.

(Nei, jeg liker ikke barn. Jeg kan ikke fordra barn, egentlig.)

Når det er sagt, så er det jo ingenting ved siden som taler for at den bør verdsettes høyere enn andre sammenlignbare blogger rundt omkring. Den er jo ikke spesielt pen, ikke spesielt velskrevet, ikke spesielt god og ikke spesielt godt satt opp. Det taler imot en høy pris. Men samtidig må man ta i betraktning at leserne er en kjøpesterk gruppe som villig vekk kaster bort (mannens) penger.

Jeg vil anta at en prisantydning på rundt 50.000 kr eks mva vil være fornuftig.
 
Målgruppen er kjøpesterk/villig vet jeg av egen erfaring, men når jeg ser denne bloggen, ser jeg segmentet innen målgruppen som er hjemmeværende- ikke at det betyr mindre kjøping av den grunn- samt lesere som er opptatt av andre ting enn å handle stash. Siden mye av temaet på siden er spare penger/gjenbruk/miljø/økologisk etc etc, ser jeg en konflikt med å skulle på den annen side reklamere for nettbutikker osv som er aktuelle annonsører. Her blir det i tilfelle en smal nisje annonsører. Kan funke det og, men da stiller jeg meg spørsmålet om hvorfor disse ikke allerede er på plass i en blogg som har eksistert siden 2008.
 

picxx

Well-Known Member
Kan funke det og, men da stiller jeg meg spørsmålet om hvorfor disse ikke allerede er på plass i en blogg som har eksistert siden 2008.

Kanskje fordi selger har brukt bloggen som springbrett til egen butikk og ikke har ønsket å annonsere for konkurrenter? (ja, jeg vet, dette blir kun vill gjetting)
 
Kanskje fordi selger har brukt bloggen som springbrett til egen butikk og ikke har ønsket å annonsere for konkurrenter? (ja, jeg vet, dette blir kun vill gjetting)
Det finnes jo flere potensielle annonsører innen nisjen som selger helt andre produkter innenfor "temaområdet" her , som på ingen måte er i konflikt med denne nettbutikken. De burde jo vært på plass for lengst.

Det jeg ville gitt for denne bloggen, var kun evt å betale for artiklene, så de kunne brukes på andre nettsider innen målgruppen. Jeg ser som sagt en ganske direkte konflikt mellom å på den ene siden oppfordre til "kjøp kjøp kjøp" og på den annen side ha et innhold som taler møysomheten og anti-forbrukets sak.
 

picxx

Well-Known Member
Det finnes jo flere potensielle annonsører innen nisjen som selger helt andre produkter innenfor "temaområdet" her , som på ingen måte er i konflikt med denne nettbutikken. De burde jo vært på plass for lengst.

Om evt. kjøper får på plass disse blir det jo yderligere en inntektskilde på bloggen, så da må jo prisen økes deretter selvsagt.
 

Jeanette

Multitasker
Kanskje fordi selger har brukt bloggen som springbrett til egen butikk og ikke har ønsket å annonsere for konkurrenter? (ja, jeg vet, dette blir kun vill gjetting)

Ganske korrekt gjettet også, faktisk.

Jeg hadde en kort periode (6 mnd) annonsører inne. Men for det første ble det mye ekstra jobb som jeg egentlig ikke hadde tid til. Oppdatere siden, drive nettbutikken, være hjemmemamma samtidig til et stadig mer aktivt barn, og så lete etter annonsører, besvare mailer, laste opp og laste ned bannere, fakturere, sende purringer... det ble for mye. Og for det andre er det som du sier: jeg valgte isteden å bruke annonseplassen til min egen nettbutikk, for det skal ikke så mange salgene til før man har gått over annonseprisen i fortjeneste når man driver selv. Dumt å gi bort den muligheten til noen andre, spesielt siden mange av de potensielle annonsørene også hadde konkurrerende produkter. Man kunne selvsagt gjort begge deler, men det er greit å holde annonsene på et minimum for ikke å overvelde leseren.

Angående brukerne:

Selvimotsigelsen i hele bloggen er at den i utgangspunktet er skrevet for en brukergruppe, men for en stor del brukes av en annen. Det finnes ikke mange 100% hjemmemammaer her i landet, men det er mange som enten er i permisjon og vurderer om de skal bli hjemme litt lenger, mange som skulle ønske de var hjemme, men av ulike grunner ikke er det, og mange som jobber deltid og er hjemmemamma halve uka, eller har en ordning hvor mor og far jobber på skift og barna er hjemme med den av foreldrene som ikke er på jobb. Felles for dem alle er at de vil lese stoff om barn (vinklet fra en ikke-barnehagehverdag), og det får de der.
 
Sist redigert:

Frodem

Medlem
prisen kan jeg ikke si noe på men..

Heisann

Sida så jo grei ut den, men det jeg lurer på, kan du da selge siden med det tema som tydelig er laget av en annen person?

Altså selge en annen person "design" ?

Jeg hadde iallefall blitt irritert, hvis noen hadde videre solgt eller iallefall tjent på min bekostning.

Bare sånn til ettertanke :)

Frode
 
Topp