Hva er det som er så gærnt med at noen scanner inn en bokside, og spør etter informasjon?
Kan man risikere at noen ser bildet og sier. Nei dette er det fineste bildet i hele boken, så da driter jeg i og kjøpe boken? Eller kan det hende at flere kjøper boken?
For å ta et konkret eksempel. Før jul kjøpte jeg et lastebil leksikon. Dette tok jeg med på jobb og viste til forskjellige kunder. Resultatet var at 4 stk gikk og bestilte boken. Blir det ikke litt det samme om jeg scanner en bokside, og legger det ut med info om boken? Rett og slett reklame?
Spør du fordi du lurer, eller prøver du å argumentere? Jeg er enig med deg i at det jo fort kan være fordelaktig for forlaget å få slik blest om deres verk, men på den andre siden kan det jo fort være motsatt også. Det er en grunn til at forlag forbeholder seg retten til å godkjenne ting på forhånd.
Men dette er ingen relevant problemstilling. Hvis du vil diskutere åndsverksloven så kan du jo lage en egen tråd om det. Forøvrig. En slik bruk vil ikke være reklame. Reklame er betalt kommunikasjon rettet inn mot masser. Det du sikter til her er det vi kaller PR.
Og kan man ikke si at en scanning er et sitat?
Nei. Fordi, slik du beskriver situasjonen her oppe, der du scanner inn et foto for å spørre et spørsmål, ikke er et verk. Hvis du bruker bildet i en egen BOK om traktorer, så er nok bruken lovlig siden du jo bruker det i ditt eget verk (men du måtte selvsagt uansett ha spurt forlaget om lov).