Hva butikken er verdt er helt umulig å si. Ting er aldri mer verdt enn det folk er villig til å betale, og det er igjen helt avhengig av hvem man møter.
Det å drive nettbutikk har ikke blitt slik som mange så for seg for noen år siden. Det er hardt arbeid, og det er relativt få som driver god butikk.
Mine nettbutikker omsetter for ca. 1,4 mill. tilsammen, men jeg har fortsatt full jobb ved siden av. Alt arbeidet som må gjøres i forbindelse med netthandelen blir altså gjort på kveldstid.
Hvis jeg skal selge denne butikken min så er det ikke så lett å finne noen som er villig til å ofre fritiden sin for å drive med dette ved siden av annen jobb. Jeg måtte da evt. finne noen som driver fra før og kan legge dette til annen virksomhet.
Jeg ser at det er en nettbutikk tilsalgs der ute for 50.000 kr. Denne butikken omsetter for 500.000 kr. Hadde jeg nå vært på utkikk etter en nettbutikk så hadde jeg heller betalt 50.000 kr. for en butikk som omsatte for 500.000 kr. enn 20.000 kr. for en butikk som hadde 100 besøk om dagen.
Det å drive butikk er et håndtverk, og handler om kundebehandling. Har man en stor og fornøyd kundekrets så er denne en del verdt. Det å skaffe besøk i en butikk er noe helt annet enn å drive selve butikken. Det finnes kanskje mange flinke "datafolk" som rett og slett ikke er kjøpmenn.
Men sånn til slutt, har man en butikk hvor man kan ta ut en god lønn og i tillegg har et bra overskudd. Da er prisen på butikken noe helt annet. Da kan man få med seg banken på finansieringen og det er akuelt for mange flere. Da kan man kanskje regne 4-5 ganger overskuddet, avhengig av evt. vekst på butikken.
For meg personlig så er butikken din verdt 3-5.000 kr.