Kenneth Dreyer
Well-Known Member
Hei,
Etter å ha sittet en stund gir jeg nå opp og håper noen kan hjelpe meg med hvordan dette kan struktureres. Her er casen:
Utfordring 1:
Jeg skal lage salgsprognoser for hvor mye som må selges hver måned. Salg kan i kort deles inn i 2 kategorier: Engangs- og løpende avtaler.
Eksempel på engangsavtaler:
- Planlegging, skissering, design, utvikling og implementering av nettside (75 timer).
Eksempel på løpende avtale:
- Drift av SEO-kampanje (10 timer per måned, 6 måneder fremover).
(NB: Det er selvfølgelig mulig at samme kunde bestiller en blanding av engangsoppdrag og løpende oppdrag, men da vil det bli ført opp som 2 seperate avtaler!).
Her er utfordringen min. Jeg ønsker å sette opp et skjema hvor jeg bare fyller inn et innstikk for hver måned (hva jeg budsjetterer å selge hver måned). Engangsavtaler vil selvfølgelig bare bli budsjettert for den måneden de legges inn under, men løpende avtaler må bli spredd utover antall måneder den løper for, som i mine tilfeller vil variere fra 3 til 12. Hvordan kan jeg lage et skjema hvor jeg bare lister opp for hver måned noe ale dette:
Produkt - Timer - Løpetid (mnd)
Nettside - 75 - 0
Nettside - 150 - 0
SEO kampanje - 10 - 6
SEO kampanje - 15 - 6
PPC kampanje - 5 - 0
PPC kampanje - 3 - 12
SEO audit - 15 - 0
Utfordring 2:
Det er selvfølgelig ikke samme person som skal utføre alle oppgavene for alle avtalene. Derfor vil det være forskjellige titler i selskapet. F.eks:
- Prosjektleder
- GD (Grafisk designer)
- Front GD (xhtml, css, ajax osv)
- Programmerer (koding, implementering)
- Søk (seo, sem, ppc)
- SM/PR (sosiale medier og annen PR)
- Webanalyse (Analytics, konverteringsoptimalisering)
- Annet (Andre stillinger)
Så et innlegg på en nettside burde da ha antall timer dedikert for hver person:
Produkt - Timer - Løpetid (mnd) - Prosjektleder - GD - Front GD - Programmerer - Søk - SM/PR - Webanalyse - Annet
Nettside - 45 - 0 - 10 - 10 - 10 - 15 - 0 - 0 - 0 - 0 - 0
SEO kampanje - 10 - 6 - 1 - 0 - 0 - 0 - 8 - 0 - 0 - 1 - 0
Ryktepoeng til den som kan hjelpe meg å knekke denne nøtten!
Etter å ha sittet en stund gir jeg nå opp og håper noen kan hjelpe meg med hvordan dette kan struktureres. Her er casen:
Utfordring 1:
Jeg skal lage salgsprognoser for hvor mye som må selges hver måned. Salg kan i kort deles inn i 2 kategorier: Engangs- og løpende avtaler.
Eksempel på engangsavtaler:
- Planlegging, skissering, design, utvikling og implementering av nettside (75 timer).
Eksempel på løpende avtale:
- Drift av SEO-kampanje (10 timer per måned, 6 måneder fremover).
(NB: Det er selvfølgelig mulig at samme kunde bestiller en blanding av engangsoppdrag og løpende oppdrag, men da vil det bli ført opp som 2 seperate avtaler!).
Her er utfordringen min. Jeg ønsker å sette opp et skjema hvor jeg bare fyller inn et innstikk for hver måned (hva jeg budsjetterer å selge hver måned). Engangsavtaler vil selvfølgelig bare bli budsjettert for den måneden de legges inn under, men løpende avtaler må bli spredd utover antall måneder den løper for, som i mine tilfeller vil variere fra 3 til 12. Hvordan kan jeg lage et skjema hvor jeg bare lister opp for hver måned noe ale dette:
Produkt - Timer - Løpetid (mnd)
Nettside - 75 - 0
Nettside - 150 - 0
SEO kampanje - 10 - 6
SEO kampanje - 15 - 6
PPC kampanje - 5 - 0
PPC kampanje - 3 - 12
SEO audit - 15 - 0
Utfordring 2:
Det er selvfølgelig ikke samme person som skal utføre alle oppgavene for alle avtalene. Derfor vil det være forskjellige titler i selskapet. F.eks:
- Prosjektleder
- GD (Grafisk designer)
- Front GD (xhtml, css, ajax osv)
- Programmerer (koding, implementering)
- Søk (seo, sem, ppc)
- SM/PR (sosiale medier og annen PR)
- Webanalyse (Analytics, konverteringsoptimalisering)
- Annet (Andre stillinger)
Så et innlegg på en nettside burde da ha antall timer dedikert for hver person:
Produkt - Timer - Løpetid (mnd) - Prosjektleder - GD - Front GD - Programmerer - Søk - SM/PR - Webanalyse - Annet
Nettside - 45 - 0 - 10 - 10 - 10 - 15 - 0 - 0 - 0 - 0 - 0
SEO kampanje - 10 - 6 - 1 - 0 - 0 - 0 - 8 - 0 - 0 - 1 - 0
Ryktepoeng til den som kan hjelpe meg å knekke denne nøtten!