Salg til detaljist - prissetting

Tonny Kluften

Administrator
Klar over at det finnes mange svar på spørsmålet mitt, men jeg må begynne et sted.

Eks.
Jeg importerer en vare for 100kr og selger den i nettbutikken for 200kr fordi det er stor konkurranse i nisjen. Så kommer det en detaljist og vil kjøpe av meg for å selge videre.
Han skal jo ha en sunn profit og det skal jeg også. Så jeg tilbyr varen for 150kr, han sier at 50kr er for lite profitt.

Eksemplet over her er egentlig unødvendig, og spørsmålet er, hvordan sette riktig pris til detaljisten? Det finnes sikkert noen tanker om slikt hos de som har gått på BI eller andre med erfaring fra import.
Kanskje det til og med finnes smarte maler å regne det ut på, hva vet jeg?

Det overordnede svaret er selvfølgelig at markedet bestemmer, men jeg trenger et mer detaljert svar.

spikre

peterhamre.no
Det varierer vanvittig fra bransje til bransje. Noen grossister legger på 20%, mens andre legger på 100%.
I hovedsak er det konkurranse grossistene i mellom og enhetsprisen ut som avgjør.
I noen bransjer bruker man 2% av omsetningen til markedsføring i andre 20%. Kredittkort- og strømselskap bruker sikkert ennå mer. Det er også med å avgjør hvor lavt du må gå.

Om du sier noe mer om type produkt og bransje, kan kanskje noen dele sine mer konkrete erfaringer!?

Enkel-IT

Medlem
Generelt sett er ~25% påslag alt for lite i de fleste bransjer som siste ledd, men relativt bra som grossist. Husk at de 50,- blir fort spist opp av arbeidskraft, lokaler etc... Som Spikre sier det er veldig avhengig av hvilket produkt.

Noe sier meg at når sluttselger komme til Deg er det et produkt av "vesentlig karakter" og da har Du jo endel kort på hånd i din favør, men at Du skal sitte med samme avanse som sluttselger er eg usikker på :)

20-25% påslag er vel på elektronikk nivå?

minitips

New Member
Jeg har agentur på litt forskjellig sportsprodukter og selger til butikker som G-sport, Løplabbet, Sport1, Stadion og MX Sport rundt omkring i hele landet. Hvis du går under en kalkyle på 2,5 så bør du ha noe alle vil ha. Faktisk så begynner vi å nærme oss 3 gangeren. Hvis du da selger til et mellomledd som en grossist, så skal de ha minimum 30% i tillegg til det. Det er ikke så rart at ting er dyrt i Norge, men det er sånne kalkyler vanlige butikker må ha for å overleve. Netthandel klarer seg med noe mindre, men alle har i vært fall lyst til å doble pengene sine :)

Msites Ltd

Livsnyter
Her er det vanskelig å gi noe eksakt svar hvis man ikke sitter midt i bransjen med alle tall etc tilgjengelig.

Men, din detaljist må da ikke selge varen for det samme som i nettbutikken!?! Han kan da fint ta 250,- for varen - om det fremdeles er markedspris i butikk for produktet.

Du selv skal jo vurdere om du selger til han for å gjøre noen enkle kroner på den ene kunden, om du ønsker å selge til detaljister på fast basis, om du selger unna partier kun for å kunne øke volum mot produsent etc. Det er mange faktorer som spiller inn her. Det viktigste er å ikke tape penger på salget.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Som påpekt over er det ingen "universalprosent" som er vanlig å legge på. For elektronikk kan det være noen få prosent, mens det for klær kan være 2-300%.

Det jeg tror er viktig å gjøre først er å beregne hva man selv vil sitte igjen med etter hvert salg. Hvis snittordre du vet at hver kunde kommer til å kjøpe 10 produkter i snitt, hva må du tjene på dette salget for at det skal være break-even?

Om du selger LED pærer til 50,- stykket i innkjøp og du legger på 10% er det 5 kroner per produkt eller 50 kroner per salg når du selger 10 stk. Det er kanskje ikke verdt tiden med pakking, langring og handling? Men om du selger disse med 20 kroner avanse blir totalfortjenesten 200 kroner istedenfor. Er det lønnsomt da?

Som poengtert ville jeg funnet min break-even først, så ville jeg økt ettersom hva du forventer å sitte igjen med i fortjeneste. Da får du din %.

Topp