Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Salg av websider fra eget ENK til eget NUF

comichael

Medlem
Jeg driver et ENK som eier diverse nettsider, samt et NUF hvor leier ut meg selv som IT-konsulent. For å redusere regnskapskostnader ønsker jeg at NUF-et overtar (kjøper) nettsidene, slik at jeg kan legge ned enkeltmannsforetaket.

Ved salg skal det betales skatt, så spørsmålet blir da hvordan verdien av websidene vurderes. Finnes det regelverk som forhindrer meg i å ta en symbolsk sum her? Dersom regelverket sier at det er markedsverdi som avgjør summen, hvordan kan jeg komme fram til et slikt beløp Websidene genererer ca 250.000 i overskudd per år.

Hvordan ville dere gått fram?
 

hansson

Langveisfarende
Her står det såpass mye penger potensielt på spill at jeg ville tatt kontakt med en regnskapsfører og kjøpt rådgiving. Han/hun kan gi deg maksimal, lovlig skattegevinst i forhold til å ta det selv og risikere å bli skjønnslignet el.l. i etterkant hvis de mener du har anslått verdien feil.
 
Jeg driver et ENK som eier diverse nettsider, samt et NUF hvor leier ut meg selv som IT-konsulent. For å redusere regnskapskostnader ønsker jeg at NUF-et overtar (kjøper) nettsidene, slik at jeg kan legge ned enkeltmannsforetaket.

Ved salg skal det betales skatt, så spørsmålet blir da hvordan verdien av websidene vurderes. Finnes det regelverk som forhindrer meg i å ta en symbolsk sum her? Dersom regelverket sier at det er markedsverdi som avgjør summen, hvordan kan jeg komme fram til et slikt beløp Websidene genererer ca 250.000 i overskudd per år.

Hvordan ville dere gått fram?

Regnskapsfører som rådgiver? Nei. 98% sikker at du får "godagmann økseskaft" som svar derfra. Den mest nærliggende rådgiver foruten bedriftsmeglere er revisorer.
 
Sist redigert:

comichael

Medlem
Interessant, Nidermayer, takker for innspill. Jeg liker det jeg hører, men skulle gjerne hatt en eller annen referanse til regelverk eller tilsvarende saker. Har jeg feks noen garanti for å ikke bli skjønnslignet her? Siden sist har jeg tenkt litt på at en "virtuell" lønn for å drive nettsidene (x hundre timer per år) i praksis vil spise opp overskuddet, selv om jeg ikke har tatt ut direkte lønn. Er dette et argument som skattemyndighetene vil godta?
 
Interessant, Nidermayer, takker for innspill. Jeg liker det jeg hører, men skulle gjerne hatt en eller annen referanse til regelverk eller tilsvarende saker. Har jeg feks noen garanti for å ikke bli skjønnslignet her? Siden sist har jeg tenkt litt på at en "virtuell" lønn for å drive nettsidene (x hundre timer per år) i praksis vil spise opp overskuddet, selv om jeg ikke har tatt ut direkte lønn. Er dette et argument som skattemyndighetene vil godta?

Denne bør leses
Regnskapshjelp| Omdanning til aksjeselskap

Det er vanskelig å forstå det du skriver, men jeg antar at det reelt sett ikke er verdier å snakke om og at symbolsk sum kan benyttes ved virksomhetsoverdragelse. Måtte slette min tekst da den var litt på kanten skattemessig, men fremgangsmåten benyttes flittig.
 
Sist redigert:
Topp