Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Salg av .no domene til internasjonalt selskap

Har et domene som selskapet Invensys.com ønsker å kjøpe. Dette er .no domene, og jeg lurer veldig på hvilken prisklasse jeg kan legge meg på. Noen som har solgt domener til større selskap før?

Tar gjerne imot tips :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
En nettside er verdt det kjøperen er villig å betale.
Du skal derfor finne ut hvor mye de er villig å betale.

Verktøy som du har:
* du kan be de nevne et beløp for deg.
* du kan sjekke hva norske domener ble solgt for (de som ble offentliggjort, og ikke fokuser for mye på nr. 1-5).
* du kan få en viss oversikt over hva de skal bruke det til.
- er det et produkt så er det en viss størrelse på markedet (i kroner)
- er det et varemerke/bedriftsnavn, f.eks. invensys.no, så er det nok verdt litt mer.
* du kan høre med sedo, estibot m.m.
* du kan undersøke hva slags keywords brukes i forbindelse med domenet og hva disse koster.
* du kan anslå hva alternativene er for de som skal kjøpe, f.eks.
- sende inn klage på domenenavnet / saksøke deg
- bruke alternativet med et bindestrek
- la deg fint ha domenenavnet og sentralisere traffikken til en .com variant.
* ta med utgiftene dine ifm med domenenavnet og hvor lenge du har "passet på" domenet.

Selv ville jeg solgt det for mellom 5- og 10k, men jeg er ikke noe real estate agent og har ikke undersøkt noenting. Kanskje kan bjørn eller pip komme med sine erfaringer og synspunkt?
 
domenet er varemerket deres invensys.no. Var igrunn godt igang med oppstart av en webtjeneste på dette domenet, men har flere andre gode alternativer. Så har derfor sagt meg villig til å selge domenet for 100k. Så får vi se om dette er en pris de ønsker å betale :)
 

NilsF

Medlem
Invensys Plc har registrert Invensys som et varemerke i Norge. Registreringen gjelder ordmerke i standard font, søknadsnummer 199905245 hos Patentstyret. Du stiller derfor meget svakt her, og kan risikere å måtte gi fra deg domenenavnet gratis, i tillegg til at du kanskje vil måtte betale et mulig klagegebyr hos Norid, som belastes deg hvis klagen vinner frem. Det lureste her kan være å be kjøper gi deg en pris, og så godtar du den prisen nesten uansett hva den måtte være.

Invensys har i tillegg registrert Invensys som et kombinert eller rent figurmerke, søknad 201105602.
 
Sist redigert:
Invensys Plc har registrert Invensys som et varemerke i Norge. Registreringen gjelder ordmerke i standard font, søknadsnummer 199905245 hos Patentstyret. Du stiller derfor meget svakt her, og kan risikere å måtte gi fra deg domenenavnet gratis, i tillegg til at du kanskje vil måtte betale et mulig klagegebyr hos Norid, som belastes deg hvis klagen vinner frem. Det lureste her kan være å be kjøper gi deg en pris, og så godtar du den prisen nesten uansett hva den måtte være.

Invensys har i tillegg registrert Invensys som et kombinert eller rent figurmerke, søknad 201105602.

Takk for denne infoen! Da vet jeg hva jeg har å forholde meg til :)
 

NilsF

Medlem
Hvis han kjøpte Invensys.no før noen andre het det eller før noe varemerke ble registrert så kan ingen kreve domenet hans. Det er ikke sånn at hvem som helst firma kan valse inn og ta domener de har lyst på.

Det kan være så, men her taler vi om noe som ble registrert som et ordmerke/varemerke i standard font allerede i 1999, mens domenet ble registrert for bare et par uker siden...
 

NilsF

Medlem
Domeneeier kan kanskje argumentere med at han har tenkt å benytte ordet Invensys og domenet på et helt annet område (såfremt dette er riktig), og som ikke vil komme i konflikt med det registrerte varemerket, til tross for navnelikheten. Jamfør debatten sist uke om det tyske selskapet som har søkt om å få UD registrert som varemerke i Norge, noe som har møtt negative reaksjoner i det norske Utenriksdepartementet (UD). Men i den saken hevder det tyske selskapet at departementets bruk av "UD" ikke vil komme i konflikt med selskapets mulige varemerkeregistrering av "UD", fordi det tyske selskapet og Utenriksdepartementet har ulike jobbarenaer, slik at det ikke er forvekslingsfare.

Men det kan bli en vanskelig vei å gå i saken som denne tråden omhandler, det å påstå at domeneregistreringen ikke kommer i konflikt med varemerket, særlig fordi "Invensys" er et særpreget ord og ikke en forkortelse slik som "UD", som kan stå for både det ene og det andre. Dessuten har Domenklagenemnden etter min mening ofte fremstått som temmelig perspektivløs, og jeg tviler derfor på at nemnda vil ta poenget med at domeneeier sikter seg inn mot et annet arbeidsområde og som ikke medfører forvekslingsfare med det registrerte varemerket. Og uten relativt tung dokumentasjon for det, med forretningplaner osv., er man trolig sjanseløs ved en klagebehandling.

Registreringer av vanlige ord som varemerker har for øvrig nådd det glade vanvidd i Norge, som da en forretning fikk registrert Ting som varemerke. Det førte senere til at en domeneeier ble fratatt sin domeneregistrering for det alminnelige norske ordet ting (som i ”ting & tang”), etter behandling hos den perspektivløse Domeneklagenemnden.

UD krangler med UD om navnet UD
 
Sist redigert:
Jeg registrerte domenet for noen uker siden, da det var .no rydding hos norid. Invensys.no skulle egentlig brukes som url til en webutvikling/apputvikling side. Men noe styr med advokater og domeneklagenemna orker jeg ikke. Noen som vet hvor mye klagegebyret hos norid er?

Det er markedssjefen for Skandinavia jeg har hatt kontakt med. De skulle diskutere med sine avdelinger i US og UK og komme tilbake til meg. Blir jo spennende om det blir en hær av advokater som tar kontakt da :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
- Hvis dette er så viktig for Utenriksdepartementet, burde de kanskje tenkt på dette før og registrert ordmerket selv. Når de ikke har gjort det, har de i utgangspunktet ikke noe hevd på navnet «UD», hverken i Norge eller andre steder, sier Sinding.

Han surrer jo ihvertfall, for som f.ex. biltilsynet.no-saken viser er det absolutt ikke nødvendig å ha registrert et varemerke (selv om det går kjappere og dermed er sikrere), det kan også innarbeides, og hvis ikke UD er innarbeidet som synonymt med Utenriksdepartementet, så er virkelig ingenting innarbeidet.
 

looper

Medlem
Dette kan slå begge veier, det kan komme noen advokater eller de kan komme et tilbud. Det kan være de vil heller bruke 6000,- kr på å betale enn å sette i gang et apparat med ressurser for å klage. Tok du kontakt med dem eller tok de kontakt med deg? Uansett, sett ut i fra omstendighetene så blir det nok ikke en astronomisk sum.

Lykke til og oppdater gjerne tråden når du vet utfallet.

I utgangspunktet bør du ikke "cybersquatte" domener, bare et tips!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
yep, hvis du VET at det er et norsk firma, en norsk kjendis eller noe liknende som har det navnet du prøver å kjøpe domenet for, så bør du bare ligge unna.

Er i et litt liknende problem nå, prøver å hjelpe en kunde med å finne et passende domenenavn. Kunden heter da Oslo XXXXXXXX Service AS, og både osloXXXXXXXX.no er ledig, og osloXXXXXXXXservice.no er ledig, men det siste blir jo fordømt langt.

Samtidig finnes det en konkurrent som BARE heter Oslo XXXXXXXX AS, altså omtrent samme navn, men uten "Service", og disse har av en eller annen grunn bare brukt en litt rar forkortelse av den andre delen av navnet, altså "osloXXX.no" for å si det sånn. Dermed kan vi heller ikke bruke osloXXXXXXXX.no, selv om det er ledig, siden vi da kan risikere at det andre firmaet plutselig vil kreve det domenet, siden det er det eksakte firmanavnet deres. Litt vrient å finne noe godt domenenavn i det tilfellet her egentlig.
 
Topp